Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 05-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 5-05-2000
Politieberichten van donderdag 4 mei (13.00 uur) t/m vrijdag 5 mei (13.00 uur)

Oosternijkerk: gevonden bom blijkt gasfles
Een op 26 april aangetroffen cilindervormig metalen voorwerp in een akker aan de Langgrousterwei te Ooosternijkerk, waarvan vermoed werd dat het een bom uit de Tweede Wereldoorlog was, bleek donderdag 4 mei bij nader onderzoek door de Explosieven Opruimingsdienst een gasfles. Het voorwerp was aangetroffen bij werkzaamheden op de akker.
Heerenveen: inbraak snackwagen
De 46-jarige eigenaar deed donderdag aangifte van inbraak in zijn snackwagen, die geparkeerd stond aan de Gedempte Molenwijk te Heerenveen. Onbekenden hebben in de nacht van woensdag op donderdag een geldbedrag uit de kassa weggenomen en in de inhoud van twee speelautomaten ontvreemd.

Leeuwarden: auto in beslag genomen
De auto van een 28-jarige inwoner van Leeuwarden is donderdag door de politie in beslag genomen, nadat voor de tweede keer die dag was geconstateerd dat hij zonder rijbewijs reed. De man werd in eerste instantie op de Eikenstraat staande gehouden, waar hij een proces verbaal kreeg wegens het rijden zonder rijbewijs. Omdat dit de tweede maal was dat hij daarvoor een proces verbaal kreeg, werd hem te verstaan gegeven dat zijn auto bij een volgende overtreding in beslag zou worden genomen. Een kwartier later werd hij echter weer rijdend in zijn auto aangetroffen, waarna deze in beslag werd genomen.
Leeuwarden: steekpartij Tuinen
Donderdag om 13.15 uur kwam bij de meldkamer van de Politie Friesland een melding dat er een steekpartij gaande zou zijn op De Tuinen. Korte tijd later kwam een 17-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats gewond het politiebureau aan het Hofplein binnenlopen. De man werd per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht, waar geconstateerd werd dat hij een snee in zij dij had. Het slachtoffer zou met een nog onbekende man ruzie hebben gehad over de aankoop van drugs. Eventuele getuigen worden verzocht zich bij de politie te melden.
Dokkum: auto beschadigd
Een groene Nissan Sunny is donderdag tussen 11.00 en 13.00 uur door onbekende oorzaak beschadigd. De auto stond geparkeerd op het Sonnemapleintje te Dokkum en is daar tussen genoemde tijdstippen vermoedelijk door een andere auto aangereden. Eventuele getuigen wordt verzocht zich bij de politie te melden.

Wolvega: aanrijding na vechtpartij
Een 24-jarige bestuurder uit Wolvega heeft vrijdagmorgen omstreeks 00.45 uur op het Acht Pilarenplein te Wolvega twee voorbijgangers aangereden, nadat hij gevlucht was voor een groep jongeren die hem belaagden. De bestuurder reed samen met een passagier, een 23-jarige inwoner van Wolvega, over het plein, toen hij door de groep werd aangesproken. De passagier deed zijn raampje open en kreeg direct een klap in zijn gezicht. Hij stapte uit en er ontstond direct een vechtpartij. De bestuurder stapte ook uit, maar vluchtte samen met zijn passagier weer de auto in, waarna ze snel wegreden. Twee voorbijgangers, een 30-jarige inwoner van Kerkrade en een 24-jarige inwoner van Wolvega die beiden niets met de vechtpartij van doen hadden, werden vervolgens door de auto geraakt. De bestuurder reed aanvankelijk door omdat hij dacht dat hij iemand van de groep had aangereden. Hij meldde zich even later bij het politiebureau. De twee personen die werden aangereden liepen, behoudens wat schaafwonden en nekklachten, geen ernstig letsel op. De politie stelt een onderzoek in.

Leeuwarden: aanhoudingen na vernieling geldautomaat Een 17-jarige vrouw en een 18-jarige man, beiden uit Leeuwarden, zijn vrijdagmorgen om 00.45 uur aangehouden, nadat zij met een steen een geldautomaat aan de Brandemeer hadden vernield. De twee verdachten konden worden aangehouden naar aanleiding van een melding van een getuige. Beiden zijn ingesloten op het politiebureau.

