Libertel: betalen parkeergeld per mobiele telefoon mogelijk

www.libertel.nl

Libertel: betalen parkeergeld per mobiele telefoon mogelijk

PERSBERICHT

Amsterdams experiment in kader van 'mobile-commerce' Libertel maakt betalen van parkeergeld per mobiele telefoon mogelijk
Maastricht, 10 mei 2000 - Libertel begint dit najaar een experiment met het per mobiele telefoon betalen van parkeergelden. Plaats van handeling is de Amsterdamse binnenstad. Het experiment is onderdeel van de 'mobile-commerce' plannen van Libertel, waarmee de onderneming de functies van mobiele telefonie drastisch zal uitbreiden.

Libertel werkt in de proef samen met de dienst Stadstoezicht van de Gemeente Amsterdam, het bedrijf TCM (leverancier van onder meer parkeerautomaten) en Sonera. Het experiment wordt uitgevoerd met een beperkt aantal deelnemers.

Eenvoudig in gebruik
Na een eenmalige aanmelding hoeven automobilisten in het nieuwe betaalsysteem bij het parkeren alleen nog maar een speciaal Libertel-nummer te bellen en de code van de wijk waarin men parkeert in te toetsen. Bij vertrek belt de parkeerder hetzelfde nummer en beëindigt daarmee de betaling. Het bedrag wordt vervolgens van zijn telefoonrekening afgeschreven. De controleurs staan rechtstreeks in verbinding met de centrale computer en kunnen op basis van het kenteken zien of er parkeergeld wordt betaald.

Voordelen
De voordelen van het systeem liggen voor de hand: de parkeerder betaalt nooit méér dan het exacte parkeergeld en loopt niet langer het risico van een wielklem als hij later bij zijn auto terugkomt dan verwacht. Verder is kleingeld voortaan overbodig. Het experiment past bovendien in het streven van Stadstoezicht om het betalen van parkeergeld met contant geld terug te dringen, zodat het kraken van parkeermeters onmogelijk wordt gemaakt.

Mobile-commerce
Mobile-commerce, kortweg m-commerce, speelt een belangrijke rol in de toekomstplannen van Libertel. Betalen per mobiele telefoon biedt consumenten meer gemak, vrijheid en veiligheid. Daarbij gaat het vooral om kleine bedragen, waarvoor normaal kleingeld nodig is. In de visie van Libertel kunnen gebruikers in de toekomst hun mobiele telefoon gebruiken om een bioscoopkaartje te reserveren, de pizzakoerier betalen, bankzaken regelen, internetdiensten betalen, enzovoort.

Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op één na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch groep en sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

/ / / / / / / /

Noot voor redacties