'Correspondent Europe' op BBC World: Childhood

Datum nieuwsfeit: 05-05-2000
april 2000

Nieuwe zevendelige televisieserie 'Correspondent Europe' op BBC World

Uitzending elke vrijdag van 5 mei tot en met 16 juni 2000 om 23.30 uur op BBC World

Van de Atlantische Oceaan tot aan de Oeral onderzoekt Correspondent Europe, gepresenteerd door Edward Stourton, de menselijke verhalen die het wisselende gezicht van Europa onthullen. Zeven weken lang verdiept et prijzenwinnende buitenlandse actualiteitenprogramma zich in elangrijke thema's die spelen binnen heel Europa: van de ethische dilemma's rondom genen en de diverse vormen van milieumisbruik, tot conflicten tussen oude en nieuwe religieuze groeperingen, nationalisme en rassenhaat en de soms fragiele grip op de rechten van de mens.

De eerste aflevering van de zevendelige serie begint met drie verhalen over kinderen en verantwoordelijkheid, die zich afspelen in drie verschillende landen. In de vijfde aflevering staat het onderwerp 'Rights' centraal. Hierover gaat onder meer een reportage uit Nederland over het recht van kinderen op euthanasie.

Lijfstraffen

Met het kindermisbruikschandaal in Noord-Wales kwam het runnen van kindertehuizen hoog op de politieke agenda in Groot-Britannië. Dit resulteerde in een oproep tot strengere voorschriften en meer controle. Presentator Edward Stourton onthult een totaal andere aanpak in een tehuis voor jongens in Portugal. Een priester heeft er de verantwoordelijkheid voor meer dan honderd jongens die samenleven en hun eigen groep runnen: van de uitvoering van huishoudelijke taken tot het voorzitten van een tribunaal voor diegene die de regels overtreedt. De jongens dragen verantwoordelijkheid voor hun eigen en andermans leven. Deze benadering combineert een buitengewoon liberalisme met de ethiek van een werkinrichting. En tot zover lijkt het te werken. Maar, zoals dit exclusieve verslag laat zien, is het een zwaar systeem waarbij lijfstraffen, door jongens bij jongens, een sleutel is tot controle. Het is een haat-liefdeverhouding volgens priester Padre Joao: "Soms is een klap een teken van een zekere genegenheid…"

Een overzicht van alle afleveringen:

1: Childhood;   verslag uit Noorwegen, Portugal en Frankrijk,
2: Genes;       verslag uit Noorwegen, IJsland en Italië,
3: Nationality; verslag uit België, Oostenrijk, Kosovo,
4: Land;        verslag uit Roemenië, Servië en Bulgarije,
5: Rights;      verslag uit Nederland, Denemarken en Frankrijk,
6: Faith;       verslag uit Duitsland, Rusland en Polen,
7: Ageing;      verslag uit Rusland, Italië en Oostenrijk.

BBC World, BBC's 24-uurs internationale nieuws- en informatietelevisiezender - is te ontvangen in 167 miljoen huishoudens, wereldwijd verspreid over 200 landen en gebieden. BBC World brengt nieuws, business, weersver-wachtingen en sport plus de beste documen-taires, actualiteiten- en lifestyle programma's.

Voor meer informatie, interviews of videobanden over reportages van
BBC's top-correspondenten, kunt u contact opnemen met:
PRessure International B.V.             BBC World, Liz Warner
Tel:    0031 (0)499 39 81 63            Tel:    0044 208 433 2146
E-mail: (pressure@iae.nl)                 E-mail: (liz.warner@bbc.co.uk)

www.bbcworld.com