Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Ontwerp toegangskaart EURO 2000 bekend gemaakt

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Actueel


-PERSBERICHT-

Rotterdam
8 mei 2000

ONTWERP TOEGANGSKAART EURO 2000 BEKEND GEMAAKT

DISTRIBUTIE TOEGANGSKAARTEN IN GANG GEZET

NOG ACHT WEDSTRIJDEN VAN EURO 2000 NIET UITVERKOCHT

De toegangskaarten van EURO 2000 behoren tot de best beveiligde waardepapieren in haar soort. Het ontwerp van de toegangskaart van EURO 2000, alsmede de specifieke veiligheidskenmerken die in de toegangskaart zijn verwerkt, maken het nagenoeg onmogelijk een volwaardige vervalsing van de toegangskaart van EURO 2000 te maken. Dat is een van de belangrijkste mededelingen van de Stichting Euro 2000 tijdens twee persbijeenkomsten in Brussel en Rotterdam. Daar werden de toegangskaarten van EURO 2000 voor de eerste maal aan de pers getoond. Tevens gaf de Stichting Euro 2000 met de overhandiging van de eerste toegangskaarten aan supporters uit België en Nederland het startschot voor de distributie van de 1,2 miljoen toegangskaarten voor het evenement. Zo worden onder het grote publiek de komende dagen 400.000 toegangskaarten gedistribueerd. Iedereen moet voor ontvangst van de toegangskaarten tekenen. De distributie naar de overige groepen rechthebbenden vindt eveneens de komende dagen en weken plaats. Alle supporters ontvangen de Fans Only-brochure, een door de beide nationale overheden in samenwerking met de Stichting Euro 2000 speciaal ontwikkelde supportersgids. De Stichting Euro 2000 maakte verder bekend dat op dit moment nog slechts acht wedstrijden van EURO 2000 niet uitverkocht zijn en dat de verkoop via Internet is beëindigd.
Tijdens twee persbijeenkomsten in Brussel en Rotterdam, die vanmiddag tegelijkertijd plaatsvonden, presenteerde de Stichting Euro 2000 het ontwerp van de toegangskaarten aan de verzamelde pers. De toegangskaart van EURO 2000 is overwegend blauw en kent een aantal specifieke kenmerken die van belang zijn:

- voor de wedstrijden in elk stadion bestaat er een aparte toegangskaart, waarin een foto van het stadion verwerkt is. Dit betekent dat er acht verschillende soorten toegangskaarten zijn;
- op de toegangskaart staat duidelijk de kleur aangegeven voor de tribune waar de kaart bij hoort (rood, blauw, geel of groen);
- bij de toegangskaarten voor het grote publiek is de naam van de kaarthouder op de kaart geprint, bij kaarten uit de overige doelgroepen staat de groep waartoe de kaart behoort duidelijk vermeld;
- elke kaart kent een unieke barcode. Deze zal gebruikt worden voor automatische toegangscontrole.

Tevens bevat de toegangskaart twee controle-hoeken die bij de verschillende controles bij het stadion afgescheurd zullen worden. Bij de controle die leidt tot het betreden van het stadion zal de hoek met de tribunekleur worden afgescheurd. Op deze wijze kan door de stewards eenvoudig gecontroleerd worden of men zich bij de juiste tribune bevindt. Bij de tweede controle, in het stadion, wordt het tweede hoekje met het wedstrijdnummer verwijderd. Uiteraard staan verder de datum, het nummer van de wedstrijd en de landen die tegen elkaar spelen op de kaart vermeld. Alleen in de knock-out fase staan de namen van de landen niet meer op de kaart geprint. Ook de categorie waartoe de kaart behoort, is op de kaart terug te vinden. De taal die op de toegangskaart gebruikt wordt, is Engels. In deze taal staat ook vermeld dat de toegangskaart niet overdraagbaar is.

Op de achterkant van de toegangskaart staat -voor de eerste keer tijdens een dergelijk evenement- de plattegrond van het stadion van de betreffende wedstrijd weergegeven met de indeling in de vier kleuren die corresponderen met de vier tribunes van het stadion. Dit om de kaarthouder eenvoudig de weg te wijzen naar de juiste tribune van het stadion. Deze kleuren worden ook aan de buitenkant van het stadion op de tribunes aangebracht. Deze kleuren kunnen verder door de speelsteden gebruikt worden in het mobiliteitsplan rond de wedstrijden. Door supporters met een bepaalde kleur naar bepaalde parkeerplaatsen te leiden worden supporters in een vroegtijdig stadium gescheiden en kunnen hun auto bij de dichtstbijzijnde parkeerplaats voor de betreffende tribune parkeren. Ook bevat de achterkant van de toegangskaart een uittreksel van de algemene voorwaarden ticketing. Alle aanvragers van toegangskaarten hebben op een eerder moment, tijdens de bevestiging van de toewijzing van kaarten, deze voorwaarden al een keer uitgebreid van de Stichting Euro 2000 toegestuurd gekregen. De aanvragers zijn, bij het ondertekenen voor de aanvraag van toegangskaarten, akkoord gegaan met deze voorwaarden.

