Bonden stappen uit overleg Bank-CAO

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000
Dienstenbond CNV

Bonden stappen uit overleg Bank-CAO

"Dit is onaanvaardbaar. Nog even en de CAO geldt voor niemand meer en daar passen we voor". Bestuurder Harry Gerding van de Dienstenbond CNV ziet geen heil meer in de besprekingen over een nieuwe CAO voor het Bankbedrijf. Samen met andere vakorganisaties is de Dienstenbond CNV uit dit overleg gestapt.

Als het aan werkgevers ligt vallen medewerkers met een salaris vanaf 120.000 gulden voortaan buiten de CAO. Tot grote ergernis van Gerding. "Vorig jaar hebben we nog de afspraak gemaakt dat deze grens op 150.000 gulden zou worden gelegd. Als het zo doorgaat wordt dit bedrag volgend jaar op 100.000 gulden gezet en vallen nog meer mensen buiten de CAO. Je moet functiegroepen niet van de CAO uitsluiten", aldus Gerding, die de motivatie van de andere kant van de onderhandelingstafel wel kent. "Er is sprake van een ongebreidelde vrijheidsdrift. Maar er is geen enkele reden om nog meer medewerkers van de CAO uit te sluiten.
Overigens verliep het overleg ook in ander opzicht moeizaam. Pas na lang praten kon Dienstenbond CNV de voorgestelde splitsing van de collectieve loonsverhoging van tafel halen. "Aan een inhoudelijke discussie over andere zaken zijn we niet eens toegekomen. Dat is heel spijtig", aldus Gerding. De Bank-CAO geldt voor zo'n tienduizend medewerkers bij de 'kleinere banken' zoals Friesland Bank en Van Lanschot Bankiers. Vorig jaar stapten de grote financiële dienstverleners uit de Bank-CAO. Momenteel wordt daar gepraat over ondernemingsCAO's.

Hoofddorp, 10 mei 2000

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dienstenbond CNV-bestuurder voor het Bankbedrijf, Harry Gerding, tel.kantoor: 023 - 5651 052, mobiel 06 - 2047 1885, of met voorlichter Bert Jansen, tel. kantoor: 023 - 56 51 052, tel. mobiel: 06 - 2000 52 72