NVVE niet verrast over verslag toetsingscommissie euthanasie

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000
Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie

Uitkomsten verslag toetsingscommissies niet verrassend

Amsterdam, 9 mei 2000

De Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie heeft kennis genomen van het verschijnen van het eerste jaarverslag van de vijf regionale toetsingscommissies euthanasie. In grote lijnen zijn de uitkomsten voor haar niet verrassend; geen duidelijke toename van het aantal meldingen en geen enkele onzorgvuldige melding. De NVVE is blij met de positieve beoordeling van het SCEN-project en onderschrijft het belang van een verdere uitbreiding daarvan.

De commissies zijn indertijd ingesteld om artsen te stimuleren verantwoording af te leggen over hun levensbeëindigend handelen en de kwaliteit van dat handelen te bewaken.
De NVVE concludeert uit het jaarverslag dat de commissies vooralsnog deze dubbele doelstelling niet hebben gehaald.

Er is inzicht ontstaan in de zorgvuldigheid van handelen van de meldende artsen: alle gevallen zijn door de commissies als zorgvuldig beoordeeld.
Beter inzicht in de praktijk is met deze gegevens niet te krijgen; daarvoor was ook het aantal niet gemelde euthanasiegevallen nodig geweest.

Op basis van het aantal meldingen (2216 in 1999) is het onwaarschijnlijk te mogen veronderstellen dat van een duidelijke stijging van het aantal meldingen sprake is geweest.

Dat is jammer voor het kabinet; de NVVE treurt daarover niet, maar ziet ook hierin weer een reden met de grootste spoed te komen tot legalisering van euthanasie. Pas dan zal voor veel artsen de drempel om te melden afnemen en kan er sprake zijn van een nog beter inzicht in de praktijk van de euthanasie en hulp bij zelfdoding.

Kanttekeningen plaatst de NVVE alleen bij de volgende twee punten:
* Als bij een verzoeker, nadat alle procedurele stappen zijn gezet, inmiddels in coma raakt, dan zal - in tegenstelling tot de suggestie uit het jaarverslag van de commissies - naar de mening van de NVVE een eenmaal afgesproken euthanasie toch doorgang moet hebben. Een aldus uitgevoerde euthanasie valt dan ook onder de termen van zorgvuldigheid.

* In het jaarverslag wordt ingevoerd dat de consulent de verzoeker dient te hebben gezien. Dit is een voorschot op hetgeen over consultatie in het wetsvoorstel wordt gezegd, een onderdeel waartegen de NVVE ook toen luid heeft geprotesteerd; waar het blijkens de cijfers in 90% gaat over (eindstadia van) kanker, is zo'n regel helemaal uit den boze en voor de verzoeker een herexamen.