Kamervragen SP over heffing Ecotax onder belastingvrije voet

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragenformulier 9 mei 2000

Gemaakt: 9-5-2000 tijd: 15:1

Vragen van het lid Poppe (SP) aan de staatssecretaris van Financiën over de heffing van Ecotax onder de belastingvrije voet. (Ingezonden 9 mei 2000)

1

Herinnert u zich de antwoorden van uw ambtsvoorganger op mijn eerdere vragen over energiedistributiebedrijven die kleinverbruikers ten onrechte Ecotax in rekening brengen onder de belastingvrije voet van resp. 800 m3 gas en 800 k Wh elektriciteit? 1)

2

Is u bekend dat, vier jaar nadat dit voor het eerst geconstateerd is, energiedistributiebedrijven nog steeds ten onrechte Ecotax heffen beneden de belastingvrije voet? 2)

3

Hoe is dit te rijmen met het antwoord van uw ambtsvoorganger: «Aangezien er geen energiebelasting behoeft te worden betaald, indien een jaarverbruik van een huishouden blijft beneden de belastingvrije voet van 800 m3 aardgas, is met de energiebedrijven afgesproken dat zij bij de eindafrekening nagaan of een verbruiker met zijn gasverbruik beneden de belastingvrije voet is gebleven. Indien dat het geval is mag op de eindafrekening geen energieafrekening in rekening worden gebracht»?

4

Wat vindt u van de opstelling van Essent dat men - in strijd met de eerder gemaakte afspraken! 3 - de teveel betaalde Ecotax alleen terugbetaalt aan klanten die reclameren? 4)

5

Wat gaat u ondernemen om voor eens en voor altijd een eind te maken aan onterechte Ecotax-heffing onder de belastingvrije voet?

6

Vindt u het acceptabel dat de klanten van energiedistributiebedrijven door het ontbreken van de relevante informatie op de eindafrekening niet eenvoudig kunnen controleren of de Ecotax op de juiste wijze is berekend? Zo nee: bent u bereid om de specificatie van de eindafrekening zodanig te laten wijzigen dat tussentijdse tariefwijzigingen van de Ecotax op een aparte regel zichtbaar zijn en dat bovendien vermeld wordt over hoeveel m3 gas resp. hoeveel Kwh elektriciteit de Ecotax geheven wordt?

Tweede Kamer, vergaderjaar 1995-1996, Aanhangsel Handelingen nr. 1224; Tweede Kamer, vergaderjaar 1996-1997, Aanhangsel Handelingen nr. 1514; Tweede Kamer, vergaderjaar 1998-1999, Aanhangsel Handelingen nr. 1654.

Voorbeeld voor energiedistributiebedrijf Essent onderhands bijgevoegd.

Zie: Aanhangsel Handelingen 1654, Vergaderjaar 1998-1999.

Telefonische informatie klantenservice Essent d.d. 3 mei 2000.