'Belastingherziening 2001 discrimineert'

Ernst & Young

Belastingadviseurs
Belastingherziening 2001 discrimineert

De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (FB) heeft de Eerste Kamer onlangs gewezen op onrechtmatigheden in de Belastingherziening 2001. De belangrijkste kritiek betreft de zogenoemde meetrekregeling. Deze regeling komt aan de orde als ondernemers of hun familieleden een bedrijfspand verhuren aan de onderneming. De verhuuropbrengst en ook een eventuele latere verkoopopbrengst is dan belast naar de progressieve heffing van maximaal 52% van box I. Bij verhuur van hetzelfde vermogensbestanddeel aan een derde zou echter de veel gematigder vermogensrendementsheffing van 1,2% van box III van toepassing zijn. Volgens de federatie kan er voor dit verschil in heffing geen overtuigend argument worden aangevoerd.