Politiebericht Groningen

Dagelijkse berichten Stad en Regio

Dinsdag 9 mei 2000

Verdachten poging beroving aangehouden
In de Verlengde Visserstraat in Groningen heeft de politie vannacht een 26-jarige man en een 32-jarige man uit Groningen aangehouden. Ze worden verdacht van beroving van een 29-jarige Groninger. De politie kreeg een telefoontje van een passant die meldde dat er een beroving gaande was op de hoek van de Westersingel en de Verlengde Visserstraat waarbij gedreigd werd met een mes. Surveillerende politiemensen, die snel ter plaatse waren, zagen dat op die plaats een man door twee anderen gefouilleerd werd. De laatste twee werden onmiddellijk aangehouden. Bij onderzoek aan de kleding van de verdachten werd bij beiden een mes aangetroffen. Politieonderzoek heeft uitgewezen dat de 26-jarige verdachte het slachtoffer een mes op de keel heeft gezet voordat hij de kleding van de man samen met zijn maat doorzocht. Het slachtoffer liep daarbij een oppervlakkige wond aan de hals op. Doordat de politie snel ter plaatse was hadden de verdachten nog geen kans gezien om de beroving te voltooien. Ze hadden nog geen spullen van het slachtoffer afgepakt. Beide verdachten zijn ingesloten.
Man aangehouden
Omdat hij nog acht geldboetes had openstaan is een 24-jarige man uit Groningen vannacht door de politie aangehouden op de Floresstraat in Groningen. De politie was op het Floresplein na een melding over een vechtpartij tussen twee. Bij de komst van de agenten troffen zij geen vechtpartij aan. Wel reed er net een auto weg. Om na te gaan of de inzittenden mogelijk met de gemelde vechtpartij van doen hadden werd de auto in de Floresstraat gecontroleerd. Daarbij bleek dat de bestuurder nog bijna 1300 gulden aan boetes moest betalen. Hij had geen geld bij zich en is meegenomen naar het bureau en daar overgedragen aan de parketpolitie. Hij kan in totaal 48 dagen worden vastgehouden.

Grote schade bij klein ongeval
Een 17-jarige bromfietser uit Groningen is gistermiddag slechts licht gewond geraakt nadat hij op de kruising van James Baldwinstraat en de Johan Ellenbergerstraat in Groningen werd aangereden door een auto, bestuurd door een 26-jarige man uit Groningen. De bromfietser werd met bromscooter en al gelanceerd en botste eerst tegen het tuinhek van een woning en vervolgens tegen een voor die woning staande metalen lichtzuil. Die viel door de aanrijding om en ontzette een gedeelte van een garage bij een aangrenzende woning. De bromfietser liep slechts enkele lichte schaafwonden op. De bij de aanrijding betrokken auto liep lichte schade op.

Automobilist onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht in de Concordiastraat in Groningen een 42-jarige automobilist uit Groningen aangehouden. De man bleek bij een politiecontrole, die werd ingesteld nadat de man een aantal bochten behoorlijk ruim had genomen, te veel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 1.1 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor met een dagvaarding en een rijverbod van 5 uur heengezonden.

Jongen gewond na val met fiets
Op het Kardingerplein in Groningen is gistermiddag een 14-jarige jongen uit Bedum gewond geraakt na een val met zij fiets. De knaap reed, vermoedelijk met hoge snelheid, met zijn fiets van de skiberg af en kwam daarbij te vallen. Hij is door een ambulance met hoofdletsel overgebracht naar een ziekenhuis.

Auto in brand
Een aan de Ernst Casimirlaan in Groningen geparkeerde auto raakte gistermorgen in brand kort nadat de 66-jarige eigenaar de wagen had gestart. De brandweer bluste de brand die in het motorcompartiment is begonnen. De auto liep forse schade op.

Glimmen: Kortsluiting in restaurant
In de keuken van een restaurant aan de Zuidlaarderweg in Glimmen ontstond gistermorgen, vermoedelijk tengevolge van kortsluiting in een elektriciteitsleiding, een hevige rookontwikkeling. Er ontwikkelde zich geen brand maar de brandweer moest er wel aan te pas komen om de kortsluiting op te heffen. Een 53-jarige medewerkster van het horecabedrijf is overgebracht naar een ziekenhuis omdat zij te veel rook had ingeademd.

Man aangehouden
In een woning aan de Visserstraat in Groningen heeft de parketpolitie gistermiddag een 55-jarige man uit Groningen aangehouden. De man had nog geldboetes open staan voor een bedrag van bijna 2500 gulden. Die kon hij niet betalen. De vervangende gevangenisstraf is 34 dagen. De man is ingesloten.

Man aangehouden wegens belediging
Wegens belediging van een politieman heeft de politie gistermorgen op de Winschoterkade in Groningen een 29-jarige man uit Hoogezand aangehouden. De man bleek bij een gordelcontrole geen autogordel te dragen. Ook bleek hij geen rijbewijs bij zich te hebben. De gegevens van de man werden vervolgens via de mobilofoon nagetrokken om na te gaan of hij in bezit was van een rijbewijs en of zijn auto verzekerd was. Kennelijk duurde hem dit te lang. Hij werd kwaad en schold de betrokken politieman een aantal keren uit. Daarop is hij aangehouden en naar het bureau gebracht. Na verhoor is de man met een dagvaarding en een geldboete van 500 gulden heengezonden.

Diefstallen en beroving opgelost
Met de aanhouding van een 26-jarige man uit Groningen heeft de politie een 9-tal diefstallen en een beroving in de wijk Beijum opgelost. De man werd op dinsdag 2 mei aangehouden in het Noorderplantsoen in Groningen op verdenking van beroving van een 19-jarige Groninger. Die werd op zaterdag 22 april op de Amkemaheerd in Groningen met een mes bedreigd en beroofd van een geldbedrag van 25 gulden. Het politieonderzoek naar aanleiding van die beroving wees in de richting van de verdachte. Tijdens het verhoor bekende de verdachte de beroving te hebben gepleegd. Ook bekende hij zich schuldig te hebben gemaakt aan een 7-tal winkeldiefstallen en twee bromfietsdiefstallen in de maand april. Bij twee supermarkten en een slijterij in Beijum stal de verdachten vlees, toiletartikelen en sterke drank. De spullen verkocht hij om aan geld te komen voor de aankoop van harddrugs. De bromfietsen nam de man weg aan de Onnemaheerd en aan de Claremaheerd. Bij onderzoek in de woning van de verdachte is één van de brommers teruggevonden. Die is teruggegeven aan de eigenaar. De andere brommer is nog spoorloos. Vermoedelijk heeft de man die verkocht. Van de gestolen winkelgoederen is niets terug gevonden. De verdachte is voorgeleid aan de rechter-commissaris en in bewaring gesteld.
Regio

Hoogezand: bromfietsdieven aangehouden
Gisteravond werden op de Ferdinand Bolstraat in Hoogezand een 17 en een 18-jarige inwoner van Groningen aangehouden, omdat ze op een bromfiets reden, die als gestolen gesignaleerd stond. De beide Stadjers werden voor nader onderzoek ingesloten aan het politiebureau. De bromfiets zal zo spoedig mogelijk aan de rechtmatige eigenaar worden teruggegeven.

Eemshaven: werknemer licht gewond na val
Een 17-jarige werknemer van een buitenlands installatiebedrijf uit Slovenië is gistermiddag licht gewond geraakt toen hij tijdens werkzaamheden in de fruitterminal van de Eemshaven van vier meter hoogte naar beneden viel op de betonnen vloer. Hij was bezig een beluchtingsysteem op 10 meter hoogte te verwijderen. Vermoedelijk is hij tijdens het omhoog klimmen naar of het neerdalen van het werkplatform onderweg gevallen, waardoor hij kneuzingen opliep. Hij is voor nader onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis De arbeidsinspectie stelt een nader onderzoek in.

Bedum: dure contactlenzen
Een 18-jarige inwoner van Bedum kwam de diefstal van twee pakjes contactlenzen uit een winkel aan de Grotestraat in zijn woonplaats duur te staan. Toen hij door de detector liep ging het alarm af waarbij bleek dat hij de pakjes in zijn zak had. De politie nam de man mee naar het politiebureau waar na overleg met justitie de boete werd bepaald op 300 gulden. De contactlenzen moest hij uiteraard afgeven.
Blijham: meisje zwaar gewond door val op wegdek Een scholiere (lft niet bekend) uit Blijham is gistermorgen zwaar gewond geraakt toen ze met haar fiets ten val kwam, nadat ze was geraakt door een inhalende vrachtauto. Ze kwam daarbij het haar hoofd op het wegdek terecht. Ze is met hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis in Groningen. Over haar toestand is niets bekend. Het meisje fietste aanvankelijk naast haar 13-jarige vriendin op de Hoofdweg in haar woonplaats. Bij het naderen van de vrachtauto wilden ze achter elkaar gaan rijden. Op dat moment raakt het rechterachterspatbord het fietsend meisje waardoor ze ten val komt. Haar vriendin komt ook nog te vallen, maar loopt daarbij slechts wat kneuzingen op.

Stadskanaal: gordelcontrole
Op de Amerikalaan in Stadskanaal zijn gistermiddag 14 automobilisten bekeurd voor het niet dragen van de gordel (90 gulden boete). In totaal zijn 140 voertuigen gecontroleerd.

Hoogezand: alcomobilist
Een 27-jarige automobilist uit Wildervank is gisteravond op de Gorechtlaan in Hoogezand betrapt op het rijden onder invloed. Nader onderzoek gaf aan dat hij ruim 1 promille alcohol in zijn bloed had. Tevens bleek zijn auto in een slechte staat van onderhoud te verkeren. Het kentekenbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op.

Bureau Communicatie: 0 50 - 5 995 010