Haarlemse kelders en tuinen natter voor zeldzame planten

Datum nieuwsfeit: 08-05-2000
Bloemen Bureau Holland

Haarlemse kelders en tuinen natter voor zeldzame planten

Vele bewoners in de omgeving IJmuiden, Velsen, Bloemendaal, Zandvoort en westelijke delen van Haarlem en Heemstede moeten de komende jaren putten, pompen en drainagebuizen aanleggen tegen een flink hoger waterpeil. Het stijgende grondwaterpeil wordt veroorzaakt door nationaal park De Kennemerduinen. Waterbedrijf PWN en de provincie Noord-Holland willen daar, zoals ook elders gebeurt, niet langer grondwater weghalen voor drinkwater.

De instanties willen de duinen 'vernatten' om de natuur te versterken. Het zeldzame parnassiaplantje is een van de soorten die zo kan terugkeren in het nationaal park De Kennemerduinen. Bovendien blijken nieuwe productiemethoden, waarbij IJsselmeerwater zeer diep in de duinen wordt gebracht, in veel opzichten beter te zijn dan de oude. De vernatting van de duinen maakt ook het achterliggende gebied vochtiger. Dat bleek al in 1998. Toen de waterwinning werd teruggebracht van vijftien naar zes miljoen kuub per jaar. In West-Bloemendaal en Santpoort-Zuid is drainage aangelegd en werden maatregelen genomen op duincampings. Toch stond de noordzijde van Zandvoort blank, mede door de verminderde waterwinning. De plannen om rond de Kennemerduinen leiden nu tot ongerustheid onder bewoners.

"Dat de maatregelen in 1998 hebben geholpen, zijn leugens. Sprookjes zijn het", zegt Heemstedenaar H. Kruijer, die sinds die tijd wateroverlast in zijn kelder heeft. Hij verwacht dat het grondwater straks ter hoogte van zijn vloer zal komen. Kruijer deed onlangs een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) om onderzoeksgegevens te verkrijgen. Dat lukte. Een rapport toont volgens hem aan dat het grondwater tientallen centimeters gaat stijgen. De kosten zouden vijftien miljoen gulden gaan bedragen. Zelf verwacht de ingenieur dat de kosten enkele honderden miljoenen gaan belopen. "Deze waanzin kan nog gekeerd worden. Er is een snellere, effectieve en goedkope oplossing voorhanden, namelijk door de pompen in de duinen weer gewoon op volle kracht aan te zetten", aldus Kruijer. De Noord-Hollandse gedeputeerde A. Wildekamp stelt dat nog wordt bekeken welke maatregelen nodig zijn. Dit jaar verwacht hij duidelijkheid: "Uitgangspunt blijft echter: eerst maatregelen en dan pas de pompen uit." Onzeker is nog wie de maatregelen gaat betalen: gemeenten, hoogheemraadschap, provincie of waterbedrijf PWN. "De discussie is begrijpelijk, want er is geen duidelijk wettelijk vastgelegde taakverdeling", aldus Wildekamp. De gedeputeerde meent wel dat particuliere grondeigenaren zelf moeten zorgen voor afwatering van hun terreinen. In stedelijke gebieden zorgt de gemeente voor drainage van openbaar terrein, maar die is uitdrukkelijk niet bedoeld om kelders droog te houden. "Deze horen waterdicht te zijn."