BSA kiest voor harde aanpak illegale software

Datum nieuwsfeit: 11-05-2000

BSA start keiharde Nederlandse campagne:

Tipgevers kunnen tot * 20.000,-- beloning krijgen

BSA kiest voor harde aanpak illegale software. Start meldpunt tegen illegaal softwaregebruik.

Amsterdam, 11 mei 2000 De Business Software Alliance start vandaag een nieuwe, harde aanpak in haar strijd tegen illegaal softwaregebruik. De BSA opent vandaag een Meldpunt Illegaal Softwaregebruik. Tipgevers kunnen telefonisch en via Internet informatie geven over bedrijven en (overheids)instellingen die illegaal gebruik maken van de software van BSA-leden. Om het geven van tips ook financieel aantrekkelijk te maken is voor tipgevers een beloningsregeling opgezet.

De Stichting BSA Nederland start vandaag in Nederland deze nieuwe en harde campagneaanpak. Op het Meldpunt Illegale Software van de BSA kunnen tipgevers, eventueel anoniem, al hun informatie kwijt over illegaal softwaregebruik. Het betreft dan informatie over bedrijven en overheidsinstellingen waarvan men weet dat er met software wordt gewerkt waarvoor de vereiste licenties niet zijn verkregen. De BSA verwacht dat veel Nederlanders zich met informatie bij de BSA zullen melden vanwege de mogelijke beloning voor goede tips die leiden tot het opsporen van illegaal gebruikte software. Een tipgever kan onder omstandigheden aanspraak maken op een beloning van 10% van de door de BSA geincasseerde schadevergoeding, met een maximum van * 20.000,-- per tip.

De BSA weet uit ervaring dat veel (ex)medewerkers, (ex)leveranciers, sollicitanten en concurrenten van bedrijven over belastende informatie beschikken, maar er vaak weinig mee kunnen of durven, hoewel ze het wel zouden willen. Tipgevers kunnen vanaf vandaag terecht op het speciale telefoonnummer: 0800 8998566 en op Internet www.bsa.nl

De BSA start deze campagne bewust in Nederland omdat met 45% het percentage illegaal gebruikte software verhoudingsgewijs veel hoger ligt dan het Europese gemiddelde van 36%. Ook in de ons omringende landen zoals België (35%) en Duitsland (28%) ligt dat percentage een stuk lager. De BSA geeft al jaren intensieve voorlichting aan bedrijfsleven en overheid en heeft met name door een branchegerichte aanpak in 1999 veel bereikt. Dit blijkt echter onvoldoende te zijn om het % illegale software ook landelijk substantieel omlaag te brengen.

In verschillende Europese landen, waaronder Zweden, heeft de BSA in de afgelopen jaren met succes campagnes gevoerd die vergelijkbaar waren met deze harde aanpak. Door het in het vooruitzicht stellen van een hoge beloning, steeg het aantal tips dramatisch. Honderden bedrijven zijn als gevolg van de campagne in Zweden juridisch aangepakt, wat heeft geleid tot een massale legalisering van illegaal gebruikte software. De campagne heeft in Zweden bijgedragen aan een substantiële toename van het legale software-gebruik binnen bedrijven. Aan het meldpunt zal op verschillende manieren aandacht worden gegeven. Naast het informeren van de pers zullen er advertenties worden geplaatst.

Over BSA

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software. Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft, Network Associates en Symantec. De leden van de BSA in de Benelux zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft en Symantec.

Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties