Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Beeldende kunst bij het KNMI in De Bilt

Datum nieuwsfeit: 11-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
KNMI

Beeldende kunst bij het KNMI in De Bilt

Door ir. J.E.L. Hezewijk, adviseur Beeldende Kunst Rijksgebouwendienst Bureau Rijksbouwmeester

Percentageregeling
'De Rijksgebouwendienst voorziet in passende huisvesting voor Rijksinstanties, waaronder het KNMI in De Bilt. Hierbij streven we naar een hoge kwaliteit; het Rijk wil immers het goede voorbeeld geven aan andere bouwende partijen. Met kwaliteit wordt niet alleen goede architectuur bedoeld; er wordt ook de nadruk gelegd op het tot stand brengen van een prettig werkklimaat. Eén van de middelen hiervoor is de inzet van beeldende kunst. Al sinds 1951 worden kunstopdrachten verleend bij verbouw- of nieuwbouwprojecten van de Rijksoverheid. Ook bij de bouw van het nieuwe onderkomen voor het KNMI is in het kader van de zogeheten 'percentageregeling beeldende kunst' aan twee kunstenaars (Rudi van de Wint en Lon Pennock) gevraagd om een bijdrage te leveren. Daarnaast zijn twee kunstwerken, die jaren geleden ooit voortvloeiden uit die percentageregeling, uit het afgebroken pand 'gered' en teruggeplaatst in de nieuwbouw. Ook is een kunstopdracht verleend door het KNMI zelf, waarbij een beroep werd gedaan op de expertise van de Rijksgebouwendienst.

Restauratie - glas-in-loodramen: 'Kringloop' van Albert Troost, 1955 Glas-in-loodramen In de oude trappenhal werden in 1955, over vier verdiepingen verdeeld, twaalf forse glas-in-loodramen geplaatst. Detail glas-in-loodraam Ze zijn ontworpen door de glazenier Albert Troost en symboliseren de vertikale kringloop van het water in de dampkring: zee - verdamping - wolkenvorming - neerslag - aarde. Het centrum van de voorstelling wordt, zoals dat in die tijd werd verwoord, 'beheerst door een zinne-beeldige figuur welke doet denken aan Degene die dit alles schiep en bestiert.' Als kleuren zijn zachte pasteltinten gebruikt. En, zoals het wellicht ter gerust-stelling destijds werd omschreven, 'het geheel zal modern van aard, doch niet abstract zijn.' De glazen zijn, na restauratie, teruggeplaatst in de loopbrug tussen de nieuwbouw en het bestaande gebouw, waarbij de oorspronkelijke volgorde vanwege afwijkende afmetingen helaas niet aangehouden kon worden.

Renovatie - bronzen sculptuur: 'Sylphide' van Prof. Wenckebach, 1955 Sylphide

De hoofdingang van het gesloopte hoofdgebouw werd in 1955 bekroond met een bronzen beeld van Wenckebach; toenmalig professor in 'boetseren en beeldhouwkunst' aan de Hogeschool in Delft. Het beeld stelt de Sylphide voor: 'een vrouwelijke luchtgeest uit de Keltische en Germaanse mythologie, die met gesloten ogen, met haar handen en vingertoppen zoekend, tastend en zich richtend naar het onzichtbare dat haar draagt en voortbeweegt, door de wereld-ruimte (aangegeven door beide meridianen en evenaarssegmenten) zweeft.' Zij symboliseert het wetenschappelijk speurwerk in de meteorologie. Deze prachtige bronzen sculptuur, oorspronkelijk bedoeld als geveldecoratie, is na afbraak van het pand gerenoveerd en weer teruggeplaatst op het entreeplein. Hierbij kreeg het beeld een eigen sokkel en kan het als zelfstandige sculptuur een tweede leven gaan leiden!

Opdracht RGD - sculptuur in park: 'Depressie' van Rudi van de Wint, 2000
Depressie Na een openbare selectieprocedure, die al in 1996 plaats vond, kwam Rudi van de Wint als één van de meest geschikte kandidaten bovendrijven. Hij koos voor zijn beeld een plek langs de 'oprijlaan', dicht bij de nieuwe entree. Het beeld houdt het midden tussen architectuur en sculptuur en reageert in zijn verschijningsvorm op de bekende, bolvormige KNMI-toren. De architectonische sokkel van het beeld is een corten-stalen, trechtervormige toren van 10 meter hoog, die betreedbaar is door vier manshoge poorten. Boven op de sokkel ligt een bolvormig, ijle constructie van gewikkeld staaldraad. Deze draadfiguur, die een associatie heeft met een 'kluwen', kan gezien worden als een soort 'wolk' en verwijst dan ook naar de titel van het werk: 'Depressie'. In de stalen wolk is een glasvezelkabel meegeweven, die het beeld 's nachts het aanzien geeft van een zeer plaatselijke depressie, zwevend tussen de hoge bomen op het landgoed van het KNMI.
Opdracht RGD - sculptuur in vijver:
'Open/Gesloten' van Lon Pennock, 1999
De tweede kunstopdracht ging naar Lon Pennock. Deze koos de geplande vijver achter de nieuwbouw als locatie voor zijn sculptuur. Het beeld bestaat uit twee contrasterende vormen (ellips en rechthoek) van staal met een diepblauwe kleur, die in een wankel evenwicht elkaar overeind houden: als een verstilde pose uit een 'pas de deux' in de vijver. Het beeld reageert op het licht van de lucht en de be Open/Gesloten wegingen van het water; het kreeg de titel 'open - gesloten / beweging
- verstilling'. De ellipsvormige gesloten contour staat voor concentratie, als metafoor voor de geconcentreerde, onderzoekende houding van het KNMI als wetenschappelijk centrum. De rechthoek is in zijn omlijning rafelig en legt contact met de ruimte eromheen. Dit aspect verwijst naar de open, netwerkachtige verbintenis van het KNMI met de wereld om ons heen.

Opdracht KNMI - fotografie: 'De kamer van Buys Ballot' van M. de Groen, 1999

Op de begane grond van de nieuwbouw is een colloqiumzaal ingericht voor het houden van lezingen, voordrachten en presentaties. De zaal is genoemd naar Buys Ballot, de oprichter van het KNMI in 1854. Het KNMI wilde ter nagedachtenis aan haar kleurrijke oprichter een kunstwerk plaatsen in deze zaal. Het kunstwerk diende de bezoekers in aanraking te brengen met het gedachtegoed van deze beroemdheid. In de zaal is een blinde muur van zo'n tien bij vier meter. Marjolein de Groen heeft hierop een kunstwerk aangebracht dat bestaat uit twee componenten: een wandschildering en vijftien fotomontages. De kamer van Buys Ballot De ellipsvormige en ronde foto's bestaan uit gemanipuleerde beelden uit het archief van het KNMI. Ze roepen een wonderlijke wereld op, die refereert aan hemellichamen, stormluchten en woelige baren. Gezamenlijk doen ze zich voor als een zwerm 'planeten' op de wand. Als de zaal verduisterd wordt, blijken de foto's gevangen te zitten in een netwerk van lichtlijnen; de wandschildering met fosforiscerende verf refereert aan het lijnenspel op een weerkaart.'

Toespraak gehouden op 11 mei 2000 bij het KNMI in De Bilt

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie