Opening tuinarchitectuurpark Makeblijde in Houten

Datum nieuwsfeit: 12-05-2000

Nieuw in Nederland : Tuinarchitectuurpark Makeblijde
OFFICIELE OPENING OP 12 MEI, 12.00 UUR

De officiële opening is op 12 mei 200, om 12.00 uur. Het nieuwe logo van MAKEBLIJDE zal worden onthuld door de heer mr. B. Staal, Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht.
VOORBEZICHTIGING VOOR DE PERS OP 28 APRIL, 14.30 UUR

Maak kennis met de mensen achter Makeblijde, de initiatiefnemers -twee vrouwen met een visie-, de tuinarchitecten, de hoveniers, de bouwers en bedenkers.
Er ligt op 28 april een persmap voor u klaar. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u de persmap ook telefonisch opvragen.

Postadres : Postbus 460
3990 GG Houten

Contactpersoon : Narda Guicherit, directeur.
Tel/fax: 030 - 2719206.

Helma Ton, p.r.
Tel/fax: 030 - 6374446; 0626924341
NADERE TOELICHTING:

Wie een mooie tuin wil hebben, moet een ontwerp kiezen en een geschikte beplanting. Vaak oriënteren we ons met allerlei tuinboeken op schoot of in tuincentra, maar hoe maken we de goede keuze? Waar moet een goed ontwerp aan voldoen? Welke tuin past bij onze eigen levensstijl? Iemand die dol is op zomerbloemen, maar juist in die periode lang op vakantie gaat, kan beter een bloemrijke tuin in het voorjaar of najaar kiezen. Wat past bij je? Anders gezegd: hoe word je een goede opdrachtgever voor de ontwerper en voor de hovenier? Voordat je aan een tuin begint, moet je al hebben bedacht wat je ermee wilt, wat bij je past en wat je aankunt.

Ga daarom eens kijken in MAKEBLIJDE . Het park wordt op 12 mei officieel geopend. MAKEBLIJDE is een tuinarchitectuurpark, het enige in ons land. Het is als tuinarchitectuurpark speciaal ontworpen, al is veel van de oorspronkelijke waterloop en beplanting behouden gebleven. Je kunt er vrijblijvend doorheen wandelen en je oriënteren. Het park ligt aan de rand van de gemeente Houten, en omvat ongeveer drie hectare met daarin de meest uiteenlopende tuinen. Iedere tuin is door een Nederlandse tuinarchitect ontworpen en door een hoveniersbedrijf uitgevoerd. Een vakjury heeft de tuinarchitecten uitgekozen, evenals de hoveniers. Zo is MAKEBLIJDE de neerslag geworden van verschillende visies op het gebied van tuinarchitectuur.
MAKEBLIJDE is het initiatief van twee vrouwen met een visie: zij zagen dat er nergens in Nederland een plaats was waar je vrijblijvend kennis kunt maken met de wereld van de tuinarchitectuur. Daar wilden ze verandering in brengen.

Het idee achter ieder ontwerp is anders. Elke tuin ademen een eigen sfeer. Soms komt dat door de keuze van de beplanting, soms door een consequent doorgevoerd gebruik van zicht-assen, soms door onverwachte effecten. Je kunt in MAKEBLIJDE bijvoorbeeld ongezien genieten van de wolken met vier meter hoog bamboe om je heen, uitrusten op een terras langs de moerhoek of de lunch gebruiken in een paviljoen van staal en glas dat als het ware in de tuin lijkt door te lopen.

MAKEBLIJDE richt zich zowel op de particuliere markt als op de vakwereld. Voor de vakwereld worden speciale bijeenkomsten georganiseerd. Particulieren kunnen er terecht om zomaar te wandelen en zich te laten verrassen of inspireren, of om gericht ideeën op te doen bij het kiezen van een tuinarchitect of een hovenier. In het paviljoen bevindt zich een informatieruimte waar je de ontstaansgeschiedenis van iedere tuin kunt volgen, en waar je meer te weten kunt komen over de diverse bedrijven en nieuwste technieken. Je kunt er tevens terecht voor vragen als: waar moet een goed ontwerp aan voldoen, waar moet ik op letten bij de offerte van de hovenier, welke nieuwe ontwikkelingen zijn er in materiaalgebruik, enz. Voor de duidelijkheid, MAKEBLIJDE bemiddelt niet bij de keuze voor een architect of hovenier, maar geeft wel alle informatie die van belang is voor een goede afweging.

