Shell: Indrukwekkendste kwartaal in de geschiedenis

Datum nieuwsfeit: 04-05-2000
Shell

Indrukwekkendste kwartaal in de geschiedenis

04-05-2000
LONDEN - 'We hebben het indrukwekkendste kwartaal met het beste resultaat ooit in de geschiedenis achter de rug. We hebben er eveneens voor gezorgd dat in één jaar ons rendement op het gemiddelde geïnvesteerd vermogen van bijna nul naar de top van 14% is geklommen.' Aldus Mark Moody-Stuart, voorzitter van het Comité van Directeuren van de Koninklijke/Shell Groep na de bekendmaking van de eerste kwartaalcijfers deze eeuw. Het nettoresultaat bedroeg ruim 3,3 miljard dollar (7,4 miljard gulden).

Hij erkent dat Shell 'enorme hulp heeft gehad van de hoge olieprijs'. Moody-Stuart: 'En we hadden het geluk dat andere factoren in ons voordeel werkten. Maar ook kunnen we wijzen op een stevige onderliggende verbetering van onze concurrentiepositie. Ik schrijf dit toe aan aan onze kostenbeheersing, het actieve portfoliobeheer en de gedisciplineerde kapitaalsinvesteringen.'
Volgens de CMD-voorzitter moet de drang naar bedrijfsverbeteringen beslist worden voortgezet, 'omdat in een industrie als de onze met ingebouwde onevenwichtigheid niet gerekend kan worden op een vriendelijke of zelfs stabiele omstandigheden.' Moody-Stuart: 'In feite is het zo dat als je aan de top wil blijven, je geen moment achterover kunt leunen, maar continue alert en actief moet blijven'. Tot slot zegt hij: 'Shell heeft nu een organisatie die is veranderd en snel kan handelen in een wereld die vraagt om een heldere kijk en waar alle mensen van hoog tot laag verantwoordelijk voor zijn. We hebben eersteklas mensen en geweldig goede bedrijfsmiddelen. Onze taak is nu om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken zoals e-commerce en tegelijkertijd te blijven werken aan onze leidende positie binnen de segmenten waarin wij nu opereren