Wijze les na ILOVEYOU: voorkomen is beter dan genezen

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000

THUNDERSTORE BENELUX

Een wijze les na ILOVEYOU: voorkomen is beter dan genezen
Wijchen, 8 mei 2000
ThunderStore Anti-Virus research center constateert 4 dagen na de grote uitbraak van het ILOVEYOU virus geen grote technische problemen bij haar klanten. Mede dankzij de massale aandacht van de publieke media is Nederland vanochtend bewust omgegaan met het opstarten van hun PC systemen. De eerste klappen zijn opgevangen en de hype is over, maar wat kunnen we nu leren van deze virusgolf en de 13 nieuwe gerapporteerde varianten?

Routine!
Een anti-virus pakketje zonder dagelijkse update routine is hetzelfde als een krant met het nieuws van vorige week. Het belang van updaten en het gebruik maken van een actuele scanner is met de verschijning van dit virus nogmaals bewezen. AVP klanten konden 4 mei over een ILOVEYOU update beschikken, die hen beschermd heeft tegen de gevolgen van het virus en die hen zal beschermen tegen de nog te verschijnen varianten. De kracht ligt dan ook in het regelmatig UPDATEN van een virus scanner.

Enkele misvattingen
Shareware en demo software (gedownload of standaard op CD geleverd met uw PC) zijn niet afdoende en niet actueel. Ze bieden enkel een kennismakingsabonnement voor dertig dagen! .Per maand worden er zo.n 400-600 nieuwe virussen in het ons AntiVirus Lab ontdekt, die op dagelijkse basis toegevoegd worden aan onze virusdatabase., zegt R&D manager Bartjan Wattel.

.Dagelijkse updates. zijn noodzakelijk om nieuw geïntroduceerde virussen voor te blijven en de verspreidingskansen te minimaliseren. Statistieken wijzen uit dat het Happy99 virus, al meer dan een jaar oud, nog steeds in de virus top 10 van meest opgedoken virus voorkomt; een levend bewijs voor het feit dat het merendeel van PC-gebruikers niet over een actuele scanner beschikt., voegt Bartjan Wattel toe.

Aandachtspunten
Wat kunnen PC-gebruikers naast het regelmatig updaten zelf ondernemen om zich te beschermen tegen virusinfecties?

PC-gebruikers kunnen zelf veel ellende voorkomen, door op de volgende zaken alert te zijn:

- Wees altijd voorzichtig met het openen van emails met bijlagen (attachments). Indien je het bericht niet vertrouwt, is het beter de update van de anti-virus producent af te wachten, de scanner te updaten en daarna de e-mail te openen.

- Meerdere emails met hetzelfde onderwerp kunnen duiden op een virus. Open het bericht dus niet.

- Let op emails met bijlagen die je niet verwacht: bijvoorbeeld van personen waar je bijna nooit email van krijgt of email van anti virus bedrijven die buiten kantooruren (bv. tijdens het weekend) verstuurd zijn. Dit kan duiden op een automatisch gestuurd bericht van het virus.

- Ga altijd na of het e-mail bericht logisch is. Om een voorbeeld te geven: een variant van het ILOVEYOU virus vroeg om een betaling van ruim $300 te checken, besteed aan een moederdag cadeautje. Indien men hierop ingaat en het bericht opent, activeert het virus zich.
Onze persvoorlichter Annerieke Kamphuis is graag bereid om uw redactie verder op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van ILOVEYOU virus.
Laatste stand van zaken: arrestatie van een gehuwde man en vrouw (27 jaar) welke in een bank werkzaam waren. Een derde persoon, de zus van de vrouw, is ook opgepakt.

08 mei 00 17:21