SGI Origin2000 levert simulatiesysteem aardoliereservoirs

Datum nieuwsfeit: 05-05-2000

SGI - Nederland - Nieuws

Reservoirsimulatie: de grote sprong voorwaarts

SGI Origin2000(TM) levert het grootste simulatiesysteem voor aardoliereservoirs ter wereld.

De investeringen die nodig zijn om een olie- en gasveld te ontwikkelen zijn immens, daarom is het van vitaal belang dat een bedrijf beschikt over de meest nauwkeurige informatie voordat er grote sommen geld in worden gestoken. De belangrijkste vraag die moet worden beantwoord is hoeveel olie en gas er in het gunstigste geval door de jaren heen kan worden geproduceerd, zonder het winningspotentieel van het reservoir aan te tasten. Olie- en gasmaatschappijen gebruiken bij hun besluitvorming complexe computersimulaties van ondergrondse olie- en gasreservoirs. Simulatieprogramma's worden ingezet voordat een olieveld in productie wordt genomen, maar ook daarna.

Geofysische onderzoeken in 3D en gegevens van proefboringen in het gebied worden ingevoerd in een computermodel. Deze informatie wordt naast historische gegevens gelegd, waarna de verwachte beweging van de olie binnen het reservoir wordt gesimuleerd. De simulatie levert de ingenieurs gegevens op waarmee ze de hoeveelheid koolwaterstoffen kunnen bepalen aan de hand van de gemeten druk en temperatuur. Daarmee kunnen ze de meest effectieve olieproductiemethode implementeren. Gedurende de hele productietijd van een veld worden simulaties gebruikt om de reserves te beheren en de productie te monitoren. Het rekenwerk, dat soms enkele weken in beslag neemt, gebeurt op supercomputers.

De Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) is de nationale oliemaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. Om de economische risico's te verkleinen besloten de ingenieurs van deze maatschappij in 1998 dat ze de simulatiemodellen wilden uitbreiden en de detaillering verbeteren. "ADNOC-ingenieurs hadden een schaalbare oplossing nodig, afgestemd op de bijzonder complexe simulatie-eisen voor reservoirs in het Midden-Oosten," aldus Gilbert Soufan, Business Development Manager van SGI in Dubai.

Op zoek naar een oplossing voor de veeleisende en ingewikkelde specificaties, voerde ADNOC gedurende zes maanden gesprekken met verschillende computer- en softwarebedrijven. Na het benchmarken van een SGI Origin 2000(TM) stond het besluit vast - deze machine won op alle fronten: performance, gebruiksgemak, bedieningseenvoud, stabiliteit en veelzijdigheid.

ADNOC gaf daarna opdracht om het grootste simulatiesysteem voor aardoliereservoirs ter wereld te ontwikkelen. De Origin 2000(TM) oplossing heeft 64 processors, 32 GB geheugen en een disk van één terabyte. Met deze machine kan ADNOC de productie simuleren door middel van hoge-resolutie-modellen die het hele productieveld omvatten. Berekeningen die voorheen weken vergden, worden nu in enkele uren gedaan, en bovendien met grotere nauwkeurigheid. Door de besparing in tijd en geld kon ADNOC het hele productieproces efficiënter en met minder risico uitvoeren.