WNF over bscherming en teloorgang natuurgebieden

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000
Wereld Natuur Fonds Nederland

home page

actualiteitene page title top right picture

"Beschermde Gebieden": Bescherming of Teloorgang?

Zeist, 9 mei 2000 - Tal van officieel beschermde natuurgebieden gaan verloren als gevolg van falend parkbeheer of gebrek aan fondsen. Dit blijkt uit het rapport "Squandering Paradise" dat in opdracht van het internationale Wereld Natuur Fonds (WWF) is gemaakt. Met het predikaat "beschermd gebied" begint het eigenlijke natuurbescheringswerk pas. Deze week spreken internationale natuurbeschermers met elkaar over wat nodig is om van op papier beschermde gebieden te komen tot effectieve bescherming. Een aanpak kan zijn het op evenwichtige wijze koppelen van natuurbescherming en toerisme.

Het rapport "Squandering Paradise" bundelt voor het eerst de meest gedetailleerde informatie over de bedreigingen en kansen van beschermde gebieden op een wereldwijde schaal. Het omvat voorbeelden van waar het fout gaat, wat de oorzaak is van problemen, wat de kritische factoren zijn en wat nodig is om in beschermde gebieden wél te komen tot effectieve bescherming. Wereldwijd is nog maar weinig accurate informatie over de effectiviteit van beschermde gebieden voor handen. Desalniettemin komt Dudley met zijn mede-auteurs tot vier zorgwekkende conclusies:

1. Recent onderzoek in tien landen met nog veel oorspronkelijk bos (waaronder Peru, Indonesië en Rusland) wijst uit dat zo'n 25% van de bossen met een beschermde status in deze landen serieus wordt aangetast. Slechts voor 1% van de beschermde bosgebieden is sprake van werkelijk effectieve bescherming.

2. De bedreigingen zijn niet overal dezelfde. Afrika lijkt er het slechtst vanaf te komen: in praktisch alle beschermde gebieden gaat de kwaliteit achteruit.

3. Het verlies van bossen blijft niet beperkt tot de armste landen. Recent onderzoek wijst uit dat slechts in 1 van de 39 Nationale Parken in Canada de kwaliteit van de natuur niet onder druk staat.

4. Ook geisoleerde beschermde gebieden ontkomen niet aan de globale bedreigingen zoals de voortschrijdende klimaatverandering, luchtvervuiling en de druk van toerisme.

"Veel mensen gaan er van uit dat wanneer een gebied eenmaal officieel de status heeft gekregen van "beschermd gebied" het voorgoed is beschermd", zegt Nigel Dudley, mede-auteur van bet rapport. "Er zijn talloze gebieden op kaarten en lijsten beschermd, echter de realiteit in die gebieden blijkt vaak mijlen ver af te staan van de oorspronkelijk goede intenties. Sommige gebieden zijn niet meer dan parken op papier. In andere beschermde gebieden krijgen de parkbeheerders te maken met problemen, die de grenzen van hun eigen verantwoordelijkheden overschrijden en die zij dus in alle redelijkheid ook niet alleen op kunnen lossen", licht Dudley toe.

De auteurs van "Squandering Paradis" signaleren een drietal algemene trends:

1. Problemen staan zelden op zichzelf. Indien een beschermd gebied onder druk staat dan is er veelal sprake van een reeks van bedreigingen.

2. Het instrument van beschermde gebiedenwerkt alleen op de lange termijn, wanneer de bescherming van het gebied ook wordt gedragen door de mensen die in en om dit gebied leven.

3. Veel bedreigingen voor beschermde gebieden zijn niet te beïnvloeden door individuele parkbeheerders en/of parkmedewerkers. Denk daarbij aan vervuiling, georganiseerde jachtoperaties of oorlogen en geweld.

Het Wereld Natuur Fonds weet uit ervaring dat wanneer een natuurgebied wordt uitgeroepen tot beschermd gebied het eigenlijke natuurbeschermingswerk pas begint. In tal van beschermde gebieden maakt het Wereld Natuur Fonds zich sterk om samen met lokale bevolking en overheden van papieren bescherming te komen tot effectieve bescherming van de natuur. Van 8 tot 11 mei a.s. discussiëren internationale natuurbeschermers in Bangkok over wat nodig is om het instrument van beschermde gebieden ook effectief te maken.

In Europa wil het Wereld Natuur Fonds kiezen voor een aanpak waarbij toerisme en natuur elkaar vesterken. Een aanpak waarbij toerisme en natuur niet langer elkaars vijanden zijn. Integendeel, de toerist draagt juist bij aan de bescherming en het behoud van unieke en waardevolle natuurgebieden in Europa. Een aanpak waarbij de bevolking in en om de beschermde gebieden profiteert van het toerisme. Dat vormt de beste garantie voor een

Meer algemeen nieuws WNF-nieuws

Word nu WNF-donateur