CBS: Lichte groei industriële productie

Datum nieuwsfeit: 11-05-2000

CBS

Lichte groei industriële productie

Na een eerdere toename in februari is de industriële productie ook in maart van dit jaar licht gegroeid. Het volume van de industriële productie ligt 0,8% hoger dan in februari. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt verder dat de industriële productie in maart, in vergelijking met maart 1999, ruim 3% hoger uitkomt.

Productie in maart omhoog
In maart is 0,8% meer geproduceerd dan in februari van dit jaar. Niet in alle bedrijfstakken is de productie toegenomen. Naast stijgingen in onder andere de voedings- en genotmiddelenindustrie (+3,5%) en de chemische industrie (+3,1%) zijn ook productiedalingen waargenomen in de industrie. Zo kwam de productie in de textiel-, kleding- en lederindustrie in maart 0,2% lager uit dan in februari. In de metaalindustrie heeft zich een productiedaling voorgedaan van 0,8%.
Ten opzichte van maart 1999 hebben bijna alle bedrijfstakken meer geproduceerd. De totale industriële productie ligt in maart 2000 in vergelijking met maart vorig jaar 3,2% hoger. De grootste productiestijging heeft zich voorgedaan in de chemische industrie (+8,5%). Ook in de voedings- en genotmiddelenindustrie en de hout- en bouwmaterialenindustrie is de productie sterk gegroeid. De productie in de voedings- en genotmiddelenindustrie groeide met 5,1%. In de hout- en bouwmaterialenindustrie nam de productie 4,3% toe in vergelijking met maart vorig jaar.
Uit eerder gepubliceerde uitkomsten van de conjunctuurtest blijkt, dat de ondernemers in de industrie voor het tweede kwartaal 2000 een verdere toename van de productie verwachten.

Technische toelichting
De productie-index is een samengesteld gewogen volume index van de toegevoegde waarde. De wegingen worden ontleend aan de meest recente Nationale Rekeningen. Voor zover bij de samenstelling van de index gebruik wordt gemaakt van omzetten en of voorraadwaarderingen wordt er rekening gehouden met prijsveranderingen. De bij jaar-op-jaar (maart 2000 ten opzichte van maart 1999) vergelijkingen genoemde percentages zijn gecorrigeerd voor het gemiddeld aantal werkdagen per maand. Bij de berekening van het aantal werkdagen wordt rekening gehouden met het aantal zaterdagen en zondagen in de maand, alsmede met algemeen geldende feestdagen. Bij maand-op-maand (maart 2000 ten opzichte van februari 2000) vergelijkingen zijn de gegevens bovendien gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De cijfers hebben een voorlopig karakter. Cijfers over de industriële productie van voorafgaande maanden kunnen zijn aangepast op grond van de meest recente gegevens.

Noot voor redacties