Fusie ioN en GIO van belang voor industrieel ontwerpen

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000

Afzender: (info@gio.nl)

Contactpersoon: Gerbrand Bas

Fusie ioN en GIO

Datum: 10 mei 2000

De besturen van de Stichting industrieel ontwerpen Nederland (ioN) en de Stichting Goed Industrieel Ontwerp hebben vandaag de intentie uitgesproken nog dit jaar te fuseren.

Beide organisaties zijn reeds jaren actief op het terrein van het stimuleren van productontwikkeling. Zij verwachten dat de fusie van beide organisaties haar slagkracht vergroot en de positionering en bekendheid bij de doelgroepen versterkt.

Het doel van de nieuwe organisatie is ‘het benadrukken van het belang van industrieel ontwerpen voor de nationale economie, individuele bedrijven, eindgebruikers en beleidsmakers door het zichtbaar maken, het verbeteren en vergroten van de inbreng van (het) industrieel ontwerpen bij het ontwikkelen van producten en diensten'.

De nieuwe organisatie zal een onafhankelijke proactieve organisatie zijn met kennis over industrieel ontwerpen, innovatie en productontwikkeling. Zij zal netwerken van ontwerpers, bedrijfsleven en onderwijs creëren en faciliteren bij hun inspanningen om hoogwaardige productontwikkeling te realiseren. Projecten als Erkenningen Goed Industrieel Ontwerp en de Designmeetings zullen worden voortgezet. Daarnaast zal de stichting nieuwe activiteiten ontwikkelen.

De naam, vorm en vestigingsplaats zullen in oktober van dit jaar bekend worden gemaakt. De nieuwe organisatie is van plan intensief samen te werken met de bestaande organisaties zoals o.a. BNO, Vormgevingsinstituut, onderwijsinstellingen zoals de Technische Universiteiten, Stichting Werkgemeenschappen Bergeyk, Syntens en de verschillende branche organisaties.

---------------------------Einde persbericht-------------------------

Noot voor redacties