Drieduizend Jihad strijders ongehinderd op weg naar Ambon

Situasie in Ambon
06-05-2000

Ze zijn onderweg

Het staat nu in de krant van Siwa Lima zaterdag 06 mei 2000. De laskar Jihad (jihad stijders) komen eraan. Ze zijn onderweg, vrijdag vertrokken uit Jakarta met de KM Rinjani vanuit Tanjong Petak, Surabaya. En niemand lijkt ze tegen te kunnen houden. Ze zijn gekleed in witte gewaden en hebben een tulband op. De leider van de Jihad strijders heeft gezegd dat zij hoe dan ook naar Ambon zullen gaan en dat niemand hen tegen kan houden en dat is nu gebleken. De eerste 3000 Jihad strijders zijn nu onderweg. In de krant staat geschreven dat aan deze jihad strijders de doorgang is verleend tot het schip, terwijl de politie gezegd heeft dat deze strijders gevangen zouden nemen. Dit heeft ertoe geleid dat de Molukse bevolking in dit geval de Christenen nu in een zeer gespannen situatie verkeren. Er staat ook geschreven dat op 7 mei a.s. nog eens 3000 Jihad strijders die al klaar staan over heel Java zullen vertrekken vanuit Tanjung Perak Surabaja. Het is duidelijk dat ze niet stiekum gaan, maar openlijk hun gang gaan en de strijders zijn kennelijk al lang van te voren besteld. Er staat ook geschreven dat deze Jihad reeds gecoordineerd hebben met de TNI en Politie dat zij deze missie zullen blijven uitvoeren, en dat zij niet tegen de geldende wetten in zullen gaan.

Meer nieuws hierover volgt.
Ambon, 06-05-2000
Paulien Joel-Parera