Opgeven partij tegen schaakcomputer 'onsportief'

Fritz op het NK

Oproep aan de spelers
door Siem Broekhuis

Ik ben zeer verontrust over de ontwikkelingen rond het Broekhuis NK 2000. Door zijn partij tegen Fritz SSS* op te geven zonder serieus te spelen heeft Manuel Bosboom niet alleen zichzelf maar ook de andere spelers te kort gedaan. Door dit onsportieve gedrag worden vooral de favorieten voor het kampioenschap ernstig benadeeld. Aangezien Paul van der Sterren ook (reeds voor het begin van het kampioenschap) heeft aangekondigd niet tegen Fritz te spelen, betekent dit dat de computer nu al twee punten cadeau krijgt, waardoor er steeds minder sprake is van een eerlijke krachtmeting.

Het initiatief van de KNSB om een computer aan het kampioenschap mee te laten doen had mijn instemming. Hierbij ben ik er echter wel vanuit gegaan dat de spelers die deelnemen aan het kampioenschap hun sportieve plicht zouden doen. Nu dit niet gebeurt, wordt de waarde van het kampioenschap ernstig aangetast.

In mijn openingstoespraak heb ik benadrukt dat dit het juiste moment in de geschiedenis is om de computer tegen de mens op te stellen. Tot nu toe waren computers nog niet sterk genoeg, waarschijnlijk worden ze in de toekomst veel te sterk. Op dit moment is het echter een eerlijke en fascinerende strijd, zoals alle toeschouwers bij de partij tussen Jeroen Piket en Fritz in de eerste ronde hebben kunnen constateren.

Bij deze wil ik een dringend beroep doen op alle overige spelers om tegen Fritz normaal te spelen en de overwegingen betreffende de voor- en nadelen van zijn meedoen uit te stellen tot het moment van evaluatie na het kampioenschap.

Broekhuis Groep
ir Siem Broekhuis Algemeen Directeur

Persbericht 1 mei
door Yvette Nagel

Voor de eerste keer in de historie:

IS OMSTREDEN DEELNEMER FRITZ FAVORIET BIJ NEDERLANDS SCHAAKKAMPIOENSCHAP?

Al voordat het Nederlands schaakkampioenschap is begonnen, is er een heftige discussie ontstaan over de deelname van wat waarschijnlijk een grote kanshebber op de titel is: schaakcomputer Fritz SSS*.

Van 7 tot en met 19 mei a.s. wordt het vierde Broekhuis Nederlands Kampioenschap Schaken gehouden in de theaterzaal van de gemeentebibliotheek, Hoogstraat 110 te Rotterdam. Naast de bekende grootmeesters Jeroen Piket, Loek van Wely en Sergei Tiviakov is Fritz één van de favorieten voor de titel. Het is de eerste keer dat een computer meedoet aan een officieel Nederlands kampioenschap. Dit idee kwam van grootmeester Genna Sosonko die zelf de wild-card om mee te spelen aan zich voorbij liet gaan.

De opwinding over de deelname van een computer is bijzonder groot. Traditionele schaakjournalisten hebben dit nieuwe idee finaal gekraakt. Grootmeester en deelnemer Paul van der Sterren weigert tegen Fritz te spelen en laat bij voorbaat een nederlaag noteren. Maar andere schaakgrootmeesters zoals de beste speler ter wereld, Gary Kasparov, wijzen erop dat deelname van de computers onvermijdelijk is. Degenen die zich hiertegen verzetten zullen een achterhoede gevecht leveren.

Dit alles maakt dat de deelname van Fritz met bijzondere spanning tegemoet wordt gezien.

Zal de computer zijn favorietenrol waar kunnen maken of zullen de andere favorieten koelbloedig met het elektronische brein afrekenen? Omdat het de eerste keer in de Nederlandse schaakgeschiedenis is, kan er van tevoren hierop geen enkel peil getrokken worden.

De loting op 6 mei a.s. krijgt daardoor een zeer apart karakter: wie van de schakers zal de spits moeten afbijten en de trend moeten zetten?

Bij de opening zal prof. dr. H.J. van den Herik, schaakcomputerdeskundige bij uitstek en groot voorstander van de deelname van Fritz, bijzonderheden over deze zeer ongebruikelijke deelnemer vertellen en ingaan op diens kansen op de titel: officieel schaakkampioen van Nederland.