Inhoudsopgave Welwezen nummer 2000/2

Inhoudsopgave Welwezen nummer 2000/2

Commentaar door Geert Gunneweg, hoofdredacteur Welwezen
Arbeidsongeschiktheid
Belangrijke lessen van de overzijde van de oceaan: te veel concurrentie, te lage premie en een te ruime dekking. Dat zijn in het kort de belangrijkste redenen waarom veel verzekeraars op de Amerikaanse arbeidsongeschiktheidsmarkt het niet hebben gered. Terugkijken is altijd makkelijk, maar wat kunnen wij leren van de grote verliezen die verzekeraars in de VS opliepen?
Arbeidsongeschiktheid
Grote bedrijven dragen meestal zelf het risico van ziekteverzuim en WAO. Hoe doen ze dat? Hoe voorkomen ze verzuim? En hoe geven ze inhoud aan de relatie met de Arbo-dienst? Akzo Nobel heeft jaren geleden een verzuim- en gezondheidsbeleid geformuleerd en richt zich niet zozeer op een daling van het verzuim, maar veel meer op 'zorg op maat'.
De Kwestie
Premiedifferentiatie, een aanvaard instrumentarium? Niet voor iedereen, zo blijkt.

Code Rendement en Risico
De Toetsingscommissie Code Rendement en Risico blikt terug op het afgelopen jaar. "Verzekeraars zijn eindelijk overtuigd van onze standpunten", aldus voorzitter Henk Neeleman die ervoor pleit dat ook andere sectoren in de financiële dienstverlening komen tot een vergelijkbare regulering.

Commissie Samenloop
Honderd uitspraken van de Commissie Samenloop. Als de schade is gedekt op twee verschillende polissen, rijst de vraag wie er uiteindelijk zal betalen. De Commissie Samenloop van het Verbond, die inmiddels al twintig jaar succesvol is, helpt verzekeraars die er onderling niet uitkomen.

Fraudebestrijding
Geef verzekeraars meer toegang tot publieke informatie om zelf fraude aan te pakken, vindt Officier van Justitie en fraudecoördinator namens het Openbaar Ministerie mr. Jan Hein Schüssel.

Cost-management
Kostenbeheersing is belangrijk voor de strategische besturing van de organisatie. Veel verzekeraars doen dat slecht. Uit een onderzoek van Berenschot Finance & Cost Management blijkt dat ze als de wiedeweerga aan de slag moeten om de kosten beter te beheersen.
Verzekeringskamer
Ton Kool kan met de beste wil van de wereld niet zien waar de Verzekeringskamer destijds iets verkeerd heeft gedaan in de kwestie Vie d'Or. Hij is wel tevreden met de ruimere mogelijkheden die de toezichthouder inmiddels ter beschikking heeft. "Het échte toezicht begint nu pas goed", vindt hij nu hij als bestuurder vertrekt.
Bromfietsverzekering
Steeds meer verzekeraars trekken zich terug uit de markt van de bromfietsverzekering. De risico's zijn groot en de winstmarges worden steeds smaller. Alleen een verplichte kentekening kan het tij nog keren, maar dan moet de overheid wel haast maken.
Signalement
Signalement uit de bedrijfstak: de reclameman.

Column
Henk de Haan (CDA) is ontevreden over de beperkte eerbiedigende werking voor kapitaalverzekeringen in het Belastingplan 2001.