Euro levert bedrijfsleven jaarlijks zeven miljard gulden op

Datum nieuwsfeit: 10-05-2000

Komst euro levert bedrijfsleven jaarlijks zeven miljard gulden op

10 mei 2000 - De jaarlijks te verwachten baten van de euro voor het bedrijfsleven worden geraamd op zeven miljard gulden. De totale investeringen voor het bedrijfsleven voor de invoering van de euro worden geschat op vijf miljard gulden. Dit is één van de uitkomsten van de negende enquete van de Nederlandsche Bank over de invoering van de euro, die vandaag in het Nationaal Forum voor de introductie van de euro is besproken.

Verder blijkt uit onderzoek van het Nationaal Forum dat de voorbereiding van het bedrijfsleven op de komst van de euro traag verloopt. Het aantal BTW-aangiften in euro en zakelijke betalingen in euro is nog klein. Minder dan 1% van de bedrijven doen hun BTW-aangifte in euro (qua waarde gaat het daarbij om 2,4% van de totale waarde van BTW-aangiften). Ook het aantal zakelijke betalingen in euro blijft onder de 1% liggen. Hieruit kan opgemaakt worden dat relatief weinig bedrijven intern op de euro zijn omgeschakeld. Tegelijkertijd blijkt - onder meer uit de resultaten van de negende DNB-euro-enquete (beschikbaar op de Internet-site van De Nederlandsche Bank) - dat de voorbereidingen van het bedrijfsleven, dat nog niet op de euro is omgeschakeld, in veel gevallen nog niet ver gevorderd zijn. Waar bij het grootbedrijf circa 80% van de ondervraagde bedrijven aangeeft ten minste een plan van aanpak te hebben opgesteld, is bij het MKB minder dan de helft van de bedrijven zo ver. Bovendien geeft 44% van de kleine en 17% van de middelgrote ondernemingen aan, dat zij denken de euroconversie zelfs zonder enige planning te kunnen doorvoeren.

Het Nationaal Forum vindt dit een punt van zorg en heeft daarom actiepunten voorgesteld, die het bedrijfsleven moet aansporen de omschakelingsplannen te intensiveren. De mediacampagne voor het MKB van het Nationaal Forum zal de komende maanden op volle kracht voortgezet worden, waarbij vooral praktische voorbeelden belicht zullen worden.