Boekobjecten en kunstenaarsjuwelen in Leuven

Plaats: 3000 Leuven
Tel.: 016 / 23 56 40
Fax: 016 / 22 27 15

Nog tot 27 mei kan je in Leuven een bijzondere tentoonstelling bezoeken. Boeken werden er verwerkt tot kunstwerken en staan op sokkels in de zaal en de zilveren juwelen worden als schilderijen aan de muur tentongesteld.
Janine Verdonckt crekert haar boekobjecten uit half vergane objecten als knopen, sloten, beenderen, takken, kistjes... Deze objecten worden verwerkt rond een oud boek en krijgen zo een kans op een nieuw bestaan. Ze vertellen een eigen verhaal. De begeleidende tekstjes geven korte hints om de bedoeling van Janine Verdonckt te achterhalen "De thema's worden in de eerste plaats geonspireerd door wat ik vind, vervolgens door de actualiteit en tenslotte door mijn eigen visie daarop" aldus de kunstenaar. "Het boekje van mijn vriendin Eva" is een huiveringwekkend voorbeeld van haar kritische geest,in "Green Peace of Radar" laat ze de humor op volle toeren werken. Aan de muur nu eens geen gelijste kunstwerken maar wel unieke zilveren juwelen van Alain Andri. Deze eveneens Leuvense kunstenaar, wordt met deze tentoonstelling gevierd. Zijn eerste juwelen werden 10 jaar geleden voor het eerst aan het publiek voorgesteld. De kunstenaar ontwerpt zijn juwelen eerst in was en verzorgt daarna de volledige gieting en afwerking in eigen atelier. Elk juweel bestaat maar in iin exemplaar. "telkens hetzelfde juweel maken vind ik niet boeiend.Ik maak liever unieke stukken, iedere drager is immers ook steeds een heel ander iemand." Grote en kleinere hangers met een niet alledaagse vormgeving : warm en krachtig, maar ook speels.
Nog tot 27 mei in Kunstgalerij Embryo
maandag 13-18 u, dinsdag tem zaterdag 11-18 u