Schakers niet enthousiast over computer in kampioenschappen

Datum nieuwsfeit: 07-05-2000
Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Special: Fritz op het NK

Een nieuw begin ...

Zondag 7 mei gaat het gebeuren. Jeroen Piket zal het in de eerste ronde opnemen tegen Fritz. We hebben de reglementen nog steeds niet ontvangen, maar het is inmiddels duidelijk dat de computer de eindspel databases niet mag gebruiken. Uit tests blijkt dat de commerciële versie van het programma moeite heeft met zelfs de meest elementaire eindspelen, afwikkelen naar Koning + Paard en Loper tegen een Koning alleen is, in verloren stelling, zeker de moeite waard.

De uitslag van de enquête is dat circa 30% van de stemmers voorstander is van de deelname van Fritz, dit is een ruime minderheid van de schaakliefhebbers (misschien hebben sommige intelligente agenten gestemd?). Het KNSB-bestuur kan een flitsend nieuw initiatief op haar conto schrijven en met de publiciteit zal het ook wel goedkomen. De Bondsraad zal, afgezien of men voorstander is of niet, nog wel een aantal harde noten kraken waarom de beslissing zonder enig overleg richting de Tweede Kamer van het schaken tot stand kwam.

Van de deelnemers was Paul van der Sterren de enige die zich duidelijk uitsprak. Schaakliefhebbers hebben unaniem duidelijk gemaakt dat ze respect hebben voor het principiële standpunt van Van der Sterren. De overige deelnemers vinden de krachtmeting met de computer "interessant" (o.a. Piket), zijn neutraal, of vinden de extra inkomsten een goede compensatie voor het "leed" om tegen een computer te spelen.

Veel respect is er ook voor de schakers die een speciale site opzetten om te voorkomen dat een computer aan het NK zou deelnemen. Sytze Faber, bestuurslid topschaak en dus verantwoordelijk voor het NK, werd door één van de tegenstanders op de hak genomen:

Laat ik beginnen met iets heel positiefs te zeggen over Sytze Faber. Als burgemeester van Hoogeveen kreeg hij het drie jaar geleden voor elkaar om hier een sterk schaaktoernooi van de grond te krijgen met een heel originele formule, een prachtige speellocatie en inmiddels volkomen terecht een geweldige reputatie. Maar nu het idee van een computer op een NK (dus niet zomaar een toernooi) uit zijn hoed is gerold, zijn er bij mij wat lichtjes gaan branden. Ik zal eens gaan uitzoeken wat er waar is van de duistere geruchten dat Faber midden jaren '90 druk bezig geweest is om de Wereldkampioenschappen Touwtrekken uit het naburige Slagharen weg te kapen met een forse sponsorbijdrage van Scania en John Deere. Het hele feest schijnt toen afgeketst te zijn op de onbegrijpelijke onwil van de deelnemende teams om voor het gerief van de sponsor aan te treden tegen de nieuwste modellen van deze truck- en trekkerfabrikanten.

Een aantal quotes van de lezers van deze site geven een indruk hoe er over de deelname van Fritz wordt gedacht:

In het land van Euwe hoort een computer niet om het kampioenschap van Nederland te strijden.
Schaken is mensenwerk; dat moet het blijven.
Schakers zijn over het algemeen mensen van weinig woorden, maar hun betoog kan, juist daardoor, zoveel indrukwekkender zijn: vergelijk de bijdrage van Paul van der Sterren met de letterbrij van de heer Hamers.
En dan te denken dat Bobby Fischer vroeger lastig werd genoemd!
Het is jammer dat Schakend Nederland nu in twee kampen is verdeeld. Nu alle argumenten zijn gewisseld kunnen we slechts hopen dat het NK 2000 een nieuw begin is en dat het bestuur eerst met argumenten (en beleid) komt alvorens tot actie over te gaan.