Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KPMG: Zachte factoren bepalen succes fusie of overname

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
KPMG


09-05-2000
Zachte factoren bepalen succes van fusie of overname
Veel fusies en overnames stranden door een gebrek aan aandacht voor de zachte factoren. De wijze waarop met deze mens-gerelateerde aspecten van een fusie of overname vanaf het allereerste begin wordt omgegaan, is bepalend voor het slagen van de transactie. Dit vereist specifieke kennis en vaardigheden, waarover echter niet elke onderneming beschikt. Daarnaast is een integrale aanpak van het proces noodzakelijk om te voorkomen dat tijdens de eerste fasen van verkenning en deal-making allerlei problemen worden veroorzaakt, die in een later stadium tot mislukking leiden. Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG Consulting.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de visie die ten grondslag ligt aan een fusie of overname de praktijk veelal niet dekt. Ondanks de mooie woorden over synergie bij de aankondiging van een fusie of overname blijkt volgens dr J.C. Bakker van KPMG Consulting later vaak dat hooguit een kostenbesparing is gerealiseerd. Bakker: "Ondernemingen formuleren vooral financiële doelen in plaats van een volledige set aan business- en integratiedoelen. Zij vergeten daarbij vaak de echte integratiekosten op te nemen in deze berekening. De helft van de ondervraagde ondernemingen verwachtte aanvankelijk geen negatieve gevolgen van een fusie of overname, terwijl dat in de post-deal fase vaak onjuist bleek."

Het feit dat slechts 30% van de ondernemingen in de pre-deal fase een werkelijke fit-analyse uitvoerde, geeft volgens Bakker aan dat de complexiteit van een fusie of overname wordt onderschat. "Net als de zachte factoren dus, die hierop grote invloed hebben. Daarnaast geeft nog eens 50% van de ondernemingen aan de culturele verschillen tussen de ondernemingen te kennen zonder dat zij feitelijk onderzoek hiernaar hadden gedaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zon 70% van alle fusies en overnames mislukt".

Volgens Bakker wordt het falen van een integratie voor een deel al ver voor de start ervan bepaald. Bakker: "Fusies en overnames blijken in hoge mate een irrationeel karakter te hebben, vanaf het altijd spannende begin tot het vaak droeve einde. Indien de menselijke component niet op een strategische manier wordt gemanaged, moet voor het slagen van een fusie of een overname worden gevreesd. In meer dan twee derde van de gevallen blijkt voorts een gedegen integratieplan te ontbreken".

Ondernemingen blijken volgens Bakker ook nauwelijks lering te trekken uit eerdere ervaringen. Bakker: "Uit ons onderzoek blijkt dat 80% van de ondernemingen nauwelijks een formele evaluatie uitvoert. Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste ondernemingen steeds weer in dezelfde valkuilen trappen wanneer het gaat om een fusie of overname".

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon 020 - 656 7039

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie