ChristenUnie wil trendbreuk mobiliteitsplan

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000
RPF

PvdA moet rug recht houden

ChristenUnie wil trendbreuk mobiliteitsplan

Persbericht RPF/GPV Tweede Kamerfractie, 10 mei 2000

De fracties van RPF en GPV, samen ChristenUnie, hebben grote moeite met de wijze waarop PvdA-minister Netelenbos haar mobiliteitsplan erdoor wil drukken. Blijkbaar wil ze zich eerst verzekeren van de steun van de paarse fracties in de Kamer, voordat ze haar plan in het kabinet verdedigt.

De ChristenUnie vindt dat proeven met rekeningrijden alleen kunnen plaatsvinden als in de betrokken regio's vooral wordt geïnvesteerd in alternatieven voor de auto. Verder moet de Kamer bij de verdeling van de 'mobiliteitsmiljarden' een dikke vinger in de pap hebben. Woordvoerder Stellingwerf vindt het veelzeggend dat de VVD nu al roept dat ze niet had durven dromen met haar protest tegen het rekeningrijden zoveel binnen te halen. De ChristenUnie roept de PvdA en D66 op zich sterk te maken voor het openbaar vervoer.

Minister Netelenbos wil met haar mobiliteitsplannen de kool en de geit sparen. De ChristenUnie ziet de mobiliteitsgroei als één van de grote maatschappelijke problemen. Er zijn maatregelen nodig om de negatieve gevolgen van de mobiliteit tegen te gaan. Die maatregelen zullen onderlinge samenhang moeten vertonen. Dat betekent dat het afremmen van het autogebruik vooral gepaard moet gaan met grote investeringen in het openbaar vervoer. De ChristenUnie denkt aan het volgende:

·
De kilometerheffing moet zo snel mogelijk worden ingevoerd.
·
In combinatie hiermee kan de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft.

·
Rekeningrijden kan op korte termijn worden ingevoerd. Uit proeven moet blijken of dit een bruikbaar instrument is om de files terug te dringen. Uiterlijk in 2004 moet dit worden geëvalueerd.
·
In 2005 moet over de definitieve introductie van een samenhangend systeem van rekeningrijden en kilometerheffing worden beslist.
·
De capaciteit van autosnelwegen kan in filegevoelige gebieden worden vergroot door op het bestaande asfalt een extra rijstrook te creëren. De maximumsnelheid zal - met het oog op de verkeersveiligheid - in die gevallen moeten worden aangepast.

·
De capaciteit van het openbaar vervoer moet drastisch worden vergroot, onder andere door hogere treinsnelheden (25 KV), verbetering van de beveiliging en versnelde uitvoering van light-railprojecten.