Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 07-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 7-05-2000
Politieberichten van zaterdag 6 mei (13.00 uur) t/m zondag 7 mei (13.00 uur)

Grou: inbraak VVV-kantoor
In het VVV-kantoor aan de doorbraak in Grou is in de nacht van donderdag 4 op vrijdag 5 mei ingebroken. Uit het pand werd onder meer een kluis met daarin een groot aantal VVV-bonnen weggenomen. De politie verzoekt degenen die iets tussen genoemde tijdstippen hebben waargenomen dat wellicht van belang kan zijn voor het onderzoek contact op te nemen. Een 58-jarige inwoner van Grou deed aangifte.
Heerenveen: diefstal autowielen
Van twee auto's die geparkeerd stonden aan de Van Cuyckstraat en de Hesselstraat te Heerenveen is in de nacht van vrijdag op zaterdag een compleet wiel gestolen. Het ging in beide gevallen om een Ford Sierra.
Franeker: autobrand
Zaterdagomstreeks 10.15 uur is een auto van een 30-jarige inwoner van Franeker in brand gevlogen. De man reed op het Jan Roden Rodenhuisplein te Franeker, toen er plotseling rook onder de motorkap vandaan kwam. Hij stopte onmiddellijk, waarna hij en een aantal passagiers de auto verlieten. De brandweer heeft de brand geblust. De brand is waarschijnlijk ontstaan door een lekkende benzineleiding.
Noardburgum: aanrijding met letsel
Een 18-jarige inwoner van Noardburgum is zaterdag omstreeks 13.00 licht gewond geraakt, toen hij met zijn zelfgebouwde motor plotseling de Kukhernewei overstak en daar aangereden werd door een passerende auto. Volgens een getuige reed het slachtoffer met hoge snelheid, waardoor de automobilist, een 32-jarige inwoner van Jistrum, een aanrijding niet kon voorkomen. De motor was bestemd voor deelname aan een brommerrace.

Stiens: inbraak kantoor
In een kantoorpand aan de Langebuorren te Stiens is in de periode tussen woensdagmorgen 3 mei en zaterdagmorgen 6 mei ingebroken. In het pand werd een lege kluis opengebroken. De 69-jarige eigenaar uit Stiens deed aangifte.

Drachten: bromfietser gewond
Een 31-jarige bromfietser uit Drachten is zaterdag om 14.30 uur op de Ringweg gewond geraakt toen hij met zijn bromfiets ten val kwam. Het slachtoffer moest uitwijken voor een fietser, een 11-jarige jongen uit Drachten, die plotseling voor hem op het fietspad linksaf sloeg. Het slachtoffer werd per ambulance naar het ziekenhuis in Drachten gebracht waar men een gebroken pols, een gebroken sleutelbeen en een gekneusde voet constateerde.

Berlikum: inbraak bedrijfspand
Bij een inbraak in een bedrijfspand aan de Bitgumerdyk te Berlikum is in de nacht van vrijdag op zaterdag een geldbedrag uit een kluis ontvreemd. De kluis werd opengebroken.

Heerenveen: motorrijder onderuit
Een 28-jarige motorrijder uit Veendam is zaterdag om 16.30 uur op A7 bij de afslag Heerenveen/Zwolle onderuit gegaan. Het slachtoffer heeft waarschijnlijk met te hoge snelheid de afslag genomen en is daardoor de macht over zijn motor verloren. Hij werd met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen overgebracht.
Leeuwarden: geen rijbewijs, onverzekerd en onder invloed Een 33-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag op de Dokkumerstraat te Leeuwarden aangehouden omdat hij onder invloed en zonder rijbewijs in een onverzekerd voertuig reed. Op het bureau blies hij 865 ug/l. Hij kreeg voor alle feiten een proces verbaal en zijn auto werd in beslag genomen.

Zwaagwesteinde: Politieman geslagen
Een 19-jarige inwoner van Zwaagwesteinde is zaterdag om 21.30 uur op de Zuider Stationsstraat staande gehouden, omdat hij ter plaatse een snelheidsovertreding had begaan van 110 km/u waar 50 is toegestaan. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en de auto werd in beslag genomen. Toen een bergingsbedrijf de auto wilde afvoeren, probeerde de inmiddels ter plaatse gekomen eigenaar van de auto, een 22-jarige inwoner van Zwaagwesteinde, dit te voorkomen. De politieagent die ook de eerdere snelheidsovertreding had geconstateerd wilde daarop deze man daarvoor aanhouden, maar werd vervolgens door een nog onbekende man in het gezicht geslagen. De agent heeft met de inzet van een diensthond de eigenaar van de auto alsnog weten aan te houden.
Drachten: aanrijding met letsel
Bij een aanrijding op de kruising van De Drift en de Berghlaan te Drachten tussen twee personenauto's zijn zondag omstreeks 1.00 uur twee personen gewond geraakt. Een 21-jarige bestuurder uit Drachten verleende op de kruising geen voorrang aan de auto van de twee slachtoffers, een 26-jarige vrouw en een 27-jarige man, beiden uit Drachten, die op de Berghlaan reed. Bij de daarop volgende botsing raakten beide voertuigen zwaar beschadigd. De beide slachtoffers werden voor nader onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. De 21-jarige bestuurder bleef ongedeerd.

Diverse plaatsen: onder invloed
Leeuwarden: Een 43-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag om 17.20 uur op de Ribbestraat te Leeuwarden staande gehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 315 ug/l, hetgeen hem een proces verbaal en rijverbod voor 2 uren opleverde. Poppenwier: Tegen een 39-jarige inwoner van Raerd werd proces verbaal opgemaakt omdat hij onder invloed een auto bestuurde. De man werd op de Marsherne te Poppenwier staande gehouden. Hij blies op het bureau 615 ug/l.

Lemmer: bierglas in het gezicht
Een 20-jarige inwoner van Echtenerbrug is zondag om 2.00 uur aangehouden in een horecagelegenheid aan de Kortestreek te Lemmer omdat hij een 17-jarige inwoner van Lemmer opzettelijk met een bierglas in het gezicht had verwond. Het slachtoffer en de dader zouden ruzie hebben gehad over vrouwen.

Drachten: gestolen auto in sloot
In een sloot langs de Slingeweg te Drachten is zondag om 4.30 uur een gestolen personenauto terug gevonden. De auto, die op de kop in de sloot lag, was eerder die avond gestolen vanaf het Looierspad te Drachten. De 51-jarige eigenaar had de diefstal nog niet opgemerkt.
Wirdum: eenzijdig ongeval met letsel
Een 23-jarige vrouw uit Kollum is zondag om 6.40 uur gewond geraakt, nadat ze met haar auto op de A32 ter hoogte van Wirdum van de weg raakte. De vrouw raakte tijdens het gebruik van haar mobiele telefoon in de linkerberm. Toen ze terugstuurde begon de auto te slippen en schoof naar de ander kant van de weg in de sloot, waar de auto naar diverse malen over de kop sloeg, alvorens hij tot stilstand kwam. Volgens een getuige reed de vrouw met te hoge snelheid. Ze werd per ambulance naar het MCL vervoerd, waar geconstateerd werd dat haar verwondingen meevielen. De vrouw droeg overigens geen autogordel.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272