Presentatie ontwerpen verkiezing beste 'Glasbaktas'

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000
PERSUITNODIGING

Verkiezing beste ontwerp 'Glasbaktas' in Stedelijk

Leidschendam, 4 mei 2000 - Op 10 mei aanstaande presenteren negen studenten van de Eindhovense Design Academy hun gezamenlijke ontwerpen tijdens de verkiezing van het beste ontwerp voor de Glasbaktas. Deze verkiezing is opgezet door de Stichting Promotie Glasbak, omdat uit onderzoek blijkt dat consumenten dikwijls nog glas (met name kleine glasverpakkingen) bij het huishoudelijk afval gooien. Het meenemen en vervoeren van glas dat is bestemd voor de glasbak wordt door hen als lastig ervaren. Aan de studenten van de Design Academy is gevraagd een tas te ontwerpen die het eenvoudig maakt het glas te bewaren en te vervoeren. De omschrijving ‘tas' moet hierbij heel breed worden genomen. De studenten kregen de vrijheid om binnen vooraf gestelde voorwaarden (praktisch, mooi, produceerbaar, etc.) met eigen ideeën te komen. Uit de vele ideeën die dit denkproces opleverde zijn vijf ontwerpen geselecteerd door de Design Academy. Dit zijn de ontwerpen die woensdag 10 mei zullen worden gepresenteerd.

De verkiezing vindt plaats in het Stedelijk Museum te Amsterdam van 11.00 t/m 14.00 uur. Een jury bestaande uit Reyer Kras (hoofdconservator van het Stedelijk Museum), Anne-Marie Rakhorst (zakenvrouw van het jaar 2000) en Gregor Frenkel Frank (communicatiedeskundige en tv-persoonlijkheid) zal de inzendingen op hun merites beoordelen. De presentatie wordt gehouden in een besloten bijeenkomst. Na de presentatie van de ontwerpen zal om 13.30 uur het beste ontwerp bekend worden gemaakt. De studenten worden beloond met een materialenbon ter waarde van ƒ1500,-.

De Design Academy
De Design Academy (voorheen de Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven), onder leiding van Lidewij Edelkoort en Liesbeth in 't Hout, is opgericht in 1947. Als onafhankelijk onderwijsinstituut leidt de academie op tot de graad van Bachelor of Arts in industriële vormgeving en Master of Arts in toegepast designonderzoek. De Design Academy is het enige HBO-instituut in Nederland dat zich exclusief richt op industriële vormgeving. De internationale oriëntatie, het ruime aanbod van academische diensten en de band met het European Design Centre maken de Design Academy tot een van de best aangeschreven Europese vormgevingsinstituten.
De Stichting Promotie Glasbak
De Stichting Promotie Glasbak bestaat uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie en -handel, glasproducerende en -verwerkende bedrijven, overheid en inzamelingsbedrijven. De stichting zet zich in om de inzameling van eenmalige glasverpakkingen via de glasbak te stimuleren. Dit doet zij onder andere door middel van voorlichting.
Aanmelden
Graag nodigen wij u uit voor het bijwonen van de presentaties van de genomineerde ontwerpen en de bekendmaking van de winnaar op 10 mei aanstaande. Wij zouden uw aanwezigheid zeer op prijs stellen. U kunt zich aanmelden met behulp van het bijgaande faxformulier.
Namens de organisatie,

Miranda M.G. Boer
Secretaris Stichting Promotie Glasbak
ANTWOORDFAX

Presentatie en verkiezing beste ontwerp Glasbaktas Stedelijk Museum Amsterdam
Woensdag 10 mei a.s.

Graag terugfaxen vóór 8 mei a.s. naar:
GCI Holland, T.a.v. Karen Westerduin, 020- 673 54 31
Naam ……………………………………………………………………………..

Medium ……………………………………………………………………………..

Adres ……………………………………………………………………………..

Plaats ……………………………………………………………………………..
Tel: ……………………………………………………………………………..

Fax: ……………………………………………………………………………..

£ JA, ik wil graag aanwezig zijn bij de bekendmaking van het winnende ontwerp in de verkiezing van het beste ontwerp voor de glasbaktas in het Stedelijk Museum in Amsterdam om 13.30 uur.

£ Nee, ik kan niet aanwezig zijn, maar ontvang graag persinformatie

Deze fax gaarne voor 8 mei retourneren aan:

GCI Holland
T.a.v. Karen Westerduin