TNO Jaarverslag 1999 ook in korte versie op internet

Datum nieuwsfeit: 04-05-2000

TNO

TNO: Jaarverslag 1999

Het jaar 1999 voldeed kwantitatief grotendeels aan de strategische doelstellingen zoals die voor de periode 1999-2002 zijn vastgesteld. De geconsolideerde omzet steeg met 9% tot EUR 440 miljoen. Mede door de overwegend gunstige ontwikkeling van de Nederlandse economie, besteden bedrijven steeds meer R&D uit. De onderzoeksvraag bij overheid komt vooral door de toenemende behoefte aan bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. Doordat de kosten van enkele instituutsverhuizingen hoger uitvielen, zijn echter niet alle oorspronkelijke taakstellingen behaald.
Op de totale omzet vóór winstuitkering werd een resultaat geboekt van EUR 7,8 miljoen; een lichte stijging ten opzichte van 1998 (EUR 6,8 miljoen). De marktomzet van TNO, die in het verslagjaar EUR 279 miljoen bedroeg, kwam vooral uit de categorie bedrijfsleven binnenland (55%). Binnenlandse overheidsodrachten waren goed voor 19% en opdrachten uit het buitenland en van buitenlandse organisaties droegen voor 26% bij aan de marktomzet. Volgens planning liep het aandeel overheidsfinanciering voor investeringen in nieuwe kennis in de totale omzet terug van 37% in 1998 naar 34% in 1999. Het aandeel zal bij de verwachte omzetstijging in 2002 zijn teruggebracht tot 30%.
Deze belangrijkste financiële gegevens komen naar voren in het Jaarverslag 1999 van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO dat vandaag is verschenen. In het Jaarverslag wordt voor het eerst alleen in euro gerapporteerd.

TNO aantrekkelijke werkgever
Het aantal medewerkers van TNO nam in 1999 toe van 4800 tot ruim 5100. TNO slaagt er goed in nieuwe medewerkers aan te trekken. Op de KPMG Omniversum lijst van aantrekkelijke eerste werkgevers steeg TNO van de 98e naar de 17e plaats De moderne arbeidsvoorwaarden en de unieke positie tussen universiteiten en bedrijfsleven dragen daar aan bij.
Eén been in de wetenschap, het andere in de praktijk Steeds meer vervult TNO de brugfunctie tussen het wetenschappelijk onderzoek en de concrete behoeften van bedrijven en overheden. De band met de wetenschappelijke wereld blijkt onder meer uit de inmiddels 20 samenwerkingsverbanden met universiteiten en een 50-tal hoogleraarschappen van TNO'ers. De kwaliteit van het werk van TNO en de aansluiting op de concrete onderzoeksbehoeften van bedrijven, wordt door steeds meer ondernemingen uit het MKB en hun brancheorganisaties ingezien. Naast rechtstreekse onderzoeksopdrachten heeft TNO met het adviestraject TNO MKB-initiatief tientallen middelgrote bedrijven geholpen beleidsmatig een volgende strategische stap in hun doorgroei te zetten.

Kwaliteit
TNO hecht aan kennis over het eigen functioneren en over de eigen positie in markt en maatschappij. Daartoe is in 1999 bij een aantal instituten een externe audit gehouden over hun kennispositie. Daarnaast zijn er klanttevredenheidsaudits gehouden bij een aantal andere instituten en is voor de tweede keer een medewerkerstevredenheidsaudit gehouden onder de medewerkers.
Een verkorte versie van het TNO jaarverslag 1999 is vanaf 3 mei 2000
17.00 uur te lezen op www.tno.nl