E-mailvirus is als een bom in de Londense metro

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000
Aan de redactie Internet/ Economie/ Nieuwsdienst

'Ongevraagd e-mail bijlagen verzenden is onbeleefd'

UTRECHT, 8 mei 2000 - Het I-love-you virus zou niet zoveel schade hebben aangericht wanneer het verzenden van e-mail bijlagen (attachments) niet zo wijd en zijd ingeburgerd zou zijn. Voor Internetpioniers was het altijd al duidelijk dat het ongevraagd meesturen van een attachment eigenlijk onbeleefd is. Nu draagt het bovendien bij aan een slechte gewoonte die e-mailen op Internet onveilig maakt. Nieuwsbank roept iedereen op aan deze gewoonte een einde te maken.

Met name redacties en persbureaus worden dagelijks overstelpt met e-mail attachments met persberichten die zonder enig bezwaar ook als gewoon e-mailtje verzonden hadden kunnen worden. Met kopieren en plakken kost dat geen extra moeite. Attachments zijn bedoeld voor het verzenden van programma's, spreadsheets en ander systeem- en programmatuur-afhankelijk materiaal. Het ongevraagd versturen van een attachment is eigenlijk onbeleefd, omdat de afzender niet weet of de ontvanger wel in staat is het attachment te openen. Voetstoots aannemen dat de ontvanger Microsoft-Office gebruikt is ergerlijk voor niet Microsoft klanten. Bovendien vormt het onnadenkend gebruik van attachments een verspilling van bandbreedte.

Veiligheidsrisico

"Met een onbeleefdheid kan ik nog wel leven", aldus Nieuwsbank-hoofdredacteur Jan Halkes, "daar maken we ons allemaal weleens schuldig aan. Maar het I-love-you virus heeft duidelijk gemaakt dat de cultuur van het onzorgvuldig omspringen met attachments ook een ernstig veiligheidsrisico inhoudt. Daar moeten niet alleen ontvangers maar ook verzenders van e-mail zich rekenschap van geven." Nieuwsbank abonnees hebben de afgelopen dagen veel hinder ondervonden doordat de bezorging van e-mail ernstig vertraagd of zelfs onmogelijk werd.

"De situatie is vergelijkbaar met het onbeheerd achterlaten van een koffer in de Londense metro", aldus Halkes. "Omdat Londenaren beseffen dat een onbeheerde koffer een bom kan bevatten zal de eigenaar van die koffer direct terecht gewezen worden. Eenzelfde attitude past voortaan ontvangers van ongevraagde attachments." De verzender van een ongevraagd attachment moet op zijn vingers worden getikt. Er moet een eind komen aan de wijd verbreide cultuur van elkaar attachments te sturen waar een gewoon e-mailtje net zo goed volstaat. Nieuwsbank zal inzenders van attachments er voortaan op wijzen dat het ongevraagd toesturen van een attachment een bijdrage is aan een cultuur van slordigheid die het e-mailverkeer onveilig maakt. Wij roepen iedereen op hetzelfde te doen. Op http://www.nieuwsbank.nl/info/attachment.htm vindt men een voorbeeld-briefje dat hiertoe gebruikt kan worden.

Nieuwsbank verwerkt dagelijks 100 a 250 persberichten voor distributie onder redacties en freelance journalisten. Meer dan tien procent daarvan wordt als attachment aangeboden. Ongeveer eens per maand wordt in zo'n attachment een virus gevonden. Overigens is de Nieuwsbank mailserver zelf niet door het I-love-you-virus getroffen.

Voor meer informatie:

Redactie Nieuwsbank,
(redactie@nieuwsbank.nl)
Jan Halkes tel 030-2881286
Frans Eggermont tel 026-4455258.

Zie ook de aloude oproep van internet-pioniers Erwin van der Zande en Francisco van Jole op http://www.vanderzande.com/rtfm/pers.html.

N\I\E\U\W\S\bank
interactief Nederlands persbureau