Harkema: drankrijder na achtervolging aangehouden Een 18-jarige bestuurder uit Harkema is vrijdagmorgen in dezelfde plaats aangehouden, na een korte achtervolging door de politie. Toen de man omstreeks 00.35 uur op de Walmotsstrjitte een politieauto zag, probeerde hij zich met hoge snelheid uit de voeten te maken. Na ongeveer 3 1/2 kilometer, waarbij binnen de bebouwde kom de snelheid tot boven de 90 km/u opliep en de verdachte zijn lichten doofde, verloor hij de macht over het stuur, botste tegen een boom en kwam in een grasstrook tot stilstand. De auto werd totaal vernield. De verdachte werd naar het bureau te Buitenpost overgebracht. Daar moest hij een blaastest ondergaan met als resultaat 375 ug/l. Hij kreeg een proces verbaal en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Dokkum: onder invloed
Een 26-jarige inwoner van Dokkum is vrijdag om 2.10 uur op de Rondweg West staande gehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 465 ug/l, hetgeen hem een rijverbod voor 4 uren en een proces verbaal opleverde.

Heerenveen: aanhouding na bedreiging met mes
Een 24-jarige inwoner van Heerenveen is vrijdag om 04.30 uur in zijn woonplaats aangehouden nadat hij een 18-jarige plaatsgenoot had bedreigd met een hobbymes. De verdachte zou in een horecazaak aan de Gedempte Molenwijk de zus van de aangever hebben lastig gevallen. Toen de aangever de verdachte daarover aansprak, maakte de verdachte stekende bewegingen met het hobbymes naar de aangever.
Drachten: aanhoudingen na overval shoarmazaak
Een 32- en 22-jarige inwoner van Drachten zijn vrijdag omstreeks 05.00 uur aangehouden, nadat zij het personeel van een shoarmazaak aan de Zuidkade hadden overvallen. Beide mannen hadden in de zaak een tijd zitten gokken. Toen hun geld blijkbaar op was, trokken zij ineens een mes en een ketting en eisten geld van het personeel. Nadat men hen een geldbedrag had overhandigd vluchtten beide mannen de zaak uit. Kort daarna konden zij op grond van een persoonsbeschrijving, op kleine afstand van de shoarmazaak worden aangehouden.

Leeuwarden: woninginbraak
In een woning aan de Mendelssohnstraat te Leeuwarden is in de nacht van donderdag op vrijdag ingebroken. Terwijl de bewoners lagen te slapen, verschaften onbekenden zich toegang tot de woning. Weggenomen werden onder meer een Tv-toestel een videorecorder, Cd's en een geldbedrag. De 32-jarige bewoner deed aangifte.
Schiermonnikoog: vechtpartij
Vrijdag omstreeks 01.00 uur is zijn twee groepen jongeren op Schiermonnikoog met elkaar op de vuist gegaan. Het bleek dat de afgelopen dagen tussen de twee groepen, een groep van ca. 10 Duitse jongeren en een groep van ca. 10 eilander jongens, al wat irritaties waren geweest bij een bar aan de Reeweg. Toen de groepen elkaar weer bij dezelfde bar troffen, vloog men elkaar na wat heen en weer geroep in de haren. Alle betrokkenen werden naar het politiebureau meegenomen. Daar erkenden beide partijen min of meer schuldig aan de vechtpartij te zijn. Er werd geen aangifte gedaan en de groep Duitse jongeren is vanmorgen weer met de boot huiswaarts gegaan.
Resultaten Fryske Diken
In de week van maandag 24 april t/m zondag 30 april werden in het kader van Fryske Diken 7892 voertuigen op snelheid gecontroleerd. In totaal 7109 bestuurder hielden zich aan de snelheidsbeperkingen (90,1%). De snelste bestuurder reed op de N392 (Afslag A7 - BK Gorredijk) 133 km per uur, terwijl er 80 gereden mag worden. Een overschrijding van 53 km.

Bureau Voorlichting & PR: 06 53803433