World Online kondigt benoeming James Kinsella aan

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000
Persbericht World Online

World Online kondigt benoeming van James Kinsella aan tot beoogd voorzitter

Rotterdam 9 mei 2000 Sterke groei aantal abonnees en omzet in eerste kwartaal Hoofdpunten · Benoeming van James Kinsella, thans president en CEO van MSNBC.com en vice-president verkoop en marketing van MSN, tot beoogd voorzitter van de Raad van Bestuur. · 2,2 miljoen actieve abonnees op 31 maart 2000, een stijging van 84,5% ten opzichte van de 1,2 miljoen op 31 december 1999 . · Omzet in eerste kwartaal 40,5 miljoen, een stijging van 39% vergeleken met het vierde kwartaal van 1999. · Gemiddelde tijd online per actieve abonnee in maart 7,4 uur vergeleken met 6,8 uur in december 1999 . · EBITDA (resultaat vóór rente, belastingen en afschrijvingen) overeenkomstig de verwachtingen (79) miljoen tegen (50) miljoen in het vierde kwartaal van 1999. 1. Een abonnee is actief als hij de afgelopen 30 dagen online is geweest. World Online heeft in totaal 2,9 miljoen abonnees. 2. Het totale aantal minuten online, gedeeld door het gemiddelde aantal actieve abonnees. James Kinsella World Online International N.V. heeft vandaag bekend gemaakt dat James Kinsella (40), president en CEO van MSNBC.com en vice-president van Microsoft, zal toetreden tot het managementteam als beoogd voorzitter van de Raad van Bestuur. James Kinsella komt per 1 juni in dienst van World Online en zal zich vestigen in Rotterdam. Samen met CEO Simon Duffy zal hij de onderneming verder ontwikkelen tot een integrale Europese aanbieder van Internet-diensten. De voorzitter van de Raad van Commissarissen van World Online, Victor Bischoff, verklaarde naar aanleiding van de benoeming: "James Kinsella heeft een uitstekende reputatie als entrepreneur en Internet-pionier; hij is de aangewezen persoon om de business strategie van World Online verder te ontwikkelen. Hij heeft MSNBC.com in korte tijd opgebouwd tot één van de meest bezochte Internet-sites; ook heeft hij MSN tot één van de top-sites qua advertentie-inkomsten gemaakt. Samen met het bestaande managementteam zal hij leiding geven aan de onderneming in een nieuwe fase van haar ontwikkeling". James Kinsella zei: "Voor mij is dit een geweldige kans. Ik werk al enige tijd samen met World Online en ik ben van mening dat de onderneming prima vooruitzichten heeft. Met een aanwezigheid in 15 landen is World Online de Internet service provider met de grootste spreiding in Europa. Met het managementteam zal ik er aan werken om deze basis te verbreden met nieuwe technologische platforms en de inkomsten uit advertenties, e-commerce en andere activiteiten te vergroten, met als doel shareholder value tot stand te brengen". CEO Simon Duffy verklaarde: "Ik kijk er naar uit met James samen te werken. Met zijn achtergrond en kennis van de wereldwijde Internet-community en met zijn eerdere ervaringen met World Online brengt hij strategisch leiderschap en visie in, waar de onderneming uitstekend van kan profiteren". Binnen tien dagen zal World Online de datum bekendmaken waarop een buitengewone aandeelhoudersvergadering wordt gehouden waarin James Kinsella als voorzitter van de Raad van Bestuur zal worden voorgedragen. Resultaten over het eerste kwartaal World Online heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt over het eerste kwartaal van 2000. De omzet steeg met 39% tot 40,5 miljoen. In het vierde kwartaal van 1999 bedroeg de omzet 29,2 miljoen. Abonnees Het aantal actieve abonnees steeg in het eerste kwartaal met 84,5% tot 2,2 miljoen op 31 maart 2000. In december 1999 bedroeg het aantal abonnees 1,2 miljoen. De gemiddelde tijd online per abonnee steeg eveneens, en wel tot 7,4 uur in maart, vergeleken met 6,8 uur in december. Omzet De omzet bedroeg in het eerste kwartaal 40,5 miljoen, een stijging van 39% ten opzichte van de 29,2 miljoen van het vierde kwartaal van 1999. Binnen de omzet stegen de inkomsten uit Internet-toegang met 101% van 14,8 miljoen tot 29,7 miljoen. Hierin komt de sterke groei van het aantal abonnees tot uitdrukking. De inkomsten uit business services daalden met 10% van 7,2 miljoen tot 6,5 miljoen. Deze daling was het gevolg van de fasering van een aantal transacties. De onderneming heeft recent echter een aantal overeenkomsten afgesloten die ertoe zullen leiden dat de business services over geheel 2000 een substantiële groei ten opzichte van 1999 zullen tonen. De inkomsten uit merchandising en e-commerce daalden met 57% van 5,5 miljoen in het vierde kwartaal van 1999 tot 2,4 miljoen. Deze daling was het gevolg van een seizoenpatroon in de merchandising-inkomsten. De advertentie-inkomsten stegen met 12% van 641.000 in het vierde kwartaal van 1999 tot 720.000 in het eerste