AltaVista.nl introduceert 's werelds grootste WWW index

AltaVista
AltaVista.nl introduceert 's werelds grootste World Wide Web index
4 - 5 - 2000
Met Raging Search en family filter straks nog meer kans op goede zoekresultaten

AltaVista.nl (http:www.altavista.nl) presenteert vandaag de nieuwe World Wide Web index bestaande uit meer dan 350 miljoen webpaginas. De AltaVista-index is hiermee de grootste van het internet. De index omvat een selectie van meer dan 600 miljoen paginas, die zijn getest op relevantie en kwaliteit. AltaVista heeft identieke en bijna identieke paginas verwijderd, zodat de index geen verschillende verwijzingen naar hetzelfde resultaat geeft. Roelf Sluman, managing director AltaVista Benelux en Oost - Europa: "Op de dag van de lancering van AltaVista.nl in februari 2000 indexeerden we al 6 miljoen Nederlandse internetpaginas. Op dit moment hebben we 5 miljoen websites die bestaan uit vele paginas. We blijven ons richten op het leveren van niet zozeer de meeste maar juist de meest relevante zoekresultaten".
Uit een onderzoek van het onafhankelijke ZD Labs (www.zdlabs.com) kwam AltaVista.com naar voren als de zoekmachine met de meest relevante resultaten. Het onderzoek werd gehouden onder Northern Light, Direct Hit, Yahoo/Inktomi, Google, Fast en AltaVista.com. AltaVista blonk met name uit in de resultaten van de zoekaanvragen die uit meerdere woorden of complexe woordcombinaties bestonden. De resultaten van dit onderzoek zijn als vanzelfsprekend ook van toepassing op de Nederlandse AltaVista-site die over dezelfde AltaVista zoektechnologie beschikt.

Binnen enkele maanden verwacht AltaVista.nl Raging Search (www.raging.com) te introduceren. Raging Search is de enige zoeksite die gebruikers de mogelijkheid biedt om paginas met zoekresultaten in te delen naar eigen voorkeur. De gebruiker kan bijvoorbeeld het aantal zoekresultaten per pagina instellen, de taal waarin gezocht moet worden, of de resultaten op content laten filteren met behulp van AltaVista Family Filter. Raging Search is een aanvulling op de bestaande zoekdiensten van AltaVista.com. Een Nederlandse Family Filter wordt eveneens binnen enkele maanden verwacht.
AltaVista is een media- en E-commerce netwerk, dat internetgebruikers het laatste nieuws, live video, content, zoekresultaten en winkelmogelijkheden biedt. AltaVistas wereldwijde index is de meest uitgebreide van het hele web. AltaVista integreert geavanceerde technologie, producten en diensten om zowel particulieren als bedrijven snel relevante resultaten te bieden. In de afgelopen zes maanden zijn lokale AltaVista sites gestart in Engeland, Duitsland, Zweden, Nederland, Frankrijk en Italië. AltaVista is opgericht in 1995 en heeft op dit moment 621 mensen in dienst. AltaVista is voor 83% in handen van CMGI, Inc. (Nasdaq: CMGI), gevestigd in Andover in de Amerikaanse staat Massachusetts. Het hoofdkantoor van AltaVista is gevestigd in Palo Alto, Californië.
Voor meer informatie:

Natascha Verdurmen