FNV Bondgenoten bezorgd over reorganisatie Melkunie

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten bezorgd over reorganisatie Melkunie
Vorig jaar sloot Melkunie, de consumptiemelkdivisie van Campina Melkunie (CM), de vestiging Wassenaar om haar concurrentiepositie te verbeteren. Daar waren 160 medewerkers de dupe van. Deze reorganisatie is nog nauwelijks afgerond of de volgende staat al weer op stapel. Naar aanleiding van een onderzoek van McKinsey is CM van plan om nog eens 125 arbeidsplaatsen te laten vervallen. Dit alles om de efficiëntie te verbeteren. Melkunie wil de laagste kostprijs realiseren om haar winstmarges veilig te stellen. Het bedrijf lijkt alles op alles te willen zetten om de concurrentieslag in de markt van de dagverse melkproducten te winnen. Farm Dairy, de nieuwkomer in deze markt, wordt door Melkunie als belangrijkste concurrent gezien. Maar ook Coberco heeft reeds aangekondigd mee te gaan in deze concurrentieslag.

FNV Bondgenoten vraagt zich ondertussen af waar dit toe moet leiden: 'Het gevaar dreigt dat er een negatieve spiraal ontstaat. En daar wordt uiteindelijk niemand beter van. Zeker niet onze leden die werkzaam zijn bij Campina Melkunie', aldus FNV Bondgenoten bestuurder Aad in 't Veld. 'Reeds eerder heeft FNV Bondgenoten te kennen gegeven niet blij te zijn met de komst van Farm Dairy. De markt leent zich niet voor een derde speler'. Volgens Bondgenoten leidt dit enkel tot verschuiving van afzet en werkgelegenheid. Bovendien krijgen de supermarktorganisaties een grotere machtspositie en kunnen zij zo lagere marges afdwingen.

Melkunie heeft aangekondigd de reorganisatie zonder gedwongen ontslagen te laten verlopen. Op 31 december 2001 moet deze tweede reorganisatie zijn afgerond. Melkunie zal daarbij de Sociale Regeling uit 1997 eenzijdig toepassen. De bonden en COR hebben deze regeling in maart van dit jaar uit onvrede opgezegd. FNV Bondgenoten is ontevreden over de wijze waarop de interne herplaatsingen worden uitgevoerd. Medewerkers die niet bereid zijn te verhuizen of lang te reizen worden uiteindelijk min of meer gedwongen, zonder enige vorm van sociale compensatie, een andere werkgever te zoeken. FNV Bondgenoten vindt dat sociaal onaanvaardbaar. 'We wachten nu het advies van de groepsondernemingsraad af en zullen de directie dringend verzoeken om samen met de bonden tot een goed sociaal plan te komen voor de werknemers van Melkunie'.

Voor meer informatie:
Toon Wennekers, bestuurder FNV Bondgenoten: 030 - 2637197 of