Alain Courtois, toernooidirecteur van de Stichting Euro 2000, is uitermate tevreden met de toegangskaart van EURO 2000. Zonder te overdrijven kunnen we stellen dat de toegangskaart van EURO 2000 de best beveiligde toegangskaart is die ooit voor een EK of WK is gebruikt. Als Stichting Euro 2000 kunnen we alleen maar blij en trots zijn met het eindresultaat. De kaart is tot stand gekomen na een zeer intensieve samenwerking tussen de Stichting Euro 2000 en de nationale overheden van België en Nederland. Specialisten van het NDVVID (Nationale Dienst voor Valse en Vervalste Identiteitsdocumenten) uit België en de CRI (Dienst Centrale Recherche Informatie) uit Nederland hebben geassisteerd bij het tot stand komen van de toegangskaarten. Bij het proces dat tot de uiteindelijke toegangskaart van EURO 2000 heeft geleid is verder intensief gebruik gemaakt van de sterke en zwakke punten van toegangskaarten van andere grote voetbalevenementen uit het verleden. Ook heeft de Stichting Euro 2000 gebruik gemaakt van de uitkomsten van een marktonderzoek naar het ontwerp en de informatie op de toegangskaart.

Met de symbolische overhandiging van de eerste toegangskaarten aan supporters van de Rode Duivels (in Brussel) en het Nederlands Elftal (in Rotterdam) is tevens het startsein gegeven voor de distributie van de toegangskaarten van EURO 2000. De Stichting Euro 2000 laat alle toegangskaarten van EURO 2000 thuis bij de mensen bezorgen en laat hen daarvoor tekenen. Harry Been, directeur van de Stichting Euro 2000 daarover: Wij vinden het een service dat wij aan bijna al onze klanten, de voetbalsupporters die EURO 2000 zullen gaan bezoeken, de kaarten thuis laten bezorgen. Dat is toch uniek te noemen.

Van 8 tot en met 11 mei worden de kaarten bij de supporters uit België, die kaarten voor EURO 2000 toegewezen hebben gekregen, thuisbezorgd. Per post krijgt men enkele dagen later twee exemplaren van de supportersgids toegestuurd. In Nederland gebeurt de distributie van de kaarten in een dag (8 mei). Bovendien ontvangen de supporters bij het aannemen van de kaarten meteen twee exemplaren van de Fans Only-brochure, zoals overeengekomen met beide overheden.

Vorige week reeds kregen alle kaarthouders uit België en Nederland een brief thuis met de tijden en data waarop de kaarten thuis bezorgd zouden worden.
In totaal worden de toegangskaarten deze week in Nederland drie keer aan de mensen aangeboden. Als zij ook de derde keer niet thuis zijn, ontvangen zij een brief waarop aangegeven staat hoe zij verder aan de kaarten kunnen komen. In België worden de kaarten een keer thuis aangeboden. Als zij niet thuis zijn, kunnen zij de kaarten op een postdepot in de buurt afhalen. In de landen dichtbij Nederland en België worden de toegangskaarten via de aangetekende post bezorgd. Voor de overige landen wordt gebruik gemaakt van een koeriersdienst.
In totaal gaat het bij de toegangskaarten voor het grote publiek om de 400.000 toegangskaarten die reeds in 1999 aan de supporters zijn verkocht. De kaarten die recentelijk zijn toegewezen, worden begin juni geleverd nadat in mei de bedragen zijn afgeschreven en de aanvragers schriftelijk bericht hebben gehad.

Voor supporters die vragen of opmerkingen hebben omtrent de distributie van de toegangskaarten van EURO 2000, kan gebruik worden gemaakt van het speciale nummer dat de Stichting Euro 2000 heeft open gesteld voor het publiek. In België is dit 0900-00299 (18 BEF/minuut), in Nederland is dit 0900-0055 (99 cent/minuut). Ook kan een brief worden gestuurd naar de afdeling Ticketing van de Stichting Euro 2000. Dit laatste geldt ook voor de aanvragers uit het buitenland.

Ook voor de overige groepen kaarthouders geldt dat de toegangskaarten van EURO 2000 gedistribueerd worden. De nationale voetbalbonden van de zestien deelnemende teams krijgen in de periode van 8 tot 10 mei de kaarten, mits zij de namen van de supporters aan de Stichting Euro 2000 hebben doorgegeven. Het is de verantwoordelijkheid van de nationale voetbalbond om de kaarten verder onder de eigen supporters te verspreiden. De commerciële partners van de Stichting Euro 2000, de Official Partners en Official Suppliers, hebben reeds op 2 en 3 mei hun kaarten gekregen. Zij hebben op dit moment volgens schema 30% van de namen van de kaarthouders doorgegeven. Op 1 juni volgt nog eens 30%, de laatste 40% volgt 10 dagen voor de desbetreffende wedstrijd. UEFA heeft haar contingent kaarten al op 25 april ontvangen. De Europese Voetbalbond levert de namen van haar kaarthouders uiterlijk 1 juni in.

