Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Dagelijkse berichten Stad en Regio

Vrijdag 5 mei 2000

Hoogezand: eigenaar herkent zijn gestolen fiets Gistermiddag herkende een 15-jarige inwoner van Sappemeer zijn onlangs gestolen fiets, die aan de Noorderstraat in zijn woonplaats voor een woning te koop stond. Op de te koop aangeboden fiets stond het telefoonnummer van de verkoper genoteerd. De benadeelde heeft nadat hij zich bij de politie met de aangifte van zijn gestolen fiets had gemeld- met een reservesleutel de fiets weggehaald; de verkoper was niet thuis. Bij onderzoek bleek, dat het framenummer was weggevijld. De politie zal de verkoper van de fiets verhoren.

Kropswolde: twee lammeren en een schaap doodgebeten Gistermorgen hebben twee husky-achtige honden in een weiland aan de Woldweg in Kropswolde twee lammeren doodgebeten; zij werden geheel door de honden verscheurd. Ook trof de politie in een sloot een dood schaap aan, dat ook door de twee honden was gebeten. Een eigenaresse van twee honden uit Hoogezand had de politie gemeld, dat zij haar huisdieren kwijt was. Na onderzoek bleek, dat deze beesten de lammeren en het schaap hadden doodgebeten.

Middelstum: snelheidscontrole
Gistermorgen heeft de politie op de Delleweg in Middelstum een snelheidscontrole gehouden. Van de 321 gecontroleerde motorvoertuigen, reden acht te hard; zij kregen allen een proces-verbaal.
Ten Boer: verkeerscontrole
Gistermiddag heeft de politie in de Gaykingastraat in Ten Boer een verkeerscontrole gehouden. Twintig bestuurders van personenautos kregen een proces-verbaal voor het niet dragen van de autogordel, terwijl één bestuurder een proces-verbaal kreeg voor het niet in zijn bezit hebben van een geldig rijbewijs; het rijbewijs van de bestuurder was namelijk verlopen.

Marum: aanrijding met letsel
Gisteravond is een 19-jarige automobilist uit Lutjegast met zijn 16-jarige broer op de Haarsterweg in Marum tegen een boom gebotst. In een bocht raakte de 19-jarige de macht over het stuur kwijt, doordat volgens zijn zeggen, hem tegemoetkomende automobilisten in de bocht te weinig rechts hielden. De beide broers hebben zichzelf nagenoeg zonder enig letsel uit het voertuig kunnen bevrijden.

Leek: personenauto in botsing met vrachtauto
Gisteravond raakte een 65-jarige automobilist uit het Friese Ureterp op de Rijksweg 7 West in Leek in botsing met een vrachtauto. De 65-jarige, bij wie nog een drietal inzittenden in de auto zat, reed vanaf de oprit de rijbaan van de A 7 op en zag tijdens deze manoeuvre de op de rechter rijstrook rijdende vrachtauto over het hoofd. De Fries kwam met zijn personenauto voor de vrachtauto terecht en werd hierdoor een klein eindje voortgeschoven met als gevolg dat de vier inzittenden van de personenauto in de berm belandden; zij liepen geen noemenswaardig letsel op.

Schildwolde / Foxhol / Kolham: snelheidscontroles Gistermiddag zijn er in Schildwolde, Foxhol en Kolham op respectievelijk het Eemskanaal Zuidzijde, de Energieweg en de Provincialeweg N 860 snelheidscontroles gehouden. Van de 1200 gecontroleerde motorvoertuigen reden 125 bestuurders te hard.

