AWOG en OSB tekenen intentieverklaring

Ondernemersorganisatie voor Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten

Persbericht Amsterdam, 9 mei 2000

AWOG en OSB tekenen intentieverklaring

Glazenwassersbranche verenigt zich in OSB segment AWOG Op dinsdag 9 mei jongstleden hebben de werkgeversorganisaties in de glazenwassersbranche, namelijk OSB en AWOG, een intentieverklaring getekend die de aanzet vormt tot een krachtenbundeling. De ondertekening vond plaats op de gezamenlijke stand van OSB en AWOG op de vakbeurs ISSA/Interclean 2000 in de RAI te Amsterdam. De beide organisaties gaan samenwerken in het nieuwe OSB segment AWOG, waarbij AWOG zal staan voor Alles Weten Over Glazenwassen.

De voorzitter van OSB, de heer Henk van Weerdenburg, noemde de ondertekening van de intentieverklaring een historische gebeurtenis. Nadat OSB en AWOG eind 1995 uit elkaar gegroeid waren, zijn in de tussentijd diverse pogingen ondernomen om weer tot elkaar te komen. "Nu in het begin van het nieuwe tijdperk 2000, zijn in korte tijd behoorlijke piketpalen geslagen. De voorliggende intentieverklaring tussen OSB en AWOG zie ik als een belangrijke brug naar de toekomst. Een toekomst waarin de branche weer door een partij vertegenwoordigd wordt. "Van Weerdenburg gaf ook aan, dat de ondertekening van de intentieverklaring nog geen eindstation is. "Altijd zullen we actief moeten blijven zorgen voor de eenheid in onze branche." "De komende maanden worden heel belangrijk", zo gaf Van Weerdenburg aan. De AWOG-leden die nog geen OSB-lid waren, kunnen OSB-lid worden. Hij merkte daarbij op, dat deze bedrijven lid zullen worden van een andere OSB dan vijf jaar geleden. Het OSB-bestuur heeft namelijk in de laatste bestuursvergadering het belang van marktsegmenten nog eens onderstreept. De drie marktsegmenten Glas, IGK en SVP krijgen binnenkort een eigen beleidssecretaris.

De heer Koos Stuyvers, voorzitter van AWOG, feliciteerde de glazenwassersbranche met het realistische inzicht dat samenwerking binnen de branche belangrijk is. "OSB heeft te kennen gegeven meer dan ooit aandacht aan de glazenwassersbranche te willen geven en wil dit graag samen met AWOG doen. Mede gelet op de intenties en doelstellingen van beide organisaties en de toenemende druk vanuit Brussel, ligt het dan ook voor de hand dat de krachten gebundeld worden." "AWOG heeft hiermee een van haar grootste doelen bereikt, namelijk meer aandacht voor de glazenwassers, een zelfstandig segment, waardering, respect en een gelijkwaardige behandeling in alle opzichten" zo gaf de heer Stuyvers aan. Hij gaf in zijn inleiding ook meteen twee speerpunten aan, waarmee het segment snel aan de slag moet. Als eerste noemde hij het vanuit Brussel dreigende algemene ladderverbod. Een ander punt van zorg is het grote aantal vacatures in de glazenwassersbranche, die op dit moment niet ingevuld kunnen worden.

Na de ondertekening van de intentieverklaring werd een toost uitgebracht op het nieuwe OSB Segment AWOG (Alles Weten Over Glazenwassen). Voor zijn verdiensten voor AWOG, kreeg de heer Stuyvers uit handen van de heer Van Weerdenburg een oorkonde en een beeldje aangeboden.