Stroombeveiliging internetinfrastructuren verder uitgebreid

Datum nieuwsfeit: 09-05-2000

Stroombeveiliging voor internetinfrastructuren verder uitgebreid

APC neemt Advance Power over

Utrecht, 9 mei 2000 - American Power Conversion maakt de overname bekend van Advance Power, een dochteronderneming van de Advance International Group. APC had voor deze toonaangevende leverancier van DC-noodstroomvoorzieningen voor telecommunicatie- en internettoepassingen, een bedrag van 75 miljoen US-dollar over. Advance Power, dat voortaan optreedt als de DC Network Solutions Group zorgt voor een verdere versterking van de positie van APC als internationale marktleider op het gebied van noodstroomvoorzieningen voor internetinfrastructuren. Naast innovatieve technologie bestaat de inbreng van Advance Power uit een gevestigd klantenbestand van diverse internationale telecommunicatiebedrijven en service providers.

IT-apparatuur wordt traditioneel gevoed door wisselstroom, terwijl telecommunicatieapparatuur afhankelijk is van gelijkstroom. Doordat internet de IT- en telecommunicatiesector bij elkaar brengt, ontstaat de noodzaak om zowel wisselstroom- als gelijkstroomvoorziening veilig te stellen. Door deze strategische overname kan APC het productaanbod voor de explosief groeiende markt van service providers uitbreiden en daarnaast voldoen aan de vraag van nieuwe klanten en toepassingen, waaronder draadloze communicatie en glasvezel-backbones voor het internet. Volgens ramingen biedt de snelgroeiende markt voor DC-producten APC de kans om wereldwijd een extra marktsegment van meer dan 2 miljard US-dollar aan te boren.

Hoge eisen

Bij deze nieuwe producten en diensten gaat het om het ontwerpen en installeren van complete DC-stroomsystemen, -gelijkrichters en
-voedingen. De technologisch geavanceerde DC-gelijkrichters van Advance Power scoren goed op het gebied van efficiëntie, vermogensdichtheid en temperatuurbereik. De combinatie van de producten van Advance Power en APC komt tegemoet aan de hoge eisen die tegenwoordig gesteld worden aan het beschikbaarheidniveau van internet- en telecommunicatietoepassingen. "Met onze UPS-oplossingen en geavanceerde AC- en DC-
noodstroomvoorzieningen, kan APC een bijdrage leveren aan het verhogen van de beschikbaarheid van de internet- en
telecommunicatie-infrastructuur van praktisch elke klant. Grote ondernemingen en service providers vertrouwen steeds meer op de beschikbaarheid van deze essentiële infrastructuren", aldus Rodger B. Dowdell, Jr., president en CEO van APC. "Wij zijn blij deel uit te maken van de APC-organisatie", zegt Paul Barlock, managing director van Advance Power. "De wereldwijde aanwezigheid van APC gecombineerd met de inzet van onze DC-producten en klantenservice is voor de klanten van zowel APC als Advance Power pure winst."
Waardestijging

APC zal het verkoopareaal van Advance Power uitbreiden. De APC-klanten krijgen zo wereldwijd one-stop-shopping-mogelijkheden voor AC- en DC-oplossingen. Tevens kan APC middels haar internationale aanwezigheid, efficiënte fabricagetechnieken en merkbekendheid, de concurrentiepositie van Advance Power versterken en verdere groei realiseren. De overname zal naar verwachting een neutraal effect hebben op de winst per aandeel in het jaar 2000 en in de jaren daarna tot een waardestijging leiden.

Advance Power
Advance Power, met wereldwijd 450 werknemers, is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en bezit productiefaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk en in Dallas (VS) en verkoopkantoren in het Verenigd Koninkrijk, Dallas (VS), Frankrijk, Italië, Hongarije en China. Voor het belastingjaar dat eindigde in januari 2000 rapporteerde Advance Power jaarinkomsten van 56 miljoen US-dollar.

APC
American Power Conversion (APC), opgericht in 1981, is een beursgenoteerde onderneming (NASDAQ:APCC) en Fortune top-1000-bedrijf. APC is toonaangevend in het ontwerp, de productie en marketing van noodstroomvoorzieningen en netwerkbeheeroplossingen. Tot het assortiment van APC behoren spanningsonderdrukkers, UPS'en (Uninterruptible Power Supply), apparatuur die stabiele stroomvoorziening bevordert, en non-stop professionele en consulting services. Bovendien geeft het bedrijf speciale software uit voor computers en randapparatuur.
De uitgebreide oplossingen van APC, die ontworpen zijn voor thuis- en bedrijfsomgevingen, verbeteren de besturing, beschikbaarheid en de prestatie van communicatie via gevoelige, elektronische netwerken en industriële apparatuur. APC, dat zijn hoofdkwartier heeft in West Kingston, Rhode Island (VS), behaalde in 1999 een omzet van meer dan 1,3 miljard US-dollar. Alle genoemde handelsmerken worden impliciet erkend. Additionele informatie over APC en haar wereldwijde end-to-end oplossingen kan worden opgevraagd op de website van APC: www.apcc.com

Noot voor redacties