Sabbatstichting houdt lezing over sabbat en bevrijding

Datum nieuwsfeit: 05-05-2000

SABBATSTICHTING ORGANISEERT LEZING OVER SABBAT EN BEVRIJDING

Op vrijdag 5 mei a.s organiseert de Sabbatstichting een sabbatswijding voor iedereen die belangstelling heeft voor de bijbelse rustdag. Na een gezamenlijke vegetarische maaltijd die voor iedereen gratis toegankelijk is, zal Frits Nieuwstraten uit Haarlem, voorzitter van de Sabbatstichting een inleiding verzorgen over het verband tussen sabbat vieren en bevrijding. Ten onrechte wordt het vieren van de sabbat (zaterdag) als rustdag met grote regelmaat slechts in verband gebracht met de uittocht van het joodse volk uit Egypte, waarmee deze door God gegeven rustdag voor christenen van geen of geringere betekenis zou worden. Feit is echter dat de sabbat aan de mens gegeven werd lang voordat er sprake was van een Joods volk. De sabbat werd door de schepper ingesteld als eeuwigdurend monument in de tijd. Bovendien werd deze dag volgens de Bijbel door God geheiligd en gezegend. Elke vrijdagavond bij zonsondergang rolt de sabbatsrust als een bevrijdende golf over deze wereld, waarbij met spijt moet worden vastgesteld dat wereldwijd nog maar zon 20 miljoen christenen bereid zijn de wekelijkse zegen die in deze rustdag besloten ligt, te aanvaarden. Zoals de mens in het paradijs tegen het advies van God in ging bij het kiezen van welke boom men wilde eten, zo gaat de hedendaagse mens aan het advies van God voorbij bij het kiezen van de door God gezegende rustdag. Zoals 5 mei een jaarlijkse herdenking vormt aan onze bevrijding, zo is ook de sabbat een monument in de tijd dat gerespecteerd dient te worden en ons herinnert aan alles wat God voor ons gedaan heeft. Na de lezing van Frits Nieuwstraten zal ds. Nico Kooren uit Apeldoorn voorgaan in een korte sabbatswijding.
De Sabbatstichting voorziet in een grote behoefte nu steeds meer christenen zich bezinnen op de betekenis van de bijbelse rustdag en de achtergronden daarvan. De roep om nieuwe wetgeving die beschermt tegen het verplicht werken op de wekelijkse religieuze rustdag is een duidelijk voorbeeld van de hernieuwde belangstelling voor een wekelijkse rustdag als vluchtheuvel in de tijd . Met name het toegenomen contact tussen Nederlandse en Israëlische gelovigen heeft ook de belangstelling voor de bijbelse sabbat nieuw leven ingeblazen. Een toenemend aantal protestantse voorgangers in binnen- en buitenland kiest ervoor de zondagsheiliging te verruilen voor het vieren van de sabbat op de zevende dag van de week, zaterdag. De bijeenkomst van vrijdag a.s. in de Ruimte (het voormalige PMT) aan de Elspeterweg 177 in Vierhouten (tegenover generaal Winkelmankazerne) vangt aan om 18.00 uur met de maaltijd. De lezing en wijding vangen aan om 19.00 uur. Toegang is vrij. Voor de gratis maaltijd is reservering gewenst via 055 5423977.

Vierhouten 2 mei 2000

Persinfo: secretariaat Sabbatstichting 055 5423977