Datum nieuwsfeit: 10-05-2000

--------PERSBERICHT--------

Studenten Design Academy bedenken systemen om glasinzameling te verbeteren
Beste ontwerpen 'Glasbaktas' in Stedelijk bekroond
AMSTERDAM, 10 mei 2000 . In het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn vanmiddag de beste ontwerpen voor de zogenoemde 'Glasbaktas' gekozen. Een jury, bestaande uit voorzitter Reyer Kras (hoofdconservator Stedelijk Museum), Anne-Marie Rakhorst (Zakenvrouw van het jaar 2000) en Gregor Frenkel Frank (communicatiedeskundige) wezen vier ontwerpen aan die in aanmerking komen voor verdere ontwikkeling. Deze verkiezing is een initiatief van de Stichting Promotie Glasbak (SPG), die een negental studenten van de Design Academy in Eindhoven uitnodigde om basisideeën te ontwikkelen. De SPG wil met deze verkiezing het belang onderstrepen van de inzameling van (klein) glas.

Uit onderzoek van de Stichting Promotie Glasbak blijkt dat 91% van de consumenten naar de glasbak gaat. Te vaak wordt echter nog glas (met name kleine glasverpakkingen) bij het huishoudelijk afval gegooid. Het blijkt dat de consument behoefte heeft aan een makkelijkere manier om het glas mee te nemen en te vervoeren naar de glasbak. De SPG vroeg de studenten van de Design Academy daarom een 'tas' te ontwerpen die het eenvoudig maakt het glas te bewaren en te vervoeren. De studenten kregen de vrijheid om binnen vooraf gestelde voorwaarden (praktisch, mobiel, produceerbaar, etc.) met eigen ideeën te komen. Uit de vele ideeën die dit denkproces opleverde, zijn een aantal ontwerpen geselecteerd door de Design Academy. Deze ontwerpen werden vandaag beoordeeld door de jury, die uiteindelijk vier ontwerpen bekroonde. Aan de bekroning is een trofee verbonden en een geldbedrag van 1.500 gulden, te besteden aan studiematerialen.

Reyer Kras, voorzitter van de jury, onderstreepte in zijn verhaal het groepsproces dat tijdens de ontwerpfase heeft plaatsgevonden. De negen studenten werkten gezamenlijk aan een grote hoeveelheid ideeën waaruit zij zelf een selectie maakten. Kras was onder de indruk van de kwaliteit van het gepresenteerde, zeker gezien de beperkte voorbereidingstijd. Van de ontwerpen die gepresenteerd werden koos de jury voor de glastas, de glasring, de glasbuis en het glasboek als ontwerpen die verder ontwikkeld kunnen worden. De glastas is een rubberen tas met een dubbel vak, waarbij de afscheiding in het midden van de ene naar de ander kant kan klappen. Hierdoor kan de tas zowel voor het verzamelen en wegbrengen van glas als het doen van de boodschappen gebruikt worden. De tas is bovendien makkelijk schoon te maken door gaten die aan de zijkant zijn aangebracht. De glasring werd door de jury gelauwerd vanwege het minimalistische karakter. Het gaat hier om een rubberen band met gaten waarin flessen gehangen kunnen worden. Na gebruik is de band klein op te vouwen. Het derde ontwerp, de glasbuis, zorgt dat het glas al kapot is als het in de glasbak terecht komt. In de buis met wielen is een pin met een veer aangebracht waarmee het glas kapot wordt getikt. De scherven kunnen gemakkelijk vanuit de buis direct in de opening van de glasbak worden gedeponeerd. Uiteraard is aan de veiligheid gedacht. Het laatste ontwerp waar de jury zeer over te spreken was, is een glasboek. In dit boekje staan o.a. verschillende manieren waarop de consument van oude materialen een eigen glasbaktas kan fabriceren.

De Stichting Promotie Glasbak zal in samenwerking met de Design Academy de haalbaarheid van de productie van de verschillende ideeën gaan onderzoeken. Bovendien zullen de ontwerpen verder moeten worden uitgewerkt.

Nederland koploper glasinzameling
Nederland behoort bij de koplopers in Europa als het gaat om glasinzameling. In 1999 werd al 84 procent van het eenmalig glas via de glasbak ingezameld. In het Convenant Verpakkingen is afgesproken dat per januari 2001 90 procent van alle eenmalige glasverpakkingen via de glasbak terugkomt voor recycling. Om dit te bereiken, is het van belang dat ook klein glas beter wordt ingezameld, aldus de Stichting Promotie Glasbak. De glasbaktas zou daarbij kunnen helpen. De SPG bestaat uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie en -handel, glasproducerende en -verwerkende bedrijven, overheid en inzamelingsbedrijven. De stichting zet zich sinds 1981 in om de inzameling van eenmalige glasverpakkingen via de glasbak te stimuleren. Dit doet zij door middel van reclame en voorlichting.
De Design Academy
De Design Academy (voorheen de Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven), onder leiding van Lidewij Edelkoort en Liesbeth in 't Hout, is opgericht in 1947. Als onafhankelijk onderwijsinstituut leidt de academie op tot de graad van Bachelor of Arts in industriële vormgeving en Master of Arts in toegepast designonderzoek. De Design Academy is het enige HBO-instituut in Nederland dat zich exclusief richt op industriële vormgeving. De internationale oriëntatie, het ruime aanbod van academische diensten en de band met het European Design Centre maken de Design Academy tot een van de best aangeschreven Europese vormgevingsinstituten.

Noot voor redacties