Grootste B2B online zeevoedselbeurs van Gofish.com

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000

Eerste en grootste B2B online zeevoedselbeurs
Gofish.com gooit hengel uit in Europa

Rotterdam, 8 mei 2000 - Gofish.com opent deze zomer een kantoor in Europa. Dit Amerikaanse bedrijf is de eerste en grootste online handelsbeurs voor zeevis, schaal- en schelpdieren. Met de introductie van Gofish.com is de markt voor zeevoedsel in één klap binnen handbereik van elke potentiële koper en verkoper over de hele wereld. Daarnaast biedt Gofish.com belangrijke voorinformatie en diensten voor snelle, veilige en winstgevende transacties.

Gofish introduceerde zijn interactieve online-handelssysteem in november
1999 in de Verenigde Staten. De groei overtreft alle verwachtingen. Neal Workman, oprichter en algemeen directeur van Gofish zegt daarover: "We twijfelden er niet aan dat de branche
e-commerce zou omarmen. De vraag was alleen wanneer. Met trots kunnen we nu vertellen dat Gofish sinds november 1999 een dagwaarde van meer dan 7.500 ton op de site heeft staan en voor meer dan * 6 miljoen aan transacties heeft gerealiseerd."

Financiering
Dat de kapitaalmarkt vertrouwen heeft in Gofish.com is inmiddels gebleken. In twee financieringsronden heeft Gofish meer dan * 80 miljoen aan risicodragend kapitaal verkregen van Bedrock Capital Partners, CMGI @Ventures, GE Equity, The CIT Group, Diversified Business Communications (de uitgevers van SeaFood Business, het meest gelezen vakblad in de branche) en van particuliere investeerders.

Forse besparing voor kopers en verkopers
Gofish.com is een neutraal handelsplatform op het Internet. Het is de enige plaats waar kopers en verkopers van zeevis, schaal- en schelpdieren op efficiënte en goedkope wijze wederzijds kunnen handelen in een breed assortiment zeevoedselproducten. De directe verkoopkosten nemen af tot slechts 0,75 %, terwijl nu gemiddeld tot 5 % van de opbrengst in een transactie moet worden geïnvesteerd. Dit lage transactietarief biedt de gebruiker van Gofish.com een beduidend voordeel.

Volgens een recent onderzoek door de investeringsbank Bear Sterns kunnen handelaren in zeevoedsel al meteen een besparing van zo'n tien procent op de inkoopkosten verwachten door producten online te kopen en te verkopen via Internetbeurzen zoals Gofish. Bovendien is Gofish een betrouwbare, ervaren bron voor alle informatie die met zeevoedsel te maken heeft. Van marktverslagen, prijsvergelijkingen en wereldwijde weerberichten tot het allerlaatste nieuws uit het grootste vakblad in de branche, SeaFood Business. Via dochterorganisatie Seafax worden ook diensten zoals kredietinformatie aangeboden.

Incassogarantie
Gofish biedt incassogarantie op alle vorderingen. Zo wordt het risico van online-zakendoen tot het minimum teruggebracht. Daarnaast start Gofish vanaf mei in de V.S. en vanaf deze zomer in Europa met het bieden van debiteurenkrediet. Dat houdt in dat de verkoper binnen 48 uur 80 % van het verkoopbedrag betaald krijgt. De overige 20 % wordt binnen 30 dagen na ontvangst van het totale bedrag door Gofish betaald aan de verkopende partij.

Gofish.com zwemt Europa binnen
Om beter in te kunnen spelen op de locale markt, opent Gofish deze zomer in Europa een kantoor. Op dit moment worden locaties bekeken in Parijs, Brussel, Amsterdam en Londen. David Weatherbie, directeur Business Development van Gofish, is verantwoordelijk voor de keuze van een vestigingsplaats: "We zoeken een plek zo dicht mogelijk bij het grootste aantal Europese kopers en verkopers, waar we kunnen beschikken over voldoende vakmensen." Op het nieuwe kantoor komen zo'n 50 medewerkers te werken.

Over Gofish.com
Gofish.com is een particulier bedrijf met kantoren in Portland, Maine, en Bellevue, Washington (V.S.). Het is de eerste online aanbieder voor de handel in zeevis, schaal- en schelpdieren. Gofish biedt een veilige basis voor transacties via Internet en geeft het laatste nieuws uit het grootste vakblad SeaFood Business. Bovendien verstrekt de site aan handelspartners de beste kredietinformatie over de branche. Gofish biedt tevens een incassogarantie. Sinds april is Gofish uitgebreid met een online veiling. De komende zomer wordt door Gofish ook logistieke ondersteuning aangeboden.
////

Noot voor de redactie,