kwartaal van 2000. Kosten De bedrijfskosten stegen met 60% tot 140,2 miljoen, in vergelijking met 87,8 miljoen in het vierde kwartaal van 1999. Deze toename komt overeen met de verwachtingen van het management. De kosten van de omzet stegen van 29,6 miljoen tot 35,6 miljoen als gevolg van hogere kosten voor interconnectie en infrastructuur, die samenhingen met de dienstverlening aan een aanzienlijk groter aantal abonnees, en de aanloopkosten voor het opzetten van netwerken in nieuwe markten. Als percentage van de omzet daalden deze kosten echter van 101% tot 88%, die de strakke kostenbeheersing tot uitdrukking brengt. De verkoop- en marketingkosten stegen van 26,4 miljoen tot 53,0 miljoen. Dit was het gevolg van de voortzetting van de succesvolle campagne om een pan-Europees merk op te bouwen en nieuwe abonnees te werven. De algemene, productontwikkelings- en beheerskosten stegen van 23,7 miljoen tot 31,0 miljoen. De oorzaak hiervan lag onder meer in het uitbreiden van activiteiten naar nieuwe gebieden en hogere kosten voor afschrijvingen en informatietechnologie, reiskosten en adviseurskosten. De afschrijving van goodwill en andere immateriële activa steeg van 8 miljoen tot 20,6 miljoen. Dit hing samen met acquisities, waaronder Telinco in Engeland. Liquiditeit Op 31 maart 2000 beschikte de onderneming over liquide middelen en kas equivalenten van 1,8 miljard. Vooruitzichten De inkomsten uit e-commerce en advertisement moeten nog substantieel groeien. De onderneming heeft er echter alle vertrouwen in dat, door de groei van de markt en door extra management-aandacht voor deze belangrijke inkomstenbronnen de groei in de loop van het jaar zal toenemen. Onze 2,2 miljoen actieve abonnees zijn 'valuable users'. Zij vormen een fantastische inkomstenbron met een enorm potentieel. Wij verwachten dat het aantal abonnees en de omzet in het tweede kwartaal opnieuw sterk zullen toenemen. Op basis hiervan voert het management de komende maanden een agressief beleid om de inkomsten uit advertenties en e-commerce te vergroten, en de mogelijkheden op het gebied van draadloze en breedbandtoepassingen uit te buiten. 1. World Online is een leidende pan-Europese onderneming op het gebied van Internet-communicatie. De onderneming bedient zowel de zakelijke als de consumentenmarkt en heeft, met activiteiten 15 landen, de grootste spreiding in Europa als Internet service provider. World Online biedt een volledig pakket Internet-diensten aan: access, portal services, e-commerce en business solutions 2. Als president en CEO van MSNBC.com heeft James Kinsella een bijdrage geleverd aan de reputatie van deze onderneming (een joint venture van Microsoft en NBC) als één van de sterkste Internet brand names. Het is wereldwijd de snelst groeiende nieuwsleverancier op Internet en werkt op het gebied van marketing samen met bedrijven in vele landen, van Rusland tot Brazilië. Bij MSNBC.com had James Kinsella een goed zicht op succesvolle technologische initiatieven, waaronder breedband- en draadloze toepassingen en de eerste integratie van televisie en Internet in één product. Ook was James Kinsella als vice-president van Microsoft verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de advertentie- en marketingstrategie van het netwerk van Internet-diensten van MSN en voor het 'online' verkoopteam van Microsoft. Onder leiding van de heer Kinsella groeide MSN in twaalf maanden tijd uit tot één van de top-drie online-producten met de hoogste advertentie-inkomsten; dit was mede te danken aan overeenkomsten met o.m. Unilever en Tandy Corp. World Online International NV 1st quarter 2000 results Q4 99 Q1 00 Growth 000s 000s % Financials Revenue Access 14,784 29,672 100.7% Business services 7,209 6,472 (10.2%) Merchandising 5,533 2,371 (57.1%) Advertising 641 720 12.3% Other services 1,045 1,308 25.2% Total 29,212 40,543 38.8% Costs and Expenses Cost of revenues 29,524 35,589 20.5% Selling & Marketing 26,430 52,993 100.5% General, product development and administration 23,740 30,993 30.6% Amortization of goodwill and other intangible assets 8,133 20,655 153.9% Total Operating Costs and Expenses 87,827 140,230 59,7% Interest income and expense (469) (1,166) Loss before Tax and minority interests 59,084 100,853 70.7% Minority interests (8,496) (2,851) (66.4%) Net Loss1 50,588 98,002 ====== ======= 1) EBITDA (50,482) (79,032) Operating data Number of subscribers (000) 1,434 2,888 101.5% Number of Active Subscribers (000) 1,190 2,196 84.5% Number minutes online in last month of period (000) 397,000 825,375 107.9% Av usage per average active subscriber (hrs) 6.8 7.4 8.8% Kinsella

Gepubliceerd: 10/5/2000

[Archief.............................................................. ........................................]

Selecteer persbericht