Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rallysport: Mark Maaskant Duikelt

Datum nieuwsfeit: 06-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Mark Maaskant Duikelt

Hulst, 6 mei 2000

Het scenario dat het Mark Maaskant Rally Team voor ogen had in de Breko Rallysprint in het Zeeuwse Hulst: het verbeteren van het resultaat tijdens de laatst verreden wedstrijd in Emmeloord, zou iets anders lopen.

De omstandigheden tijdens de start van deze rally waren weer eens als vanouds: Hulst staat bekend om zijn mooie zonnige weer en ook de 2000-versie week weinig af van dit principe. Onder een stralend voorjaarszonnetje en met zomerse temperaturen was er voor het rallypubliek weer genoeg te genieten. 84 equipes hadden ingeschreven voor deze derde ronde van het nationaal rallykampioenschap. Onder die inschrijvers was de volledige top uit het klassement, waaronder Drontenaar Mark Maaskant.

De typische Zeeuwse klassementsproeven die de rallyauto's deels over en langs oude slaperdijkjes voeren vergen voor Nederlandse begrippen veel van rijder en navigator. Mark en Pierre lieten bij de voorbereiding dan ook niets aan het toeval over. Minutieus werden de bochten op papier gezet, in de hoop het resultaat van de Zuiderzeerally te verbeteren. Pierre: "deze relatief technische proeven maken het voor mij echt interessant. Als de Pace Notes hier niet kloppen heb je dus echt een probleem. De topsnelheid van de Lancer ligt zo rond de 215 kilometer per uur en dan vormen blinde bochten een echte uitdaging. Volledig vertrouwen is hier echt een must, wil je goed scoren." Goed scoren is natuurlijk het uitgangspunt voor de, op een tweede plaats in het kampioenschap liggende equipe. De meeste competitie kon verwacht worden uit de hoek van leider in de strijd om de titel, Harry Kleinjan, Piet van Hoof, Hans Weys en Ronald Leemans. Alle oud- en regerende kampioenen. Dat winnen geen eenvoudige opgave zou zijn was dus op voorhand bekend.

Zoals verwacht ontbrandde zich een heet duel tussen voornoemde namen. Na twee proeven sturen nestelden Mark en Pierre zich op een hele knappe tweede plaats. De marges waren minimaal, dus ruimte voor consolidatie was er niet. De enige denkbare strategie was de aanval. Met het mes tussen de tanden reed het team door. "D'r wordt momenteel door iedereen verschrikkelijk hard gereden, maar we kunnen aanhaken in dit geweld en daar ben ik erg blij mee." Was het korte commentaar dat Mark gaf tijdens de hergroepering na de eerste twee proeven op het Marktplein van het rallystadje Hulst." Tijd voor indutten was er dus niet en zo ging het tweetal vol goede moed van start voor de volgende serie van twee klassementsproeven. De weergoden die tot dan toe gunstig gestemd waren leken humeurig te worden. Een plotseling losbarstende lokale onweersbui veranderde de smalle bochtige dijkweggetjes hier en daar in zeer verraderlijke glijbanen. De meeste equipes stonden op droogweerbanden (slicks), maar niet iedereen had met de regen te kampen. De eerste vijf starters reden nog een droge proef, maar de daaropvolgende teams kwamen midden in het water terecht. Het klassement werd deels door elkaar gegooid, waarbij ook Maaskant cruciale seconden verloor. Op de daaropvolgende proef sloeg het noodlot toe. Door een onverwacht diep gat op een onverhard stuk weg raakte de 'Mitsu' uit balans. De marges op deze smalle dijkweg waren minimaal, met als gevolg dat de auto letterlijk de dijk af duikelde. Met een flink pak schade aan de auto moest de ongedeerde, maar niet onaangedane equipe de strijd verlaten. "Waar gehakt wordt vallen spaanders." Was het rake commentaar van de door de wol geverfde bijrijder Pierre Krieger. Ontzettend balen dit, we hadden niet voorzien dat het zo zou verslechteren en zijn er net een tikkie te hard ingegaan. Eigen fout. Ik hoop dat we de auto op tijd klaar hebben voor de ELE-rally want over drie weken is het alweer zover." Vulde Mark zijn co-equipier aan.

Winnaar algemeen werd Peter Bijvelds in een Mitsubishi Lancer Evo6 gevolgd door Piet van Hoof en Frits van Eerd.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie