200 equipes geaccepteerd voor internationale Tulpenrallye

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000

De 47e Tulpenrallye

(21 April 2000)

Bijna 200 equipes, allen met auto's die zijn gebouwd voor 1969, zijn geaccepteerd voor de 47e International Historic Tulpenrallye, die op maandag 8 mei in Noordwijk bij Grand Hotel "Huis ter Duin" van start zal gaan. Tien deelnemers starten in de vintage klasse, met auto's van voor 1940, 42 in de toerklasse, en een kleine 150 equipes hebben zich aangemeld voor de sportklasse. De route zal volgens traditie voor een groot gedeelte door Frankrijk lopen, met een belangrijk gedeelte van het wedstrijd-terrein over de bergachtige wegen van zowel de Vogezen als de Jura. De totale lengte van de rallye bedraagt ongeveer 2600 km in de sportklasse en bijna 2400 km voor de deelnemers in de toer- en vintage-klasse.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, zullen de deelnemers dit jaar vertrekken in een startvolgorde waarbij de oudste auto, per klasse, als eerste van start gaat. Hierna volgen de overige deelnemers, telkens met 1 minuut onderling verschil in volgorde van ouderdom van de auto. Frank Kloppert (Carros Magazine) en Frank Leeman zullen aldus in de vintage-klasse onder startnummer 1 van start gaan met hun Rolls-Royce Phantom uit 1930. De
overige deelnemers in deze klasse zijn:
2. Straathof / Von Mozer - Bentley 4 1/2 Litre - 1932 3. Sassen / Knoop - Bentley 3 1/2 Litre - 1934
4. Fruytier / Rootselaar - Bentley 3 1/2 Litre - 1935 5. Hunfeld / Hunfeld - Bentley 3 1/2 Litre - 1935 6. Meijer / Van Maasdijk - Riley Sprite - 1936
7. Wesselink / Wesselink - Citroen TA 7C Cabrio - 1937 8. Kersten / Paalman - Mercury Kwik 1 - 1938
9. Van der Zalm / Boele - Jaguar SS100 - 1938
10. Van Dijk / Van Dijk - Lagonda V12 Le Mans - 1939
De toerklasse zal vanaf nummer 11 worden aangevoerd door Richard v/d Heuvel en Abe de Jong met een Jaguar XK120 Roadster uit 1952, gevolgd door Geert Hein van der Neut en Frank Verhoeven met de Austin A30 Saloon uit 1954.
Deze equipes zullen worden gevolgd door twee bijzonder fraaie Mercedes 300 SL Gullwing uit 1955: Arie de Vries en Peter Kerkhof rijden dit jaar de auto van het Autotron in Rosmalen (een wedstrijd-auto eerder bereden door Stirling Moss en Fangio), terwijl Frits de Kousemaeker en Peter Felderhoif een zelfde auto bemannen.

De sportklasse wordt vanaf startnummer 61 aangevoerd door de Zwitser Christian Heussi met een Citroen 11 BL 1938, genavigeerd door de winnaar van de Tulpenrallye in 1999: de Belg Willi Potjans. Constant Steger en Jean van der Elst volgen hen, met nummer 62 in een Jaguar XK I2OSE uit 1954, terwijl Peter Pratt en Ryan Pickering met een Triumph TR2 uit 1954 achter hen zullen starten.

Tot de deelnemers met een kans op een hoge klassering behoren dit jaar vader en zoon Dries en Dick Jetten (de familie Jetten heeft veruit de meeste starts gemaakt in de Tulpenrallye) met een Ferrari 250GT uit 1957 (72), Bert DoIk en Jan Berkhoff, beide meerdere malen Nederlands rallye-kampioen en DoIk als winnaar van de Tulpenrallye in 1973, met een Alfa Romeo Giulietta Sprint 1955 van het EBREX Rally Ream (81) en Frans Zapfe en Anja Bogershausen uit Duitsland met Mercedes-Benz 220 SE uit 1962 (108). Andere kanshebbers zijn Karel Westerman en Marten Roosenboom met Porsche 356B 1963 (120), Adrie Brugmans / Jaap Daamen met Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1964 (126) en het duo Man Bergsteijn en Andre Jetten met Volvo 122S 1965 (145). Ook tot de favorieten behoren: Renger Guliker en Pim 't Hart met Mercedes-Benz 300SE 1965 (150), Eric Leerdam / Hans Gordijn met Ford Lotus Cortina 1965 (153) en Mike en Harrie van Thiel met Morris Mini Cooper 1965 (155).

Na de technische keuring bij de boulevard in Noordwijk, zullen op maandagmorgen 8 mei vanaf tien uur de eerste deelnemers vertrekken vanaf het startpodium dat is opgesteld bij het Grand Hotel "Huis ter Duin" in Noordwijk. De route op deze eerste dag loopt via een korte lunch bij Brecht, net in het Noorden van België over de grens richting Antwerpen, naar Bouillon in het uiterste zuiden van België. De finish ligt hier bij de "Auberge d'Alsace". De route op deze dag is minder gecompliceerd dan in voorgaande jaren, om zodoende eerder de Franse grens te kunnen bereiken. Op dinsdag 9 mei voert de route via een lunch in bij "La Couronne d'Or" in Gand in Frankrijk naar het Novotel in Besancon. In het tweede gedeelte van deze dag zullen reeds de eerste kilometers door de Franse Vogezen worden verreden. Besancon zal dit jaar twee nachten dienst doen als rustplaats, daar de etappe op woensdag 10 mei opnieuw in deze plaats eindigt. De route van die dag is zeer bijzonder, en brengt de deelnemers over de bergen van zowel de Vogezen als de Jura, met een lunch bij "Relais de Menthieres" in Confort. De Jura vormde in de jaren vijftig en zestig diverse malen het décor van de Tulpenrallye, doch is in de historische edities van de laatste jaren niet opgenomen geweest. Originele routes uit edities van de jaren zestig, zullen in deze 2000-uitgave van "de Tulp" weer worden verreden.

Op donderdag 11 mei starten de equipes dus weer vanuit Besancon, om vervolgens via een route door de Vogezen, met een lunchpauze bij Restaurant "Wolif' op Le Markstein, een van de hoogste toppen in deze regio, 5' avonds in het bekende La Petite Pierre (Hotel "la Clariere") voor de nachtrust te arriveren. De route van vrijdag 12 mei loopt via een lunch in Longlier in België naar "Priorij Corsendonck" in Oud Turnhout in België. Op zaterdag 13 mei wordt de laatste dag gereden via een lunch bij Pon's Automobielhandel in Leusden, naar de finish bij Grand Hotel "Huis ter Duin" in Noordwijk. De deelnemers worden hier vanaf half drie 's middags verwacht, terwijl 's avonds vanaf acht uur de traditionele en feestelijke prijsuitreiking plaats zal vinden.