'Receptiebezoek niet aftrekbaar'

Ernst & Young

Belastingadviseurs
Receptiebezoek niet aftrekbaar

Hoeveel mensen besteden een deel van hun vrije uurtjes niet aan bestuurlijke werkzaamheden, waar geen directe inkomsten tegenover staan. Zo ook een landgenoot die als onbezoldigd bestuurder van een vakbond actief was.
In zijn functie reisde de man stand en land af, onder meer voor het bezoeken van afscheidsfeestjes en recepties. De autokosten die hij maakte om naar die bijeenkomsten te rijden, trok hij op zijn aangifte voor de inkomstenbelasting af als beroepskosten. De belastinginspecteur deelde dat standpunt niet en verwierp de aftrek. Dat deed later ook het Gerechtshof in Leeuwarden in de over deze kwestie aangespannen beroepsprocedure. Het hof vond dat de reiskosten van de bestuurder moesten worden aangemerkt als representatiekosten en niet als beroepskosten. En kosten voor representatie zijn nu eenmaal niet aftrekbaar.

De motivatie van het hof was als volgt: uit de wetsgeschiedenis bleek dat de wetgever ook de reiskosten die met representatiekosten verband hielden nadrukkelijk van aftrek had uitgesloten. De door de bestuurder gemaakte reiskosten waren dermate verweven met de representatiekosten, dat deze op dezelfde wijze moesten worden behandeld. De autokosten van de bestuurder behoorden tot de niet-aftrekbare kosten.