Cao Snoep: periodieken afhankelijk van beoordeling

Datum nieuwsfeit: 11-05-2000
FNV

11 Mei - Cao Snoep: periodieken afhankelijk van beoordeling CAO - (catzfol@wxs.nl)

De zesduizend werknemers in de suiker- en chocoladeverwerkende industrie krijgen zowel dit als volgend jaar 3,5 procent loonsverhoging. Bovendien komt er een nieuw loongebouw, dat (voor de diverse functies) nog een extra verhoging tussen 0 en 1,6 procent betekent. Niet alle periodieken worden voortaan nog automatisch toegekend. De eerste drie wel, maar de hogere worden afhankelijk van beoordeling. Wie voldoende of goed functioneert, heeft recht op dezelfde periodieke salarisverhoging als nu. Wie 'uitstekend' wordt beoordeeld krijgt er zelfs twee periodieken bij (of, als hij al op het maximum zit, een bonus van 2,5 procent). Maar wiens beoordeling 'onvoldoende' is, krijgt geen verdere periodiek. In veel bedrijven was al sprake van variabele beloning, zonder dat het in de Cao was gereguleerd. Dat wordt nu aan een stuk of twintig randvoorwaarden gebonden. Zo krijgt, wie 'onvoldoende' scoort, een verbeterplan. Je kan nooit meer dan tweemaal achtereen een 'onvoldoende' krijgen. Indien meer dan 7 tot 10 procent van de werknemers 'onvoldoende' krijgt, wordt toepassing van het systeem opgeschort. Dan is er namelijk iets mis met het bedrijf, en zal een 'verbeterplan' voor de hele organisatie moeten worden opgesteld. De branche telt drie grote en honderd kleine bedrijven. Elk bedrijf moet jaarlijks een overzicht van de beoordelings-resultaten voorleggen aan Cao-partijen. Indien dat niet gebeurt, wordt het systeem opgeschort. Er is twee jaar over het nieuwe loonsysteem onderhandeld. De nieuwe Cao gaat er ook heel anders uitzien, omdat de 'Werkgroep Eenvoud' de leesbaarheid heeft vergroot.