Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-05-2000
Politieberichten van zondag 7 mei (13.00 uur) t/m maandag 8 mei (7.00 uur)

Heerenveen: Heerenveen haalt Champions League
Zondagmiddag wordt voor een uitverkocht huis de wedstrijd Heerenveen FC Den Bosch gespeeld. Heerenveen had aan 1 punt genoeg en dat werd in deze wedstrijd dan ook gehaald. Voor de wedstrijd was alles rustig. Ook de 250 meegereisde supporters van FC Den Bosch veroorzaakten geen moeilijkheden. Tijdens de wedstrijd werd een 28-jarige inwoner uit Den Bosch aangehouden. Hij had een suppoost van Heerenveen een klap gegeven, wat door hem werd ontkend en ook had de man een landelijk stadionverbod. Na de wedstrijd is de man op de trein gezet. Na de wedstrijd vond ook de huldiging van Heerenveen plaats. Naar schatting bezochten ongeveer 20.000 mensen deze huldiging, die zonder problemen verliep. Was een grandioos feest. De trein met Cambuur supporters, ongeveer 60 man, dreigde omstreeks 21.00 uur nog even rond in het eten te gooien, maar door de aanwezigheid van politie op het station, stapten zij niet uit en reisden door naar Leeuwarden. Omstreeks middernacht was het weer rustig in Heerenveen.

Elsloo: aanrijding
Zondag omstreeks 10.45 uur vond op de Butenweg een aanrijding plaats tussen twee motorrijders. Een man en vrouw uit Steenwijkerwold reden beiden op een motor. De man, 48 jaar, reed voorop. Op een gegeven moment remde hij af om rechts af te slaan. Zijn vrouw, 39 jaar, die achter hem reed bemerkte dit te laat en botste met haar motor tegen het achterwiel van haar man. De vrouw komt te vallen en is met letsel aan beide armen overgebracht naar het ziekenhuis in Meppel.
Ameland: mishandeling
Zondag tussen 01.15 en 01.45 uur werd een 23-jarige inwoner uit Nes-Ameland in een Bar Discotheek in Nes door een onbekende man met een bierglas in zijn gezicht gestoken. Het gevolg hiervan is dat de inwoner uit Nes zich onder doktersbehandeling moet stellen en hij 24 hechtingen in zijn gezicht krijgt. Tijdens het onderzoek werd in de loop van de morgen een 18-jarige jongeman uit Nieuwkoop aangehouden, doch hij bleek niets met de mishandeling te maken te hebben. Ook zijn vrienden, die gehoord zijn, bleken de mishandeling niet te hebben gepleegd. Het slachtoffer zou tijdens het dansen tegen een onbekende jongeman zijn opgebotst, die hem daarop heeft geslagen met een bierglas.

Allingawier: aanrijding
Zondag omstreeks 12.30 uur vond een eenzijdig ongeval plaats op de Meerweg. Een motorrijder, een man van 48 jaar uit Amsterdam, schrok op een gegeven moment van een personenauto, die op de T-kruising van de Meerweg met de Meerweg onder Allingawier ten opzichte van hem van rechts kwam. De motorrijder remde krachtig en kwam daardoor met zijn motor ten val. De motorrijder is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en kon naar behandeling weer naar huis. De motor is door een garagebedrijf afgevoerd.

Leeuwarden: inbraak auto
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg. Een zijruit van de auto werd ingeslagen. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een man van 24 jaar uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak woning
Zondag tussen 08.15 en 11.45 uur werd ingebroken in een woning aan de Johan Mauritsstraat. De voordeur van de woning werd vernield. Uit de woonkamer werd een videorecorder en 50 cd's weggenomen. De bewoonster, een vrouw van 23 jaar uit Sneek, heeft aangifte gedaan.
Harlingen: aanrijding
Zondag omstreeks 15.55 uur fietste een 7-jarige jongen over de Hoogstraat. Op een gegeven moment begon hij te slingeren en raakte hij de macht over het stuur kwijt. Op het moment dat die jongen begon te slingeren, reed er een auto naast hem. Deze werd bestuurd door een 67-jarige man uit Leeuwarden. De jongen op de fiets werd geraakt door de buitenspiegel van de auto en viel op de grond. Hij wordt overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar blijkt dat hij een gebroken sleutelbeen heeft opgelopen en dat hij nog 24 uur voor observatie in het ziekenhuis moet blijven.