De overige groepen, Prestige Business Arrangements (hospitality) en pers, ontvangen de kaarten later. De kaarten voor hospitality worden vanaf eind mei gedistribueerd. Ook hier geldt dat de bedrijven die de kaarten afnemen voor 1 juni moeten doorgeven wie de wedstrijden zullen bijwonen. De vertegenwoordigers van de schrijvende pers en fotografen die EURO 2000 bijwonen, ontvangen hun kaart voor de wedstrijd de dag ervoor. De toegangskaarten voor personeel van radio en televisie worden via FORTO 2000 verspreid. Harry Been benadrukt dat de Stichting Euro 2000 zich aan alle afspraken houdt die met de Belgische en Nederlandse overheden zijn gemaakt.

Met het daadwerkelijk verzamelen van alle 1,2 miljoen namen geven we inhoud aan de afspraken die wij met de overheden zijn overeen gekomen en waarmee we de zwarthandel tijdens EURO 2000 tegen willen gaan. De veiligheid van de supporter tijdens EURO 2000 blijft voor ons de hoogste prioriteit hebben.

Ook voor de knock-out fase geldt dat de bonden van de spelende teams de namen aan de Stichting Euro 2000 moeten doorgeven. Daarom heeft de Stichting Euro 2000 de bonden ook geadviseerd met een systeem van vouchers te werken, waarin op voorhand aan supporters toezeggingen voor kaarten worden gedaan voor het geval hun eigen favoriete team een bepaalde wedstrijd in de knock-out fase van EURO 2000 zal spelen. Een ruime meerderheid van de zestien deelnemende bonden heeft dit systeem ook doorgevoerd.

De Fans Only-brochure, die in principe voor iedereen bedoeld is die een toegangskaart voor EURO 2000 heeft, is tot stand gekomen door een uniek samenwerkingsverband tussen de Stichting Euro 2000 en de beide nationale overheden. De supportersgids biedt de supporter een schat aan informatie over EURO 2000, de beide landen en de steden waar het evenement zich afspeelt. Bovendien worden de belangrijkste spelregels, waaraan de fans zich moeten houden, onder de aandacht gebracht.

De supportersgids zal ook door de bonden van de deelnemende teams alsmede de sponsors naar de geadresseerden worden toegezonden. Daarmee komt de Fans Only-brochure in principe bij alle bezoekers van EURO 2000 terecht.

De Stichting Euro 2000 heeft verder bekend gemaakt dat op dit moment nog acht wedstrijden van EURO 2000 niet uitverkocht zijn. Opvallend is dat het voor elke stad één wedstrijd betreft. In een overzicht ziet het er als volgt uit:

Nr. Wedstrijd Speelstad 7. Spanje - Noorwegen Rotterdam 8. Joegoslavië
- Slovenië Charleroi 10. Zweden - Turkije Eindhoven 13. Roemenië - Portugal Arnhem 15. Spanje - Slovenië Amsterdam 17. België - Turkije Brussel 21. Joegoslavië - Spanje Brugge 23. Denemarken - Tsjechië Luik Doordat de doorlooptijd van het proces van aanvragen, toewijzen en printen van namen op de toegangskaarten lang is, is de verkoop van toegangskaarten voor EURO 2000 via Internet inmiddels beëindigd. De resterende kaarten zullen via speciale verkoopacties op korte termijn ter beschikking aan het grote publiek worden gesteld. Binnenkort zal door de Stichting Euro 2000 aangegeven worden wanneer en hoe nog voor deze wedstrijden kaarten kunnen worden gekocht. Het UEFA European Football Championship voor landenteams is Europas grootste sportevenement. Naar verwachting zal EURO 2000, dat wordt gehouden van 10 juni tot en met 2 juli 2000, gevolgd worden door ruim
7.000 journalisten, 1,2 miljoen toeschouwers en cumulatief 7 miljard TV-kijkers. EURO 2000 is het eerste UEFA European Championship dat in twee landen, Nederland en België, wordt georganiseerd. Speelsteden zijn Amsterdam, Arnhem, Brugge, Brussel, Charleroi, Eindhoven, Luik en Rotterdam.

Het deelnemersveld van EURO 2000 bestaat uit zestien landen die tijdens de loting van 12 december 1999 in de volgende poules zijn ingedeeld:
Groep A: Duitsland, Roemenië, Portugal, Engeland Groep B: België, Zweden, Turkije, Italië Groep C: Spanje, Noorwegen, Joegoslavië, Slovenië Groep D: Nederland, Tsjechië, Frankrijk, Denemarken

- EINDE BERICHT -



reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie