Internet-vorm van benchmarking voor mobiele telecomindustrie

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000
Rotterdam, 9 mei 2000

ARTHUR ANDERSEN INTRODUCEERT INTERNET ONDERSTEUNENDE VORM VAN BENCHMARKING VOOR DE MOBIELE TELECOMINDUSTRIE

Arthur Andersen heeft het initiatief genomen om een internet ondersteund platform te creëren voor mobiele operators voor het toetsen van prestaties (het zogenaamde benchmarken) binnen de mobiele telecommunicatie industrie. Dit platform zal standaarddefinities voor verschillende prestatie-indicatoren vastleggen die in deze branche worden gebruikt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van resultaten uit de Verenigde Staten, waar eenzelfde initiatief reeds is uitgevoerd. Vervolgens worden elk kwartaal op basis van deze indicatoren de benchmarkrapporten samengesteld. Deelnemende operators zijn hierdoor in staat hun prestaties te vergelijken met andere bedrijven in hun sector.

Het platform werd op 4 april jl. geïntroduceerd tijdens een forum in Amsterdam, waaraan vertegenwoordigers van 17 Europese operators (waaronder ook Nederlandse) deelnamen en waaraan de GSM Association haar naam had verbonden. De deelnemers dienen uit oogpunt van vertrouwelijkheid een overeenkomst te ondertekenen, waarna zij de speciaal voor dit doel ontwikkelde website kunnen gebruiken. De verwachting is dat in juni de eerste rapportages voor de deelnemers beschikbaar zijn. Deze zeer geavanceerde website wordt in de Verenigde Staten al gebruikt door ongeveer
20 mobiele operators. Het biedt een afgeschermde en betrouwbare omgeving waarin operators per kwartaal een vooraf bepaalde selectie van financiële en operationele gegevens kunnen invoeren. Als alle gegevens zijn ingevoerd, genereert het programma een serie benchmarkrapporten die de prestaties van elke mobiele operator afzet tegen die van zijn gelijken in de industrie.Henk Bulthuis, de partner van Arthur Andersen die verantwoordelijk is voor het project in Europa: "Ons benchmarking project is in 1998 in de Verenigde Staten gestart toen een cliënt ons vroeg om hem te helpen met de definities voor verschillende prestatie-indicatoren die in de mobiele telecommunicatie worden gebruikt. Het werd ons al snel duidelijk dat het gebrek aan consensus over de berekening van de indicatoren ze min of meer nutteloos maakte. Daarom hebben we een werkgroep gevormd waarin een aantal grote en een aantal kleinere operators in de Verenigde Staten waren vertegenwoordigd. Zij hebben overeenstemming bereikt over te hanteren standaarddefinities voor de meest essentiële prestatie indicatoren in de industrie. Deze definities, die zullen worden aangepast aan de behoeften van operators aan deze kant van de Atlantische oceaan, vormen de kern van het initiatief. Het belangrijkste van het hele project is dat het wordt aangestuurd door de operators, voor de operators."

Rob Conway, Chief Executive Officer van de GSM Association: "Dit is een bijzonder initiatief, en we zijn ervan overtuigd dat het aanzienlijke voordelen kan opleveren voor alle mobiele operators. Ondanks het feit dat lidmaatschap van de GSM Association geen voorwaarde is voor deelname aan dit benchmarking initiatief, sporen we onze leden zeker aan om deel te nemen."

Carr Krueger, de partner van Arthur Andersen die het initiatief leidt in de VS: "We zijn zeer tevreden over de respons die we hebben gekregen nadat we operators in Noord-Amerika hebben benaderd. We zijn al aan het bekijken hoe we later dit jaar vergelijkbare programma's kunnen introduceren op de Latijns Amerikaanse markt en in de regio Azië/Australië. Elke markt heeft zijn eigen kenmerken en prioriteiten, wat problemen kan opleveren bij vergelijking van de gegevens. Maar we richten ons erop de programma's in de toekomst te consolideren, waardoor we een krachtige benchmarking tussen operators in verschillende delen van de wereld kunnen bieden."

Arthur Andersen's Wireless Benchmarking Tool biedt mobiele operators op dit moment de mogelijkheid hun prestaties te vergelijken met 17 prestatie indicatoren, die zijn ondergebracht in vijf categorieën:
* Klantgegevens - waaronder het aantal gespreksminuten (MOU's - Minutes Of Use) per gebruiker en gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU - Average Revenue Per User).

* Werving en behoud van klanten - waaronder churn, kosten voor het behoud van gebruikers en marktpenetratie.

* Operationeel - waaronder netwerkkosten per MOU en EBITDA als percentage van de omzet.

* Investeringen - waaronder de kapitaaluitgaven per gebruiker, populatie en MOU.

* Prepaid - waaronder het verloop onder prepaid-klanten, ARPU en MOU's.

Over Arthur Andersen
Arthur Andersen is een van 's werelds grootste multidisciplinaire zakelijke dienstverleners op het gebied van Assurance, Business Consulting, Corporate Finance, eBusiness, Human Capital, Legal Services, Outsourcing, Risk Consulting en Tax Services. Wereldwijd zijn ruim 77.000 mensen in dienst, verdeeld over 385 kantoren in 84 landen. De Nederlandse praktijk is in 1961 gestart. Bij de Nederlandse Arthur Andersen organisatie werken ruim 1.200 mensen op de kantoren in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Aruba en Curaçao.
Arthur Andersen opereert volgens het 'one-firm' concept als één wereldwijde organisatie en is een business unit van Andersen Worldwide. Het one-firm concept is terug te vinden in zowel de organisatorische structuur van onze praktijk als in belangrijke gebieden als kwaliteitsbewaking, beschikbaarheid van knowhow op wereldwijde basis en opleiding van het personeel. In de nieuwe economie wil Arthur Andersen de partner voor succes zijn. Noot voor de redactie,

Noot voor redacties