Drachten: man gewond
Zondag omstreeks 15.35 uur komt er een melding binnen dat bij het busstation aan het Knobeldorffsplein een man gevallen zou zijn, die daarbij gewond was geraakt aan de hals. De man, 26-jarige man, zonder vaste woon- of verblijfplaats werd aldaar aangetroffen met oppervlakkige verwondingen aan de hals. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de man vermoedelijk in het Reidingparkje ruzie had gekregen met een landgenoot en dat hij daarbij gewond was geraakt aan de hals. Het slachtoffer met deze landgenoot geconfronteerd, doch de mannen zeiden elkaar niet te kennen. In het ziekenhuis bleken de verwondingen van de man mee te vallen en verklaarde hij dat hij van de fiets was gevallen. De man wilde geen aangifte doen. Diverse getuigen zijn gehoord, doch de man bleef bij zijn verhaal.

Leeuwarden: aanrijding
Zondag omstreeks 19.00 uur vond op de Goudenregenstraat een aanrijding plaats tussen twee personenauto. De verdachte, een man 60 jaar uit Leeuwarden, kwam vanaf de Groningerstraatweg en nam de bocht veel te ruim, waardoor hij in botsing kwam met een personenauto, die voor de kruising stilstond en werd bestuurd door een man van 37 jaar uit Leeuwarden. Na de aanrijding probeerde de verdachte er vandoor te gaan en terwijl hij achteruit reed, raakte hij nog een aldaar geparkeerde auto. De verdachte werd tegen gehouden en de sleutels werden uit zijn auto gehaald door de 37-jarige Leeuwarder. De verdachte bleek gedrongen te hebben en aan het bureau blies de man 965 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Baaiduinen: aanrijding
Zondag omstreeks 2045 uur vond een eenzijdig ongeval plaats te Baaiduinen. De bestuurder, een man van 35 jaar uit Midsland, raakte de man over het stuur kwijt en sloeg over de kop. Een bij hem in de auto zittende man en vrouw kwamen er bijna zonder kleerscheuren af. De vrouw kreeg een paar hechtingen in de arm. De bestuurder bleek gedronken te hebben en aan het bureau blies hij 725 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Drachten: vechtpartij
Zondag omstreeks 22.00 uur bleek op de Robijnekamp een man gewond te zijn geraakt. De man, 31-jarige inwoner uit Drachten, bleek een slagaderlijke bloeding te hebben opgelopen. Hij had op de Robijnekamp een ruit van een deur ingetrapt en daarbij de slagaderlijke bloeding opgelopen. Het slachtoffer was aldaar verhaal komen halen in verband met een ruzie die eerder op de avond had plaatsgevonden, tussen hem en een aantal anderen. (ging over het ophalen van een kratje bier) Deze ruzie was op een gegeven moment gesust, doch het slachtoffer kon zich hier niet mee verenigen en naar de Robijnekamp gegaan om verhaal te halen. Toen de deur niet werd geopend, werd hij kwaad en sloeg de ruit van de deur in, waarbij hij een slagaderlijke bloeding opliep. De man is overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. In het ziekenhuis maakte de vader van het slachtoffer moeilijkheden en hij is door het dienstdoende personeel naar buiten gewerkt. Er is geen aangifte gedaan.

Sint Johannesga: onder invloed
Maandag omstreeks 00.40 uur werd op de Hoge Dijk een automobilist gecontroleerd. De man, een 33-jarige inwoner uit Joure, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 440 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Franeker: onder invloed
Maandag omstreeks 01.00 uur werd op de Wijtze Ennemastraat eem bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner uit Franeker, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 370 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 3 uur.
Sneek en Lemmer: bliksem inslag
Afgelopen nacht is de bliksem ingeslagen bij Brandsma Jachten aan de Eeltsjebaasweg in Sneek en in het politiebureau in Lemmer. Bij Brandsma was de bliksem ingeslagen in een meterkast. Het licht werkte niet meer en ook het telefoonverkeer lag plat. De brandweer, die ter plaatse kwam, behoefde niet handelend op te treden. In het politiebureau in Lemmer was de aardlekschakelaar defect geraakt, waardoor de stroom was uitgevallen en ook de telefoon niet meer naar behoren functioneerde.

Wanswerd: aanrijding
Zondag omstreeks 19.25 uur vond op de Iedyk een aanrijding plaats tussen twee fietsers. Een moeder en zoon fietsten over de Iedyk naast elkaar in de richting van Bartlehiem. Op een gegeven moment raakten zij met de sturen in elkaar en kwamen ze ten val. De moeder, 47 jaar uit Leeuwarden, raakte niet gewond, terwijl de zoon van 13 jaar met de ambulance werd vervoerd naar het ziekenhuis. Na behandeling kon de jongen het MCL-Zuid weer verlaten.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272