Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000

Politiebericht Friesland: Regio 10-05-2000
Politieberichten van dinsdag 9 mei (13.00 uur) tot en met woensdag 10 mei (07.00 uur)

Oosterwolde: mensen vast in lift
Dinsdag omstreeks 12.00 uur kwam een man, van 69 jaar uit Oosterwolde met zijn kleinkinderen van 7 (jongen) en 5 jaar(meisje), vast te zitten in een lift van een flat aan de Trambaan. Tussen de 1e en 2e verdieping weigerde de lift alle diensten. Na ongeveer een uur werden zij door de brandweer van Ooststellingwerf uit de lift bevrijd. Naar de oorzaak van de storing zal door de huiseigenaar een onderzoek worden ingesteld.

Grou: aanrijding
Dinsdag omstreeks 13.10 uur vond op de kruising Skou met de Vlet een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. De bestuurder, een man van 27 jaar uit Grou, reed met zijn auto over de Skou en verleende geen voorrang aan de bestuurder, een man van 64 jaar uit Grou, die met zijn auto over de Vlet deze kruising naderde. De 27-jarige inwoner uit Grou is voor onderzoek overgebracht naar het MCL-Zuid.
Drachten: diefstal aanhangwagen
Van maandag op dinsdag werd van het afgesloten bedrijfsterrein van een garagebedrijf aan de Roef een tandemasser gestolen. Het toegangshek werd opengebroken en de tandemasser, merk Hapert, type G 2700, die achter op het terrein stond, werd weggenomen. Namens het bedrijf heeft een 33-jarige inwoner uit Dokkum aangifte gedaan.
Leeuwarden; winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 15.45 uur werd op de Nieuwestad bij een kledingwinkel een diefstal gepleegd. Een groepje van 7 à 8 mannen en vrouwen komen de winkel binnen. In groepjes van twee tot drie personen lopen zij de winkel door, waardoor het personeel er geen zicht op kan houden. Als zij kort daarna de winkel verlaten, blijken er twee leren jasjes gestolen te zijn. De waarde van een jasje bedraagt f 498.- Aan de hand van een signalement worden in de Bagijnesteeg twee vrouwen aangetroffen, die bij het zien van de politie, het op een lopen zetten. Eén vrouw, een 35-jarige inwoonster uit Leeuwarden, kan worden aangehouden In de plastic tas, die zij bij zich heeft, wordt één van de weggenomen leren jasjes aangetroffen. Tevens werden nog een aantal goederen ( o.a. zeep en cosmetica-artikelen) bij haar aangetroffen, die van diefstal afkomstig bleken te zijn. Tijdens het onderzoek wordt op de Weerd ook nog een 16-jarige jongen uit Dronten aangehouden, doch zijn betrokkenheid bij de diefstal kon niet 'hard' worden gemaakt. De vrouw is na het opmaken van een proces-verbaal in vrijheid gesteld.
Breezanddijk: brand
Dinsdag omstreeks 16.10 uur kwam er een melding binnen dat er rook uit het dak zou komen van het benzinestation aan de Afsluitdijk. Ter plaatse bleek dat de rook kwam uit het aggregatenhok, wat naast het benzinestation staat. Eén aggregaat was warm geworden en die was beginnen te roken en er ontstond een begin van brand. Het personeel had dit reeds met poederblusser geblust, zodat de brandweer Wunseradiel alleen maar behoefde na te blussen.
Dokkum: verkeerscontrole
Dinsdag tussen 15.00 en 19.00 uur in verschillende plaatsen rondom Dokkum en Damwoude verkeerscontroles gehouden. Vijf bestuurders kregen een proces-verbaal ter zake het niet dragen van de gordel. 1 bromfietsbestuurder was niet in het bezit van een bromfietscertificaat en twee bestuurder van een bromfiets reden in strijd met een gesloten verklaring.

Beetgumermolen: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.50 uur werd op de Westergoawei onder Beetgumermolen een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 25-jarige inwoner uit Sint Jacobiparochie bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 235 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.
Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.15 uur werd op de De Ruyterweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner uit Leeuwarden, moest mee naar het bureau, daar hij had gedronken. Aan het bureau blies de man 260 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.
Harlingen: dronken vrouw
Woensdag omstreeks 01.45 uur werd op de Voorstraat een dronken vrouw aangetroffen. De vrouw, een 34-jarige inwoonster uit Harlingen, lag op straat en kon bijna niet meer op haar benen staan. De vrouw kreeg een proces-verbaal voor openbare dronkenschap en voor haar eigen veiligheid heeft de patrouille haar thuis afgeleverd.
Drachten: onder invloed
Woensdag omstreeks 03.50 uur werd op de Noorderdwarsvaart een automobilist gecontroleerd. De man, een 45-jarige inwoner uit Zevenhuizen (Gr) bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 395 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272