Updates tegen I Love You varianten niet noodzakelijk

UPDATES TEGEN I LOVE YOU VARIANTEN NIET NOODZAKELIJK

Israëlische leverancier heeft al drie jaar geleden gewaarschuwd voor huidige chaos rondom Internet vandaalprogramma's

Afgelopen week is de wereld hard geconfronteerd met een nieuw type 'virus'. I LOVE YOU, inclusief haar varianten, mag echter niet als een virus worden bestempeld. Het is een vandaalprogramma, deze keer geschreven in standaard Visual Basic Script. Inhoudelijk kan zoiets iedere soort codering bevatten om, zoals in het voorbeeld van I LOVE YOU, vernietigend te kunnen werken. Soortgelijke vijandige code zou ook als Java-Applet of ActiveX-control kunnen verschijnen, of als ouderwetse batch-file. Conventionele antivirus software biedt hier standaard geen enkele bescherming tegen. Dit is ook de reden waarom antivirus leveranciers constant achter de feiten aanhollen en ook thans updates moeten leveren voor nagenoeg iedere variant op het I LOVE YOU virus. Het mag duidelijk zijn dat dit pas het begin is van een nieuwe reeks serieuze bedreigingen voor computergebruikers. Door in dit geval simpelweg Visual Basic Script te analyseren biedt Aladdin's eSafe een standaard oplossing voor dit soort gevaren. Updates voor ieder nieuw vandaalprogramma, zoals we de afgelopen week hebben gezien vanuit andere leveranciers, kunnen immers ook verlammend werken op een organisatie. Er is veel tijd en dus verlies van arbeidsproductiviteit en geld mee gemoeid. In het verleden is er geen enkel virus geweest die schade heeft aangericht die in de buurt kwam van I LOVE YOU. Hieruit blijkt dan tevens de kracht, ook in negatieve zin, van het Internet.

Peter van Ruiten, algemeen directeur bij de Benelux-vestiging van het Israelisch Aladdin, zegt dat zij al drie jaar geleden hebben voorzien welk een chaos de nieuwe gevaren van het Internet zou gaan brengen. "Indertijd, bij de introductie van onze eSafe Internetbeveiliging, wilde bijna niemand naar ons luisteren. Gerenommeerde leveranciers van antivirus-software waren van mening dat wij 'een nieuw gevaar zagen wat er niet zou zijn'. Op het Aladdin hoofdkantoor in Israël zag men echter de nieuwe Internet risico's waartegen geen enkel traditioneel antivirus pakket bescherming zou kunnen bieden."

Het herkennen van Visual Basic Script is overigens slechts één van de vele unieke beschermingsmogelijkheden die Aladdin's eSafe biedt. "In het Internettijdperk is een generieke pro-actieve beveiliging vereist", vervolgt Peter van Ruiten. "Voor de organisaties die afgelopen week problemen hebben gehad met I LOVE YOU vind ik het jammer dat wij het gelijk aan onze zijde krijgen. Aan de andere kant is het voor mij een bevestiging dat 'onze moeder' beschikt over visie, kennis en durf en dat werkelijke oplossingen niet altijd vanuit 'de grote namen' hoeft te komen. De beveiligingsindustrie is nu derhalve aan zet om te laten zien wat zij werkelijk in huis heeft want de huidige oplossingen vanuit die kant zijn slechts tijdelijke lapmiddelen. Zij hebben de gebruikers bovendien lang genoeg voor de gek gehouden over bizarre aantallen computervirussen die in het wild zouden voorkomen. De werkelijkheid is echter heel anders."

Internet(thuis)gebruikers met stand-alone computers kunnen sinds 1 februari eSafe Desktop gratis downloaden via het Internet (www.eAladdin.com), inclusief lifetime updates op de tabellen van traditionele computervirussen. Het nieuwe gevaar komt echter niet langer van deze virussen maar van de vandaalprogramma's!

Over Aladdin Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israël), houdt zich als internationaal marktleider op het gebied van Internet- en softwarebeveiliging bezig met oplossingen voor een veilig gebruik en distributie van digitale content; van applicatie-software tot Internetgebruik en -toegang. Aladdin's klanten zijn software-vendors en organisaties die hun medewerkers een veilige toegang tot het Internet willen geven inclusief bescherming van de eigen bedrijfsinformatie en
-productiviteit. Meer informatie is te vinden op Aladdin's website: www.eAladdin.com of via de Benelux-vestiging van Aladdin in IJsselstein.

Noot voor redacties