MAKEBLIJDE is geopend tussen 13 mei en 2 december 2000, van di. tot en met zo. van 10.00 uur tot 18.00 uur. Ma. gesloten, m.u.v. de feestdagen.
Er is gelegenheid voor het houden van vergaderingen en besloten bijeenkomsten.

MAKEBLIJDE is op 5 minuten loopafstand van het NS Station Houten. Per auto neemt u vanaf de A27 of de A2 de afslag Houten. Op de kruising met de Rondweg rond Houten slaat u in beide gevallen linksaf. U neemt vervolgens de afslag De Hoeve, en aan uw linkerhand ziet u na 150 meter de ingang van het parkeerterrein van het AOC, waar u uw auto kwijt kunt. Al wandelend langs een heemtuin bereikt u de ingang van MAKEBLIJDE.

Toegangsprijs : Hfl. 15,- voor volwassenen.
Kinderen tot 12 jaar, CJP en Pas65 Hfl. 10,-
Bijlage I : Toelichting deelnemers MAKEBLIJDE

MAKEBLIJDE

Opdrachtgever MAKEBLIJDE TUINEN BV Initiatiefnemers Narda Guicherit en Rozemarie Smits Opening 12 mei 2000, 12.00 uur
Hoofdstructuur en paviljoen:

Ontwerp park Van Hees Tuin- en Landschapsarchitectuur Ontwerp paviljoen Theo van der Zon Architektenbureau Ontwerp inrichting paviljoen Thomassen Vaessen Architecten i.s.m. Staal & Christensen Directievoering Bureau SmitsRinsma Aanleg park: Aannemerscombinatie: Boogaart Almere Van Ginkel B.V. Seignette Groen

Bouw paviljoen BK Bouw Zeist P.r. Ton Consultancy Financiering Rabobank Kromme Rijn

ONTWERPER HOVENIER THEMA

1. Lodewijk Baljon tuin- & Wieringen- Prins Een zomerweelde. Landschapsarchitect B.V. Zo noemt Baljon deze tuin, ontworpen na een
vakantie op het wad, met schelpen, wilgen, basaltvormige waterbakken,
geroest ijzer en helmgrassen. Een wand van netten is 's zomers
bedekt met eénjarige klimplanten.
2. Bureau B & B W. van Vliet en Looking for Jane. Stedenbouw en Zn. BV Wie de tuin weet te Landschapsarchitectuur betreden, moet zich een
Bv weg door de jungle banen.
Paden ontbreken. Nevel
stijgt op. Hangende touwen transformeren de
tuin in een woud van lianen.

3. buro van den eerenbeemt Berkelland Ogentroost Groen B.V. Traditionele tuinmiddelen
zoals geknipte buxus, klimrozen, éénjarige zomerbloemen en grind gecombineerd met moderne
middelen zoals spiegelende
elementen en hightech meubels.
4. Buro Lubbers b.v. Van Ginkel Puurarkku Peter Lubbers Veenendaal BV Een tuin waarin de zintuiglijke ervaring centraal staat. Eenmaal
in het hart van de tuin
aangekomen, weet men zich
door de diepte en de stilte omgeven.
5. Tuinatelier Marjet Maks In eigen beheer Drie sferen bepalen de
tuin: een groene, een paars-rood-grijze en een
oranje-gele sfeer. Een
tuin met verfijnd kleurenspel.
6. Mariske Pemmelaar - Ruys en Zn. YAZA tuin Groot, Studio voor Hoveniers BV Een tuin voor buiten- Landschapsarchitectuur meditatie, met de ogen en
oren wijd open. Geen moment is hetzelfde. Een
lemen muur als ruggegraat.

7. Plan de Campagne De Enk BV Een tuin voor Zora Ed Joosting Bunk '...Het kunnen wiegen in de
wind beantwoordt aan een
intens verlangen te kunnen
vliegen en op te kunnen
stijgen naar grote hoogten..'

8. Ir. Paul Poelmans bnt Drielanden Reliëf '...kijken, ruiken, luisteren...
Buro voor Tuin- en Groenvoor- ...kleurrijke border, Landschaps- zieningen BV golvende droogte...' architectuur

9. Frans van der Steen / De Groene Golf Binnen buiten: de tuin als
BOA woonkamer. Een parketvloer
op omgevallen takken langs
de moerhoek.

10. Robin Alberdink Thijm Thijm Tuinen Een klassieke tuin vertaald
naar de hedendaagse tijd.
Onder het motto Weelderig
Rust - Genieten