Nederlandse MKB voorop in internationale samenwerking

Datum nieuwsfeit: 11-05-2000

EIM
Italiëlaan 33
2701 AA Zoetermeer
E-mail (info@eim.nl)

Nederlandse MKB voorop in intensievere vormen van internationale samenwerking

11 mei 2000
nummer 15
Inlichtingen: Peter Henk Eshuis

De kracht van het Nederlandse bedrijfsleven komt vooral tot uiting in de toegevoegde waarde die het weet te realiseren en in een relatief onbevangen houding ten aanzien van internationale samenwerkingsvormen. Dit blijkt uit de publicatie 'The State of Small Business in the Netherlands', waarvan staatssecretaris Ybema op 11 mei a.s. in Brussel het eerste exemplaar in ontvangst zal nemen. In het EIM-rapport worden de specifieke karakteristieken van en ontwikkelingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf in Europees vergelijkend perspectief geplaatst.

Goede prestaties van Nederlandse MKB

De Nederlandse bedrijfsstructuur kent in vergelijking tot de andere Lid-Staten veel grotere bedrijven, zowel gemeten naar omzet als naar personeelsomvang. In termen van omzetgroei blijft het Nederlandse MKB achter bij het Europese MKB, maar het Nederlandse MKB loopt juist voorop wat betreft het realiseren van een hoge toegevoegde waarde. Dit onderscheid kan vooral worden toegeschreven aan verschillen in sectorstructuur. In vergelijking tot de productie- en handelssectoren is de dienstensector relatief omvangrijk. Ook in termen van personeelsgroei presteerde het Nederlandse MKB de afgelopen jaren bovengemiddeld.

Nederlandse MKB verwikkeld in 'volwassen' vormen van transnationale samenwerking

Vergeleken met de Europese collega's ervaart het Nederlandse MKB de toegenomen concurrentie als gevolg van de totstandkoming van de Interne Markt als minder bedreigend. Nederlandse ondernemers die betrokken zijn bij een transnationale samenwerkingsvorm zijn over het algemeen juist positiever gestemd over de mogelijkheden die de Interne Markt biedt. De lange traditie van internationaal ondernemen van het Nederlandse bedrijfsleven tekent zich ook af in de aard van de samenwerking. Het Nederlandse MKB is doorgaans meer verwikkeld in intensievere en nauwere vormen van transnationale samenwerking dan zijn Europese collega-bedrijven. Daarbij moet vooral worden gedacht aan samenwerking in de financiële sfeer (deelnames, joint ventures). Hoewel het MKB traditiegetrouw relatief weinig gebruikmaakt van adviesdiensten, vormt internationalisering een stimulans voor het inhuren van extern advies. Nederlandse ondernemers lopen daarin voor op hun Europese collega's, vooral waar het gaat om advies over gezondheids- en veiligheidsregelgeving, en over product- en milieuvoorschriften.

Bestellen

De publicatie 'The State of Small Business in the Netherlands' (prijs 20 ecu) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van het bestelnummer A9922.