Delfzijl: rijden onder invloed van alcohol
Vannacht heeft de politie op de Oude Schans in Delfzijl een 37-jarige bestuurder van een bestelbus uit Utrecht op het gebruik van alcoholhoudende drank gecontroleerd. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 1.6 promille alcohol in zijn bloed had; hij kreeg een rijverbod van acht uur.
Groningen/Haren

Man aangehouden
Aan de Spilsluizen in Groningen heeft de politie vanmorgen vroeg een 30-jarige man uit Groningen aangehouden wegens poging tot diefstal. Surveillerende politie zagen de man op stoel bij een verkeersbord staan. Toen de agenten poolshoogte gingen nemen bleek dat de man net een onderbord met het opschrift (parkeren dag en nacht verboden) had de verwijderd. De man werd meegenomen naar het politiebureau. Hij verklaarde tot zijn daad te zijn gekomen uit onvrede met het parkeerbeleid van de gemeente Groningen en omdat hij nu niet voor de deur van zijn huis kon parkeren. Na verhoor is de man heengezonden. Het onderbord wordt overgedragen aan de gemeente.
Automobilist onder invloed
De politie heeft vannacht op de Jaltadaheerd in Groningen een 48-jarige man uit Groningen aangehouden wegens rijden onder invloed. De man bestuurde onder invloed van alcohol een bestelauto. Surveillerende politiemensen hadden kort voor de aanhouding op de Claremaheerd een man zien lopen die zichtbaar onder invloed van drank verkeerde. Enige tijd later zagen de agenten dezelfde man in een bestelauto voorbijkomen. Hij kreeg op de Amkemaheerd een stopteken van de politieauto maar negeerde dit. Via de Amkemaheerd reed de man naar de Jaltadaheerd waar hij wel stopte. Hij werd aangehouden en meegenomen naar het politiebureau. Daar werd 1.3 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor rijden onder invloed en het negeren van een stopteken.

Paspoort gestolen
Wegens diefstal van het paspoort van een 24-jarige man uit Groningen heeft de politie vannacht op de Nieuwstad in Groningen een 26-jarige Stadjer aangehouden. De verdachte had enige tijd voor de aangehouden het paspoort van het slachtoffer afgepakt in de Herestraat in Groningen. Die deed aangifte bij de politie en bij een onderzoek in de binnenstad werd de verdachte op de Nieuwstad aangetroffen. Hij had zich inmiddels ontdaan van het gestolen paspoort. Waar dat is gebleven moet nader onderzoek uitwijzen. De verdachte is ingesloten.
Dronken man aangehouden
Een 31-jarige man uit Groningen is vannacht op de Wibenaheerd in Groningen aangehouden wegens openbare dronkenschap. De man, die merkbaar onder invloed van alcohol verkeerde, sprak een surveillerende politieman aan. Hij wilde dat de politieman onmiddellijk de Wibenaheerd verliet omdat deze daar, naar oordeel van de man, niets te zoeken had. Na een kort gesprek met de man reed de agent met een politieauto weg. De dronken man schopte daarbij echter drie keer tegen de politieauto aan. Daarop is hij door de politienman aangehouden. Tijdens de aanhouding kwam de man ten val. Hij liep daarbij een lichte verwonding aan het gezicht die in het ziekenhuis is behandeld. Daarna is de man in overleg met een arts ingesloten. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt wegens openbare dronkenschap en baldadigheid.
Bromfietser onder invloed
Op het Gedempte Zuiderdiep in Groningen heeft de politie vannacht een 30-jarige bromfietser aangehouden wegens rijden onder invloed. De man bleek bij een routinecontrole te veel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 1.5 promille alcohol gemeten. Na verhoor is hij met een dagvaarding en een rijverbod van 7 uur heengezonden.
Bekeuringen voor plassen op straat
Tijdens voet- en fietssurveillances in Groninger binnenstad heeft de politie vannacht tegen 17 mannen proces-verbaal opgemaakt wegens urineren op de openbare weg. Ze kregen allemaal een boete van 100 gulden. Twee wildplassers gaven tijden het bekeuren een valse naam op en werden aangehouden. Hun boete loopt op tot 220 gulden.
Fietsendief en heler aangehouden
De politie heeft gisteravond op de Kraneweg in Groningen een 32-jarige fietsendief uit Groningen aangehouden. Ook de man waaraan hij de gestolen fiets trachtte te verkopen, een 20-jarige Groninger, kon worden aangehouden. In burger surveillerende politiemensen zagen de 32-jarige man, die bij de politie bekend is als fietsendief, rijden op een fiets. Zij zagen hoe hij op de Kraneweg een man aansprak die op een balkon zat. Die kreeg de fiets aangeboden en betaalde na een korte proefrit 15 gulden voor het rijwiel. Beiden zijn vervolgens door de politie aangehouden en naar het bureau gebracht. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt voor diefstal respectievelijk heling van de fiets. Na verhoor zijn beiden heengezonden.

