Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-05-2000
Politieberichten van maandag 8 mei (07.00 - 13.00 uur)
Leeuwarden: inbraak auto
Zondag tussen 11.00 en 16.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Groningerstraatweg. Door verbreking van een deur kwam men in de auto. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede 20 cd's. De eigenaar, een man van 26 jaar uit Tzummarum, heeft aangifte gedaan.

Drachten: aantreffen drugs
Zaterdag omstreeks 05.50 uur werd op de Rijksweg A 7 onder Drachten een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 48-jarige inwoner uit Den Haag had zijn auto op de vluchtstrook tot stilstand gebracht en lag in zijn auto te slapen. Bij controle bleek dat de man in het bezit was van drie 'strepen' ( zeer kleine hoeveelheid voor eigen gebruik) cocaïne en een kleine hoeveelheid hasj. De drugs zijn in beslag genomen en de man kreeg een proces-verbaal.

Joure: diefstal bromfiets
Van zondag op maandag werd vanuit een berging bij een woning aan De Wetterkamp een bromfiets gestolen. Het betrof hier een zwarte bromfiets, merk Gilera Citta. De eigenaar, een man van 19 jaar uit Joure, heeft aangifte gedaan.

Harich: aanrijding
Zondag omstreeks 17.55 uur vond op de kruising Leiseleane met de Sudergoawei een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. De bestuurder, een man van 76 jaar uit Koudum, reed over de Leiseleane en verleende op de kruising geen voorrang aan de bestuurder, een man van 22 jaar uit Workum, die over de Sudergoawei deze kruising naderde. Bij de verdachte zat zijn vrouw in de auto. Zij klaagde over duizeligheid en is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. Beide auto's werden totaal vernield.

Oudehaske: aanrijding
Vanmorgen omstreeks 09.00 uur reed een 21-jarige inwoner uit Jubbega met zijn auto over de Rijksweg A 7, komende uit de richting Heerenveen en gaande in de richting Joure. Voor het verkeersplein Joure stond een file. De man uit Jubbega bracht zijn auto tot stilstand aan de staart van de file. Nadat hij stilstond werd hij vanachter aangereden door de bestuurder van een personenauto. Deze man, een 30-jarige inwoner uit Bedum, bemerkte te laat dat de file voor hem stilstond en hij botste met een snelheid van ongeveer 110 kilometer op zijn voorligger. Er vielen geen gewonden, wel werden beiden auto's totaal vernield.
Leeuwarden: heler aangehouden
In de maand november 1999 werd bij een watersportbedrijf 'De Lits' aan de Snakkebuorren in Eastermar ingebroken. Bij deze inbraak werden 19 buitenboordmotoren buitgemaakt. In de maanden februari/maart 2000 kwam bij de politie informatie binnen dat een aantal van deze buitenboordmotoren zouden zijn opgeslagen in een tuinhuisje aan de Waltastate. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een aantal buitenboordmotoren waren geheeld door een 43-jarige inwoner uit Leeuwarden. Tijdens een huiszoeking werden 8 buitenboordmotoren met een waarde van ongeveer f 16.000.- aangetroffen. Waar de andere motoren zijn gebleven, werd niet duidelijk. De aangetroffen motoren werden in beslag genomen. De verdachte werd op 19 april aangehouden en gehoord. De man is inmiddels weer op vrije voeten. Hij wist niet hoe de buitenboordmotoren in zijn schuur terecht waren gekomen. De man is in het verleden reeds vaker door de politie gehoord ter zake heling ook dit keer is weer proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: verkeersexamen
Ook dit jaar organiseert de politie Midden Friesland in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, op 8, 9, 10, 11 en 12 mei, weer het praktisch verkeersexamen voor kinderen van de basisscholen. De route van het verkeersexamen is ongeveer 6 kilometer lang en voert door het oostelijke deel van de stad. Het startpunt is het wijkcentrum in de Egelantierstraat. Op de route zijn verschillende borden geplaatst, die de verkeersdeelnemers wijzen op het verkeersexamen. De deelnemers aan het verkeersexamen dragen allemaal een fietshelm en een rugnummer. Controleurs zullen onderweg de kinderen beoordelen op hun verkeersgedrag. De weggebruikers worden verzocht rekenen te houden met dit verkeersexamen.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272