Man aangehouden in bibliotheek
In de openbare bibliotheek in de Oude Boteringestraat in Groningen heeft de politie gistermiddag een 22-jarige man uit Breda aangehouden. De man werd in het toilet van de bieb betrapt toen hij de verzegeling van CD-doosjes probeerde te verbreken. Bij drie was hem dat inmiddels gelukt. Eén van de CDs was daarbij gesneuveld. De man werd naar het bureau gebracht. Daar bekende hij dat hij ook woensdag al op dezelfde manier een zestal CDs had gestolen in de bibliotheek. De man is na verhoor heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor diefstal.

Zinloos geweld
Een 19-jarige man uit Groningen is gistermorgen het slachtoffer geworden van zinloos geweld. De man was te voet onderweg naar een uitzendbureau en werd op de Ebbingebrug, terwijl hij even stilstond om een sigaret op te steken, zonder enige aanleiding door een onbekende man tegen het hoofd geslagen. De man gaf hem vervolgens ook nog een stomp in de maagstreek. Daarop liep de man door. Het slachtoffer liep geen ernstig letsel op. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie.
Haren: Kermisexploitant bekeurd
De politie in Haren heeft gisteren voor overtreding van de Wet Wapen en Munitie proces-verbaal opgemaakt tegen een 43-jarige kermisexploitant uit de gemeente Bathmen. De man deelde plastic pistolen uit als prijs bij een behendigheidsspel. Bij een bepaald aantal punten werden kleine speelgoedpistooltjes als prijs uitgeloofd. Echter bij vertienvoudiging van het aantal punten kwamen de deelnemers in aanmerking voor een groter model plastic pistool compleet met beweegbare slede en houder waaruit plastic kogeltjes kunnen worden verschoten. Een 11-jarige jongen uit Haren werd op de kermis met een dergelijk pistool, afkomstig uit China, beschoten. De ouders van het kind maakten daarvan melding bij de politie. Bij onderzoek door de politie werd zon wapen aangetroffen bij een eveneens 11-jarige jongen uit Haren. Uit verklaringen bleek de betrokkenheid van de kermisexploitant. De politie heeft het speelgoedpistool van de 11-jarige jongen uit Haren ingenomen. De kermisexploitant heeft bekend de wapens, die vallen onder de werking van de Wet Wapens en Munitie vanwege het realistische uiterlijk, in omloop te hebben gebracht. Hij heeft te kennen gegeven niet op de hoogte te zijn van de strafbaarheid van de pistolen waarvan er ongeveer twintig door hem als prijs zijn uitgegeven. Mensen, met name jongeren, die de kermis in Haren hebben bezocht en in het bezit zijn gekomen van dergelijke speelgoedpistolen, kleur rood die ongeveer de grootte hebben van het Walther P5 wapen van de politie, en deze kwijt willen, kunnen dit inleveren bij de politie. Het is verboden de betrokken pistolen te dragen op de openbare weg. Ook het bezit van de pistolen beneden de leeftijd van 18 jaar is verboden. Overdragen van de pistolen aan personen beneden de leeftijd van 18 jaar is eveneens strafbaar.

Bureau Communicatie: 0 50 - 5 995 010